Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż z osobistego rachunku ROR podatnik przekazywał czynsz w kwocie 450,- zł miesięcznie na rachune... - Interpretacja - NUSPDII/6/41100-03/1/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.02.2005, sygn. NUSPDII/6/41100-03/1/05, Urząd Skarbowy w Mysłowicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż z osobistego rachunku ROR podatnik przekazywał czynsz w kwocie 450,- zł miesięcznie na rachunek bankowy spółdzielni mieszkaniowej, której jest członkiem. W kwocie czynszu, przekazywanego przez bank w ramach realizacji zlecenia stałego, ujmowana była wysokość wpłaty na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej. Bank nie wystawia żadnego dowodu wpłat, ani nie przesyła miesięcznych wyciągów z rachunku, gdyż wiązałoby się to z ponoszeniem dodatkowej opłaty. Natomiast bezpośrednie dowody wpłat czynszu znajdują się w posiadaniu wyłącznie banku oraz spółdzielni mieszkaniowej.

W związku z powyższym podatnik uważa, iż zaświadczenie wystawione przez spółdzielnie mieszkaniową, w którym wykazano kwotę faktycznie dokonanych wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej spełnia wszelkie wymogi udokumentowania dokonanych wpłat na ww. cel i uprawnia do skorzystania z przedmiotowej ulgi, bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat.

Stosownie do postanowień art. 27a ust. 6 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w 2003 r., wysokość wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej ustala się na podstawie dowodu tej wpłaty.

W konsekwencji przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie pozostawiają żadnych wątpliwości, że podatnicy, którzy chcą skorzystać z odliczenia w podatku dochodowym z tytułu ww. wpłat, muszą posiadać dokument stwierdzający ich dokonanie. Przy czym na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dokumentem tym jest dowód wpłaty.

Jednocześnie podkreślenia wymaga, iż użyte przez ustawodawcę pojęcie "dowód wpłaty" jest pojęciem szerokim i obejmuje swoim zakresem rozmaite formy dowodzenia dokonanych wpłat. Dlatego też, dowody te, to wszelkie dowody wpłat na wyodrębniony remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów, z których jednoznacznie wynika:

  • kwota dokonanej wpłaty - gdyż, kwota ta stanowi podstawę do wyliczenia przysługującego odliczenia,
  • imię i nazwisko wpłacającego - gdyż, zmniejszenie w podatku przysługuje podatnikowi, który poniósł wydatek,
  • data poniesienia wydatku - gdyż, odliczeniu podlegają wydatki poniesione w danym roku podatkowym,
  • przeznaczenie wpłaty na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - gdyż, tego rodzaju wydatki uprawniają do zmniejszenia w podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższego za dowód wpłaty należy uznać zarówno przelew bankowy, przekaz pocztowy, jak również dokument wpłaty w kasie spółdzielni mieszkaniowej (książeczka czynszowa z wyodrębnioną pozycją funduszu remontowego). Dowodem wpłaty jest również wydruk elektronicznego zapisu transakcji przelewu dokonanych przez bank internetowy lub wyciąg bankowy obejmujący miesięczne zestawienie operacji, jeżeli zawiera ww. dane.

Odnosząc się natomiast do kwestii zaświadczeń o wysokości rocznych wpłat na fundusz remontowy, wystawianych przez spółdzielnie mieszkaniowe swoim członkom po zakończeniu roku, należy zauważyć, iż samo zaświadczenie nie jest dowodem wpłaty, o którym mowa w wyżej cytowanym przepisie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowym zaświadczeniu spółdzielnia mieszkaniowa potwierdza jedynie okoliczność uregulowania określonych należności wobec spółdzielni mieszkaniowej (na podstawie prowadzonej ewidencji, rejestrów lub innych danych znajdujących się w jej posiadaniu), bez rozstrzygnięcia, kto tak naprawdę wpłat dokonał. Dlatego też wyłącznie w sytuacji, gdy z posiadanego przez podatnika dowodu wpłaty nie wynika jednoznacznie wysokość wpłat na fundusz remontowy (często wpłat tych podatnicy dokonują w ogólnej kwocie łącznie z pozostałymi składnikami opłaty czynszowej i innych należności wobec spółdzielni mieszkaniowych lub wspólnot mieszkaniowych), wystawione przez spółdzielnie mieszkaniową zaświadczenie może służyć celom dowodowym, jednakże jedynie z dowodem wpłaty.

Urząd Skarbowy w Mysłowicach