Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo z dnia 10.09.2003 r. (data wpływu 16.09.2003 r.) uzupełnione dnia 13.10.2003 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków-Podgórze działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 z 1997 r. poz. 926 ze zm.) uprzejmie informuje:
W myśl art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, ze zm.), odliczeniu od podatku podlegają poniesione przez podatnika w roku podatkowym wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
Rodzaje wydatków mieszczących się w zakresie ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 1 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 88). Stosownie do postanowień § 1 tego rozporządzenia, za wydatki na remont i modernizację uważa się wydatki poniesione na:
1) zakup materiałów i urządzeń,
2) zakup usług obejmujących:
a) wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,
b) transport materiałów i urządzeń,
c) wykonawstwo robót,
3) najem sprzętu budowlanego
4) opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z
odrębnych przepisów
- w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.
Wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty (art. 27a ust. 6 pkt 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).
Zgodnie z art. 70 § 1 cytowanej na wstępie ustawy - Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Natomiast stosownie do art. 330 ww. ustawy, zwrot nadpłat powstałych przed dniem wejścia w życie ustawy - Ordynacja podatkowa, dokonywany jest na podstawie przepisów ustawy o zobowiązaniach podatkowych (tekst
jednolity: Dz. U. z 1993 r. Nr 108 poz. 486 ze zm.).
Z art. 29 ust. 4 ustawy o zobowiązaniach podatkowych wynika, że nadpłata nie podlega zwrotowi po upływie 3 lat licząc od końca roku, w którym powstała lub gdy nie można ustalić osoby uprawnionej do jej odbioru.
Z wyjaśnień wynika, iż w latach 1992-1993 poniósł Pan wydatki na remont lokalu mieszkalnego i obecnie chciałby Pan skorzystać z ulgi podatkowej z tego tytułu. W myśl wyżej cytowanych przepisów nie może Pan odliczyć przedmiotowej ulgi, gdyż zobowiązanie podatkowe uległo przedawnieniu.
Jednocześnie informuje się, iż w sprawie zmniejszenia opłaty za czynsz należy zwrócić się do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Dział ds. Dodatków Mieszkaniowych, Kraków, ul. Św. Wawrzyńca 13.
Odpowiedzi udzielono na podstawie obowiązujących przepisów prawa podatkowego.