Podatnik złożył wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, prosząc o wyjaśnienie czy z tytułu otrzymaneg... - Interpretacja - PDM/415 - 4 /05/MW

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 11.05.2005, sygn. PDM/415 - 4 /05/MW, Urząd Skarbowy w Łosicach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatnik złożył wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego, prosząc o wyjaśnienie czy z tytułu otrzymanego ryczałtu jako zwrotu kosztów dowiezienia niepełnosprawnego dziecka do szkoły powinien być potrącony podatek.

Przedstawiając swoje stanowisko Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 17 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.) na gminie ciąży obowiązek zapewnienia uczniom niepełnosprawnym transportu i opieki w czasie przewozu do placówki realizującej obowiązek szkolny albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna jeżeli gmina nie posiada takich możliwości a przewóz i opiekę zapewniają rodzice.

Z uwagi na to, że Wnioskodawca wychowuje niepełnosprawne dziecko a gmina nie posiada możliwości zapewnienia transportu, została zawarta umowa na zwrot kosztów dowiezienia dziecka do placówki opiekuńczej. Od wypłaconej kwoty kosztów przejazdu gmina potrąciła podatek.

Wnioskodawca uważa, że nie jest to prawidłowe, gdyż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.) ryczałt wypłacany przez gminę, stanowiący zwrot kosztów przewozu dziecka przez rodziców jest formą pomocy materialnej dla ucznia, podobnie jak np. zakwaterowanie w internacie.

Na podstawie art. 17 ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późn. zm.) obowiązkiem gminy jest zapewnienie uczniom niepełnosprawnym, bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu m.in. do ośrodka umożliwiającego realizację obowiązku szkolnego i obowiązku nauki dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym albo zwrot kosztów przejazdu ucznia i opiekuna środkami komunikacji publicznej, jeżeli dowożenie zapewniają rodzice.

Gmina, zawierając umowę o charakterze cywilnoprawnym dotyczącą realizacji zadania polegającego na zapewnieniu transportu i opieki nad niepełnosprawnym dzieckiem w czasie przewozu na do szkoły, na podstawie art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty, dopuściła możliwość powierzenia wykonania tego zadania przez rodziców. Umowa przewiduje przy tym wynagrodzenie dla rodzica za wykonanie zadania, płatne w formie ryczałtu za jeden kilometr faktycznego przebiegu.

Stosownie do postanowień art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.) zaniechano poboru podatku.

Art. 21 ust. 1 pkt 40 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymienia świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni, przyznane na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty, o szkolnictwie wyższym, o wyższych szkołach zawodowych oraz o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki jako nie podlegające opodatkowaniu.

Powyższe zwolnienie ma szeroki zakres. Formą pomocy materialnej dla ucznia, poza stypendium, zapewnieniem zakwaterowania w internacie lub bursie, umożliwieniem korzystania z posiłków w stołówce szkoły albo refundowanie opłat ponoszonych w stołówce prowadzonej przez inny podmiot, jest także świadczenie udzielane przez gminę w formie bezpłatnego transportu oraz zwrotu kosztów przejazdu, dokonywane stosownie do postanowień art. 17 ust. 3a ustawy o systemie oświaty. Zwolnieniem tym objęty jest zarówno zwrot kosztów przejazdu dziecka środkami komunikacji publicznej, jak również zwrot kosztów transportu dziecka samochodem prywatnym rodziców dziecka. Z jednej strony nie w każdej sytuacji gmina może zapewnić dzieciom niepełnosprawnym, na których ciąży obowiązek szkolny, dowóz do najbliższej szkoły (ośrodka) bezpłatnym transportem a z drugiej strony nie zawsze możliwe jest dowiezienie dziecka przez rodziców środkami transportu publicznego. W takim przypadku zwrot kosztów dojazdu niepełnosprawnego dziecka na obowiązkowe zajęcia szkolne jest formą pomocy materialnej dla ucznia, przyznaną na podstawie odrębnych przepisów o systemie oświaty.

Tego rodzaju świadczenie, korzysta więc ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych także wtedy, gdy jego wykonanie gmina powierza rodzicom dziecka niepełnosprawnego prywatnym transportem, jako świadczenie pomocy materialnej dla ucznia.

W związku z powyższym nie powinien zostać potrącony przez gminę podatek od powyższego świadczenia.

Informacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku, wg stanu prawnego na dzień udzielenia odpowiedzi.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organ podatkowy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Urząd Skarbowy w Łosicach