POSTANOWIENIE - Interpretacja - PG-2-415-15/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.06.2005, sygn. PG-2-415-15/05, Trzeci Urząd Skarbowy w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r., Dz. U. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 09 marca 2005 r.(wpływ do Urzędu 10 marca 2005 r.) o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawiam uznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 09 marca 2005 r. wystąpił Pan z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą firma PPHU "... " opodatkowaną na zasadach ogólnych.. Zapytanie Pana dotyczy konsekwencji w przychodach i kosztach uzyskania wynikających z podpisania umowy ze Starostą Nakielskim o refundację kosztów wyposażenia i doposażenia stanowisk pracy dla 13 bezrobotnych przeznaczonych na zakup maszyn i urządzeń niezbędnych w pracy na tych stanowiskach.

Według Pana stanowiska otrzymana refundacja nie jest przychodem jak również kosztem jego uzyskania. Zakupione maszyny i urządzenia nie będą również podlegały odpisom od zrefundowanej części wartości początkowej środków trwałych.

Na podstawie art 14 ust 2 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr. 14 poz. 176 z 2000 r. z późn. zm.) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jego zwrot wydatków , z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art 22a - 22 dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Wobec tego otrzymana przez Pana kwota refundacji nie będzie stanowiła przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej, gdyż jest związana z zakupem środków trwałych. Zakupione maszyny i urządzenia winny jednak spełniać kryteria związane z uznaniem za środek trwały i dokonywaniem w związku z tym odpisów amortyzacyjnych.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt. 1 lit. b cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie z art. 22 ust. 8 ww ustawy kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z art. 22a - 22o, z uwzględnieniem art. 23.

Przy czym z art. 23 ust. 1 pkt 45 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, dokonywanych według zasad określonych w art. 22a - 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nakłady poniesione na zakup środków trwałych - maszyn i urządzeń na wyposażenie i doposażenie stanowisk pracy będą sfinansowane zgodnie z zawartą umową z Powiatowego Urzędu Pracy. Wobec tego wydatki poniesione na ich nabycie, ani też dokonywane z tego tytułu odpisy amortyzacyjne nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Przez wypłatę refundacji nastąpi bowiem faktycznie zwrot poniesionych przez Pana z tego tytułu wydatków.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

Informuję, że Pana wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębnym postanowieniem (Nr PP1-443-13/05 z dnia 03 czerwca 2005 r.)

Jednocześnie wskazuję, że zgodnie z art. 14b § 1 i 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest dla Pana wiążąca. Interpretacja ta jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji o czym stanowi art. 14b § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 w związku art. 236 § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 cyt. wyżej ustawy powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Trzeci Urząd Skarbowy w Bydgoszczy