Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 08.02.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku nie jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
Sąd Rejonowy przedstawił stan faktyczny, z którego
wynika, że w 2004 r. wypłacał ławnikom kwoty tzw. rekompensat za udział w rozprawie w wys. 51,53 zł. Od powyższych kwot Sąd nie pobrał zaliczek na podatek dochodowy, gdyż uznał że ławnicy wykonywali czynności społeczne. W związku z tym rekompensaty jakie były im wypłacane korzystały ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) wg którego diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich są zwolnione od podatku do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł.
Sąd Rejonowy przesłał ławnikom informacje PIT-R o wypłaconych podatnikom kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wadowicach stwierdza, że stanowisko zawarte przez płatnika w piśmie nie jest prawidłowe.
Ustawa o podatku dochodowym od
osób fizycznych, ani inne ustawy nie definiują pojęcia "pełnienie obowiązków społecznych i obywatelskich", użytego przez ustawodawcę w przytoczonym przepisie art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy. Trybunał Konstytucyjny w uzasadnieniu wyroku z dnia 25 listopada 1997 r., sygn. akt U 6/97 wyraził pogląd, iż do uznania określonego świadczenia jako "dietę" bądź "kwotę stanowiącą zwrot kosztów" nie wystarczy takie nazwanie tego świadczenia przez świadczeniobiorcę lub stronę świadczącą, lecz konieczne jest, aby świadczenie było w taki sposób nazwane przez ustawę i następowało w wykonaniu ustawowego uprawnienia do tego rodzaju świadczenia.
Z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności instytucji samorządu terytorialnego lub zawodowego) jako reprezentant pewnej społeczności, biorąc udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności w interesie tejże.
Tak rozumiane obowiązki społeczne lub obywatelskie można pełnić nie
tylko na podstawie wyboru, lecz także w wyniku powołania przez właściwy organ, wyznaczenia przez upoważnioną organizację społeczną lub na skutek podobnych zdarzeń określonych prawem.
W konsekwencji za osoby pełniące obowiązki społeczne i obywatelskie uznaje się między innymi posłów, senatorów, radnych, ławników sądów powszechnych.
Na podstawie art. 172 § 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) ławnik za czas wykonywania czynności w sądzie otrzymuje rekompensatę pieniężną. Wysokość rekompensaty dla ławników biorących udział w rozpoznawaniu spraw w sądach powszechnych, za jeden dzień pełnienia obowiązków ławnika wynosi 3% kwoty bazowej, stanowiącej podstawę ustalania wynagrodzenia zasadniczego asesora sądowego.W 2004 r. rekompensata wynosiła 51,53 zł.
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązujacym w 2004 r. przychody otrzymywane przez ławników należy
zaliczyć do przychodów z działalności wykonywanej osobiście (art. 13, ust. 1 pkt 5 ustawy). Rekompensaty pieniężne nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego.
Sąd wypłacający rekompensaty ławnikom, jako płatnik jest obowiązany do poboru zaliczek na podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wys. 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 pkt 5 w/w ustawy, tj. w 2004 r. 102,25 zł. miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.227 zł.
W sytuacji, gdy ławnik będzie brał udział w czynnościach sądowych tylko jeden raz w miesiącu, uzyskany przez ławnika przychów za dany miesiąc będzie niższy od kosztów uzyskania przychodu określonych ustawą, a ich wysokość nie jest zależna od wysokości uzyskanej przez ławnika rekompensaty pieniężnej.
W związku z powyższym Sąd jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych stosownie do art.
42. ust. 2 pkt 1 jest zobowiązany do sporządzenia imiennych informacji według ustalonego wzoru (PIT-11/8B) o wysokości dochodu, kosztów uzyskania i pobranych zaliczek na podatek dochodowy.
Ze zwonienia od podatku dochodowego korzystają jedynie diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów otrzymanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich do wysokości nie przekraczającej kwoty 2.280,00 zł.
Wówczas płatnik ma obowiązek sporządzić rocznąinformację PIT-R.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Pouczenie:
Na podstawie art. 236 § 1 w związku z art. 14 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa na powyższe
postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.