POSTANOWIENIE - Interpretacja - 1437/ZI/423/343A/DJW/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.11.2005, sygn. 1437/ZI/423/343A/DJW/05, Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 §. 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa /Dz. U. 137 poz. 926 z późn. zm./ Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek

postanawia

uznać stanowisko w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego zawarte we wniosku złożonym dnia 2 września 2005 roku, uzupełnionym w dniu 11 października 2005 roku oraz w dniu 26 października 2005 roku, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że w październiku 2003 roku zawarła Pani z developerem umowę na budowę lokalu mieszkalnego. Developer umożliwił zamówienie poprawek do kupowanego mieszkania. W tym celu sporządzony został aneks do umowy, w którym wyszczególniono zakres prac i wysokość wynagrodzenia. Developer wystawił fakturę, na której brak wyszczególnienia czego dotyczy. W związku z tym nie została przez Panią uwzględniona w zeznaniu rocznym za 2004 rok. Do chwili obecnej nie został podpisany akt notarialny. Klucze do mieszkania otrzymała Pani w 2004 roku

Stoi Pani na stanowisku, iż ma prawo do odliczenia poniesionych wydatków i korekty zeznania za 2004 rok.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza co następuje:

Nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązującą od 1 stycznia 2002r. zostały wykreślone tytuły ulg związanych z wydatkami mieszkaniowymi wymienionymi w art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. a-f ustawy z dnia 26 lipca 1997r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zmian.) w tym również wydatki poniesione na wykończenie lokalu mieszkaniowego.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003r. Nr 202, poz. 1956) wydatki, o których mowa w art. 27a ust. 1 pkt. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. poniesione w latach 2004 - 2005 odliczeniu od podatku podlegają wydatki poniesione przez podatnika na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonej na podstawie odrębnych przepisów.

Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się m.in.:

1. własność,

2. umowę użyczenia,

3. umowę najmu lub dzierżawy,

4. umowę podnajmu i poddzierżawy,

5. inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa, co rozumie się przez "remont i modernizację". Pojęcia te zostały użyte w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji. W związku z tym za "remont" uważa się w szczególności wykonanie robót budowlanych w istniejącym budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym wraz z wymianą dotychczas użytkowanych, zużytych składników wyposażenia technicznego budynku lub lokalu, natomiast za "modernizację" uważa się trwałe ulepszenie - unowocześnienie istniejącego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego wyrażające się w poprawie standardu użytkowego bądź technicznego lub obniżce kosztów eksploatacji.

Rodzaje wydatków na remont i modernizację zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 roku w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).

W związku z powyższym podatnik może dokonywać odliczeń w ramach ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego, jeżeli posiada tytuł prawny do lokalu, którym jest protokół zdawczo-odbiorczy.

Wobec powyższego, jeżeli wydatki dotyczące modernizacji lokalu mieszkalnego zostały przez Panią poniesione po protokolarnym odbiorze lokalu, a zatem w momencie ponoszenia wydatku posiadała Pani tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, nabyła Pani prawo do skorzystania z ulgi remontowej za 2004 rok.

Natomiast prawo do korekty zeznania rocznego za 2004 rok wynika z art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60z późn. zm.), który mówi, iż jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Zgodnie z § 2 skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej /Dz. U. Nr 86 poz. 960 ze zm./ wniesienie zażalenia podlega opłacie skarbowej w wysokości 5 zł oraz od załączników po 0,50 gr.

Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek