Postanowienie - Interpretacja - PD3.3-415-8/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.05.2005, sygn. PD3.3-415-8/05, Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie: - art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pana ... zam. w ..., z dnia 28 lutego 2005r., uzupełnionego w dniu 25 marca 2005r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

postanawiam

uznać za nieprawidłowe stanowisko Podatnika, iż będąc członkiem koła łowieckiego oraz uzyskując przychód z tytułu rekompensaty wypłaconej przez koło łowieckie za pozyskaną zwierzynę łowną, można dokonać rozliczenia kosztów uzyskania przychodów, w przypadku wyjazdu połączonego z pozyskaniem zwierzyny

Uzasadnienie

W dniu 1 marca 2005r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek Pana (uzupełniony w dniu 25 marca 2005r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie zastosowania prawa podatkowego. Z treści złożonego wniosku wynika co następuje.

W 2004r. uzyskał Pan przychód w wysokości 721,19 zł z tytułu premii, wypłaconej przez koło łowieckie za pozyskaną zwierzynę łowną. Koszty poniesione w celu uzyskania przychodu wyniosły około 1100,00 zł. Na koszty, o których mowa powyżej składają się:

  • przejazdy własnym samochodem do łowiska,
  • zakup amunicji.

Stwierdza Pan również, że jako członek stowarzyszenia Polski Związek Łowiecki zobowiązany jest do realizacji statutowych zadań związku.

Do zadań tych należą:

  • ochrona środowiska,
  • ochrona upraw polnych i leśnych przed szkodami wyrządzonymi przez zwierzynę łowną,
  • dokarmianie zwierzyny,
  • budowa urządzeń łowieckich,
  • dokarmianie i ochrona ptactwa,
  • ochrona zasobów przed kłusownictwem,
  • pozyskiwanie zwierzyny w formie odłowu i odstrzału.

Koło łowieckie zapewnia środki materiałowe w postaci karmy dla zwierzyny, sadzonek, materiałów budowlanych. Natomiast pozostałe czynności związane z zagospodarowaniem łowiska i gospodarką łowiecką członkowie koła wykonują w czynie społecznym na własny koszt.

Wnioskodawca stwierdza, iż działalność łowiecka jest składową gospodarki rolnej i leśnej i stanowi istotny wkład w ochronę środowiska naturalnego. Wyrazem tego jest bezpośredni nadzór Ministra Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.

Zdaniem Pana nie bez znaczenia pozostaje fakt, iż koło łowieckie w ramach prowadzonej działalności statutowej zwolnione jest z podatku dochodowego, co według Pana daje podstawę do stwierdzenia, iż członkowie realizujący zadania statutowe winni być zwolnieni z tego podatku, gdyż uzyskana rekompensata za pozyskana zwierzynę w postaci premii, stanowi jedynie część zwrotu ponoszonych kosztów na gospodarkę łowiecką.

Tut. organ podatkowy udziela następującej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Stosownie do postanowień art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. Prawo łowieckie (Dz. U. z 2002r. Nr 42, poz. 372), koła łowieckie zrzeszają osoby fizyczne i są podstawowym ogniwem organizacyjnym w Polskim Związku Łowieckim w realizacji celów i zadań łowiectwa.

Jak stanowi art. 3 powołanej ustawy celem łowiectwa jest:

  1. ochrona, zachowanie różnorodności populacji zwierząt łownych i gospodarowanie nimi,
  2. ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczego na rzecz poprawy warunków bytowania zwierzyny,
  3. uzyskiwanie możliwie wysokiej kondycji osobniczej i jakości trofeów oraz właściwej liczebności populacji poszczególnych gatunków zwierzyny przy zachowaniu równowagi środowiska przyrodniczego,
  4. spełnianie potrzeb społecznych w zakresie uprawiania myślistwa, kultywowania tradycji oraz krzewienia etyki i kultury łowieckiej.

Jednocześnie jak wynika postanowień art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c. Przepisy te stanowią zatem katalog dochodów zwolnionych od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Rekompensata, o której mowa w zapytaniu Wnioskodawcy, wypłacana myśliwym nie została wymieniona w tym katalogu - stąd też podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych jako przychód z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 i art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Koła łowieckie nie są zobowiązane do poboru zaliczki na podatek dochodowy od wypłacanych myśliwym rekompensat. Natomiast na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zobowiązane są sporządzić w dwóch egzemplarzach, odrębnie dla każdego podatnika (myśliwego), informację według ustalonego wzoru PIT-8C o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać jeden egzemplarz podatnikowi, a drugi - urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Kwoty uzyskanych od koła łowieckiego przychodów (rekompensat) myśliwy zobowiązany jest doliczyć w rocznym zeznaniu podatkowym do innych dochodów uzyskanych w ciągu roku podatkowego.

Odnosząc się do kwestii kosztów uzyskania przychodu, tut. organ podatkowy stwierdza, iż na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powołany na wstępie przepis art. 3 ustawy Prawo łowieckie, wśród celów łowiectwa

nie wymienia celu zarobkowego. Stąd też nie można uznać, iż wydatki poniesione przez myśliwego w związku z polowaniem (amunicja, przejazdy), zostały poniesione w celu uzyskania przychodu - a co za tym idzie wydatki te nie stanowią kosztu uzyskania przychodu.

Kwestię zaniechania, ustalania i poboru podatku reguluje art. 22 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60). Na podstawie tego przepisu minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, w przypadkach uzasadnionych interesem publicznym lub ważnym interesem podatników:

  1. zaniechać w całości lub części poboru podatków, określając rodzaj podatku, okres, w którym następuje zaniechanie i grupy podatników, których dotyczy zaniechanie,
  2. zwolnić niektóre grupy płatników z obowiązku pobierania podatków lub zaliczek na podatki i wynikające z tego zwolnienia obowiązki informacyjne podatników, chyba że podatnik jest obowiązany do dokonania rocznego lub okresowego rozliczenia podatku.

Zatem powołany powyżej przepis nie daje uprawnień organom podatkowym do zwolnienia z podatku - na wniosek kół łowieckich - rekompensat wypłacanych myśliwym przez te koła.

Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Zaznacza się, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

W myśl art. 14b § 1 i § 2 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 236 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem tut. organu podatkowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy