Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja Podatkowa (tekst. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.04.2005 r. uzupełnionego w dniu 16.06.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
We wniosku skierowano zapytanie czy otrzymane dofinansowanie do wynagrodzeń z ?PFRON? podlega opodatkowaniu oraz jak należy zaewidencjonować otrzymane dofinansowanie w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Przepis art. 21 ust. 1 pkt 48 ustawy z dnia 26 lipca o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 r. poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 r. stanowił że wolne od podatku dochodowego są dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnieniu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
W myśl art. 23 ust. 1 pkt 56 wym. ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 r. - nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a-47c i 48 tej ustawy.
Od 1 stycznia 2004 r. ustawą z dnia 12
listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z dnia 28 listopada 2003 r. Nr 202, poz. 1956 ze zm.) wprowadzone zostały zmiany do ustawy i tak:
- przepisem art. 1 pkt 10a uchylono przepisy art. 21 ust. 1 pkt 48 w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 r.
- przepisem art. 1 pkt 15a - art. 23 ust. 1 pkt 56 otrzymał nowe brzmienie, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, 47a, 47c i 116.
- przepisem art. 14 wprowadzono przepis przejściowy o następującej treści ?zwolnienie", o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2004 r. Przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2004 r. stosuje się
odpowiednio?.
Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2004 r. nr 263 poz. 2619) która weszła w życie z dniem 01.01 2005 r. - w ustawie z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 i Nr 222, poz. 2201) art. 14 zdanie pierwsze otrzymuje brzmienie:
?zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 47b i 48 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., stosuje się w zakresie i na zasadach dotychczasowych do dnia 31 grudnia 2006 r?.
Nowelizacja ta nie zmienia treści zdania drugiego art. 14 ustawy z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 202 poz. 1956 r.), które nadal brzmi ?Przepis art. 23 ust. 1 pkt 56 ustawy wymienionej w art. 1, w
brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2004 r., stosuje się odpowiednio?.
Zatem, na tle powołanych wyżej przepisów przejściowych do końca 2006 r. wolne są od podatku dochodowego dotacje subwencje i dopłaty otrzymane z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych, natomiast wypłacone pracownikom wynagrodzenie w tej części która została sfinansowana środkami otrzymanymi z PFRON, nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.
Fakt powyższy nie znajdzie również odzwierciedlenia w zapisach w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących:
- nie jest wiążąca dla podatnika/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy
podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.