Temat interpretacji
Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie działając w trybie art. 14 b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) w związku z pisemną odpowiedzią Naczelnika Urzędu Skarbowego Kraków - Podgórze z dnia 20 kwietnia 2004 roku nr PD-3/415/32/04 w sprawie opodatkowania w 2004 roku bonów towarowych i dopłat do wypoczynku letniego z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dla emerytów i rencistów byłych pracowników zakładu pracy - zmienia stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych ( t. j. Dz. U. Nr 14 z 2000 roku, poz. 176 ze zm.). wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe lub ekwiwalenty pieniężne w zamian tych świadczeń otrzymywane przez emerytów i rencistów w związku z łączącym ich poprzednio z zakładami pracy stosunkiem służbowym, stosunkiem pracy lub spółdzielczym stosunkiem pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.
W przedmiotowej sprawie bony towarowe i dopłaty do wypoczynku letniego z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych przeznaczone zostały dla emerytów i rencistów byłych pracowników zakładu pracy. W zacytowanym wyżej przepisie ustawodawca zwalnia wartość otrzymywanych przez emerytów i rencistów świadczeń rzeczowych, nie wyłączając jednocześnie bonów i talonów, dlatego też w tym przypadku są one wolne z opodatkowania. Natomiast przepis art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że powyższe świadczenia podlegają opodatkowaniu, nie ma w tym momencie znaczenia, gdyż ma zastosowanie wyłącznie do osób pracujących (zatrudnionych na umowę o pracę).
W związku z powyższym wyjaśnienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 20.04.2004 r. w niniejszej sprawie jest nieaktualne.