Możliwość opodatkowania prowadzonej działalności usługowej w zakresie handlu stawką ryczałtu w wysokości 3%. - Interpretacja - 1061-IPTPB1.4511.544.2016.2.AG

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.09.2016, sygn. 1061-IPTPB1.4511.544.2016.2.AG, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi

Temat interpretacji

Możliwość opodatkowania prowadzonej działalności usługowej w zakresie handlu stawką ryczałtu w wysokości 3%.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.) oraz § 5 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 7 czerwca 2016 r. (data wpływu 15 czerwca 2016 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 czerwca 2016 r. (data wpływu 5 września 2016 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej działalności usługowej w zakresie handlu stawką ryczałtu w wysokości 3% - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2016 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej działalności usługowej w zakresie handlu stawką ryczałtu w wysokości 3%.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 1 i § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 23 sierpnia 2016 r., Nr 1061-IPTPB1.4511.544.2016.1.AG, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 23 sierpnia 2016 r. (data doręczenia 29 sierpnia 2016 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 7 czerwca 2016 r. (data wpływu 5 września 2016 r.), nadanym za pośrednictwem Poczty Polskiej w dniu 1 września 2016 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca rozpoczął działalność w dniu 4 kwietnia 2016 r. pod nazwą ... Głównym kierunkiem działalności według ewidencji jest 47.19.Z. Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w sklepach niewyspecjalizowanych.

Wnioskodawca do chwili złożenia wniosku nie uzyskał jeszcze żadnego przychodu.

Wnioskodawca będzie skupował używane towary typu: sprzęt elektroniczny, artykuły gospodarstwa domowego, telefony, biżuterię złotą i srebrną, laptopy. Następnie będzie sprzedawał te towary. Transakcja będzie dokonywana na podstawie umowy sprzedaży. Cena za towar jest ceną umówiona pomiędzy sprzedającym a kupującym.

Klient ma możliwość odkupienia towaru, który jest określony w umowie wraz z kosztem wykupu (przy czym sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu środków otrzymanych wcześniej za ten towar). Sprzedającymi będą przede wszystkim osoby fizyczne.

Firma będzie sprzedawała zakupione towary w stanie nieprzetworzonym zarówno w lokalu handlowym, jak i internetowo, na aukcjach.

Podatnik będzie prowadził ewidencję sprzedaży na kasie fiskalnej.

W piśmie z dnia 7 czerwca 2016 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że prowadzi jedynie sprzedaż w formie wykazanej we wniosku, nie prowadzi żadnej innej działalności. Używane towary będą nabywane od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Używany towar będzie zakupiony na podstawie umowy zakupu. W umowie istnieje zapis umożliwiający wykup towaru, w ciągu miesiąca od jego zbycia.

Cena towaru będzie niższa aniżeli dla niezależnego nabywcy. Właściciel poniesie koszt 1% wartości przedmiotów za każdy dzień, a od 25 dnia będzie to 25%, natomiast dla niezależnego nabywcy wartość towaru przeciętnie będzie wynosiła: cena zakupu powiększona o 50% wartości.

Przychody ze sprzedaży są ewidencjonowane na kasie fiskalnej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

, sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku:
Czy Wnioskodawca jest uprawniony do odprowadzania podatku w formie ryczałtu na podstawie art. 12 pkt 5b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w wysokości 3% z działalności usługowej w zakresie handlu?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 12 pkt 5b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ma prawo opodatkować przychody 3% podatkiem, jako przychody z działalności handlowej, ponieważ skupuje towary, a następnie je sprzedaje jako towar z narzuconą odpowiednią marżą, zatem prowadzi działalność handlową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Treść powyższego przepisu wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w powyższej ustawie bądź, od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stosownie do art. 5a ww. ustawy, działalnością gospodarczą albo pozarolniczą działalnością gospodarczą - jest działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej spółką.

Według art. 4 ust. 1 pkt 3 powyższej ustawy, przez działalność usługową w zakresie handlu należy rozumieć sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników,

Przy czym w myśl art. 4 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, towarami handlowymi są towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.

Zatem, działalność handlowa w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne polega na sprzedaży (zbyciu) towarów uprzednio nabytych w tym celu. Towar nabyty to taki, który został uzyskany od innego podmiotu. Ponadto nabyty towar musi być sprzedawany w ramach działalności handlowej w stanie nieprzetworzonym.

Istotą umowy sprzedaży jest przejście własności towaru ze sprzedawcy na nabywcę.

Stosownie bowiem do art. 535 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2016 r. poz. 380, z późn. zm. ), przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Zauważyć należy, że ustawa Kodeks cywilny przewiduje szczególne rodzaje sprzedaży, w tym m.in. prawo odkupu.

Zgodnie z art. 593 § 1 tej ustawy, prawo odkupu może być zastrzeżone na czas nieprzenoszący lat pięciu; termin dłuższy ulega skróceniu do lat pięciu.

Stosownie do art. 593 § 2 ww. ustawy, prawo odkupu wykonywa się przez oświadczenie sprzedawcy złożone kupującemu. Jeżeli zawarcie umowy sprzedaży wymagało zachowania szczególnej formy, oświadczenie o wykonaniu prawa odkupu powinno być złożone w tej samej formie.

W myśl art. 594 § 1 ustawy Kodeks cywilny, z chwilą wykonania prawa odkupu kupujący obowiązany jest przenieść z powrotem na sprzedawcę własność kupionej rzeczy za zwrotem ceny i kosztów sprzedaży oraz za zwrotem nakładów; jednakże zwrot nakładów, które nie stanowiły nakładów koniecznych, należy się kupującemu tylko w granicach istniejącego zwiększenia wartości rzeczy.

Według art. 594 § 2 powyższej ustawy, jeżeli określona w umowie sprzedaży cena odkupu przenosi cenę i koszty sprzedaży, sprzedawca może żądać obniżenia ceny odkupu do wartości rzeczy w chwili wykonania prawa odkupu, jednakże nie niżej sumy obliczonej według paragrafu poprzedzającego.

W świetle powyższych przepisów prawo odkupu musi być zastrzeżone w umowie pomiędzy sprzedawcą a kupującym. Zastrzeżenie prawa odkupu wywołuje ten skutek, że w ciągu zastrzeżonego terminu, w chwili dowolnej, sprzedawca przez oświadczenie woli złożone kupującemu doprowadza do sprzedaży powrotnej. Związanie stron prawem odkupu ma charakter obligacyjny. W przypadku złożenia przez sprzedawcę kupującemu oświadczenia o wykonaniu prawa odkupu, kupujący nie może się od niego uchylić. Ma on obowiązek przenieść własność rzeczy na sprzedawcę. W efekcie, dzięki tak ukształtowanej umowie pierwotny sprzedawca rzeczy uzyskuje swoisty kredyt, a nabywca, w okresie określonym w umowie zakupu, nie może zbyć rzeczy dowolnemu klientowi. Umowa tak ukształtowana jest umową typu kombinowanego. Cele dla którego tego rodzaju umowa jest zawierana, są zatem różne i złożone. Jeżeli celem takiej umowy jest wyłącznie nabycie towaru w celu jego dalszej odsprzedaży to mieć będziemy tu do czynienia z działalnością w zakresie handlu. Natomiast, gdy faktycznie celem zawarcia takiej umowy jest zamiar podjęcia czynności zmierzających do powrotu do stanu, jaki istniał przed zawarciem umowy sprzedaży, to nie można mówić o działalności usługowej w zakresie handlu.

Należy bowiem mieć na uwadze, że celem działalności usługowej w zakresie handlu jest zakup towarów w celi ich następnej bezpośredniej, dalszej odsprzedaży.

Dodać ponadto należy, że to na podatniku ciąży obowiązek dokonania prawidłowej klasyfikacji usług wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania tej działalności według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 28 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz.U. Nr 2207, poz. 1293, z późn. zm.) podmiot może zwrócić się z wnioskiem o wskazanie symbolu (grupy) prowadzonej działalności gospodarczej oraz wydanie opinii do Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt pkt 5 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3%.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że od dnia 4 kwietnia 2016 r. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w sklepach niewyspecjalizowanych, zakwalifikowaną według PKD do symbolu 47.19.Z. W ramach tej działalności będzie skupował od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, na podstawie umowy zakupu, używane towary typu: sprzęt elektroniczny, artykuły gospodarstwa domowego, telefony, biżuterię złotą i srebrną, laptopy.

Przy czym sprzedający ma możliwość odkupienia towaru. W umowie istnieje bowiem zapis umożliwiający wykup towaru wskazanego w umowie, w ciągu miesiąca od jego zbycia.

Towary, w przypadku których pierwotny właściciel nie skorzystał z prawa wykupu, Wnioskodawca będzie sprzedawał w stanie nieprzetworzonym w lokalu handlowym, jak i internetowo, na aukcjach.

Przy czym cena wykupu będzie inna niż w przypadku niezależnego nabywcy. Pierwotny właściciel poniesie koszt 1% wartości przedmiotów za każdy dzień, a od 25 dnia będzie to 25%, natomiast dla niezależnego nabywcy cenę towaru stanowić będzie cena zakupu powiększona o 50% wartości.

Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję sprzedaży przy wykorzystaniu kasy fiskalnej. Do chwili złożenia wniosku nie uzyskał jeszcze żadnego przychodu.

Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz przepisy prawa mające w sprawie zastosowanie stwierdzić należy, że w przypadku, gdy celem umowy sprzedaży zawierającej zastrzeżenie prawa odkupu jest nabycie towaru w celu jego dalszej odsprzedaży to mieć będziemy tu do czynienia z działalnością w zakresie handlu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W takiej sytuacji, przychody z tego rodzaju działalności gospodarczej podlegać mogą opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 3%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit b) ww. ustawy.

Należy tu mieć ponadto na uwadze, że rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różnił się będzie od stanu faktycznego mającego miejsce w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi