Temat interpretacji
Podatnik gromadził, na podstawie zawartej umowy, na rachunku kasy mieszkaniowej środki z przeznaczeniem na :
1.nabycie , budowę , przebudowę , rozbudowę lub nadbudowę domu albo lokalu mieszkalnego , stanowiącego odrębną nieruchomość,
2.uzyskanie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego
3.remont domu albo lokalu , z wyjątkiem bieżącej konserwacji i odnowienia mieszkania.
Obecnie strona wyraża zamiar wydatkowania zgromadzonych środków na gruntowny remont domu, m. in. w zakresie wymiany drzwi wewnętrznych wraz z ościeżnicami , wymiany instalacji wodno-kanalizacyjnej i sanitarnej , montaż płytek ceramicznych, wykonania sufitów podwieszanych, wyburzenia i budowy nowych ścianek działowych , częściowej wymiany instalacji elektrycznej , montażu instalacji alarmowej. Podatnik zamierza ponadto zakupić i zamontować szafy trwale umiejscowione typu komandor oraz meble kuchenne pod zabudowę .
Cześć wymienionych prac ma zamiar zlecić jednoosobowym firmom, które nie są płatnikami podatku od towarów i usług , z tego też względu poniesienie wydatku udokumentowane zostanie rachunkiem.
W związku z powyższym podatnik pyta , czy musi całość poniesionych wydatków udokumentować fakturami VAT . Podatnik stoi na stanowisku, iż może zatrudnić do przeprowadzenia prac podmiot nie będący płatnikiem podatku od towarów i usług .
Organ podatkowy stwierdza, że zgadza się z przedstawionymi stanowiskiem, o ile stan faktyczny przedstawiony we wniosku zgodny jest ze stanem rzeczywistym.
Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego, podatnik w dniu 20 grudnia 2001r zawarł umowę o kredyt kontraktowy z kasą mieszkaniową w banku i tym samym nabył prawo do odliczania od podatku wydatków ponoszonych z tytułu systematycznego gromadzenia oszczędności.
W chwili obecnej środki zgromadzone w kasie mieszkaniowej zamierza wydatkować przeprowadzając gruntowny remont domu . W tym celu część prac ma zamiar zlecić firmom , które nie są płatnikami podatku od towarów i usług .
Zauważyć należy , iż zarówno przepisy ustawy 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jak również przepisy ustawy z dnia 26 pażdziernika 1995r. o niektórych formach popierania budownictwa mieszkaniowego ( Dz. U. z 2000r. Nr 98, poz. 1070 z późn. zm.) nie precyzują jak należy dokumentować wydatkowanie zgromadzonych oszczędności. Tym samym dokumentem w tej sprawie będzie każdy dokument potwierdzający poniesienie wydatków na ww. cel mieszkaniowy, w tym m. in. faktura, rachunek lub dowód wpłaty .
Powyższa interpretacja została wydana w oparciu stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania.