Temat interpretacji
W nawiązaniu do pisma z dnia 06.06.2003 r. znak: RRZ III/0640/4/03 w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego dochodów podatników realizujących program finansowany ze środków, stanowiących bezzwrotną pomoc z Unii Europejskiej w świetle ustaw podatkowych, Drugi Urząd Skarbowy w Kielcach wyjaśnia, co następuje:
Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego oraz z załączonych dokumentów wynika, że Urząd Marszałkowski zawarł umowę z Fundacją Fundusz Współpracy (działającą w imieniu Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej) o przyznanie dotacji z budżetu Programu "Promowanie integracji europejskiej za pośrednictwem organizacji pozarządowych - Teraz Integracja".
Z umowy wynika, że Urząd Marszałkowski jest "beneficjantem", któremu powierzono realizację przedsięwzięcia pn. "Nasze świętokrzyskie w UE", mającego na celu propagowanie informacji na temat przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Na realizację tego zadania przydzielono określone środki, stanowiące bezzwrotną pomoc. Załączony do pisma projekt przedsięwzięcia zakłada, że całość zadań zostanie wykonana przez pracowników Urzędu z wyjątkiem zadań specjalistycznych, które zostaną zlecone firmom zewnętrznym. Ze środków pomocowych nie mogą być finansowane koszty wynagrodzeń osób zaangażowanych w realizację projektu, będących jednocześnie pracownikami zatrudnionymi w jednostkach administracji samorządowej, co zostało uwzględnione w budżecie przedsięwzięcia.
Urząd Marszałkowski przy realizacji określonego w umowie zadania część działań powierzył firmom zewnętrznym, zarówno osobom fizycznym jak i prawnym.
W przypadku podatników - osób prawnych, otrzymujących dochody pochodzące ze środków z bezzwrotnej pomocy zastosowanie ma art. 17 ust. 1 pkt 23 i 24 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54 poz. 654 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku są dochody podatników, uzyskane od: "...rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych , pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc."
Zwolnieniu podlegają także odsetki od wym. środków, lokowane na bankowych rachunkach terminowych.
Przepis ten precyzuje zarówno źródło pochodzenia środków jak i podmiot, który te środki otrzymuje i u którego są one dochodem wolnym. Aby korzystać ze zwolnienia, środki muszą pochodzić z ww. źródeł, a podatnikiem korzystającym ze zwolnienia jest beneficjant, któremu ta pomoc ma służyć. Przepis ten przewiduje również zwolnienie w przypadku, gdy środki są przekazywane nie bezpośrednio z w/w źródeł, ale za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do ich rozdzielania.
W przypadku podatników - osób fizycznych, zastosowanie ma art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.).
Zgodnie z tym przepisem, wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
- pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Przepis ten definiuje źródło pochodzenia środków i podatnika korzystającego ze zwolnienia - jest nim osoba fizyczna, bezpośrednio realizująca cel finansowanego ze środków programu. Przepis ten wyłącza ze zwolnienia dochody osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca wykonanie określonych czynności w związku z realizacją programu.
Tak, więc, aby skorzystać ze zwolnienia, dochody muszą pochodzić z określonych źródeł, a podatnik winien być podmiotem - osobą fizyczną bezpośrednio realizującą cel programu.
Ministerstwo Finansów, wyrażając swoją opinię na temat przedmiotowego zwolnienia w piśmie z dnia 27.06.2003 r. znak: PB5/IMD-033-21-1128/03 stwierdziło, że zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy (na przykład umowy zlecenia) zawartej z osobą prawną , która jako pierwsza otrzymała bezzwrotną pomoc zwolnioną na podstawie ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia określonego z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu.
Zwolnienie nie będzie dotyczyło podatników, którym podatnik - osoba fizyczna bezpośrednio realizująca cel programu, zleci wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej).