Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z art. 21 ust.... - Interpretacja - US.PDOF/415/8/2/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.07.2005, sygn. US.PDOF/415/8/2/05, Urząd Skarbowy w Ropczycach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku P. z dnia 11.05.2005 r., który złożony został w tut. organie w dniu 13.05.2005 r., uzupełniony pismem z dnia 23.05.2005 r., w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii zwolnienia z opodatkowania diet przyznanych trenerom i instruktorom za prowadzenie zajęć sportowych, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ropczycach uznaje stanowisko strony przedstawione w przedmiotowym wniosku za nieprawidłowe.

W dniu 13.05.2005 r. wpłynął do tut. organu podatkowego wniosek P. uzupełniony pismem z dnia 23.05.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji w trybie art. 14a ordynacji podatkowej. Zarząd P. podjął decyzję przyznania "diet" na rzecz trenerów i instruktorów, prowadzących zajęcia sportowo-rekreacyjne. Powierzono im zadanie opracowania i realizacji indywidualnego programu zajęć dla dzieci i młodzieży w zakresie piłki nożnej, piłki siatkowej oraz zapasów w stylu klasycznym i wolnym. Z trenerami i instruktorami zostały zawarte "porozumienia", na podstawie których "wykonujący" za prowadzenie zajęć w ramach prac społecznych i obywatelskich, będzie otrzymywał od "zamawiającego" dietę w określonej wysokości np. 1.200,00 zł miesięcznie, płatną na rachunek bankowy. Przedmiotowe zapytanie dotyczy treści art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.

Przychody otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w punkcie 7, zostały wymienione w art. 13 pkt 5 jako rodzaj działalności wykonywanej osobiście. W orzecznictwie przyjęto, że o pełnieniu obowiązku obywatelskiego można mówić wtedy, gdy dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratyzmu instytucji publicznych. Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności w pracy samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności. Za pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich należy więc uznać działalność posłów, senatorów, radnych i innych przedstawicieli samorządu terytorialnego, składów komisji wyborczych, sędziów Trybunału Stanu, ławników sądów powszechnych, itp. Zauważyć należy, że zgodnie z treścią art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych. Zatem wypłacone trenerom świadczenia, będą stanowiły przychód z osobiście wykonywanej działalności trenerskiej. Zawarte z trenerami "porozumienia" mają charakter umów cywilnoprawnych, a samo nazwanie "dietą" wypłacanego miesięcznie świadczenia nie stanowi podstawy do zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 17.

W związku z tym na Zrzeszeniu, jako płatniku, zgodnie z przepisami art. 41 ust. 1, ciąży obowiązek pobierania zaliczek na podatek dochodowy, oraz ich wpłacenia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego, właściwego według siedziby płatnika i sporządzania deklaracji, o których mowa w art. 42 ust. 1 oraz informacji w myśl art. 42 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy. Jednocześnie, jeżeli trenerom, instruktorom (niebędących pracownikami) wypłacane będą diety i inne należności za czas podróży, a nie świadczenia za wykonanie określonych prac, to kwoty te będą korzystały ze zwolnienia na mocy art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym, do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługującym pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13. Powołany w zdaniu poprzednim art. 21 ust. 13 stanowi, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 16 stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów, lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej lub samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

W świetle powyższych przepisów wypłacone trenerom i instruktorom świadczenia nie korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie informuje się, że niniejszej interpretacji dokonano w oparciu o stan faktyczny przedstawiony przez podatnika we wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia zdarzenia. Ponadto organ podatkowy informuje zgodnie z art. 14b § 1 ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Natomiast zgodnie z art. 14b § 2 ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Ropczycach