Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a par. 1 oraz par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz 60) po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 25 lutego 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko nie jest prawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że jest Pan zatrudniony na podstawie umowy o pracę w firmie budowlanej. W treści tej umowy wskazane zostało miejsce pracy tj. konkretny kontrakt budowlany, którego jest Pan kierownikiem. Firma, w której Pan pracuje jest Generalnym Wykonawcą realizowanego kontraktu, który finansowany jest w 60% ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej PHARE, a w pozostałej części ze środków krajowych. Podaje Pan także, iż środki PHARE nie są objęte podatkiem Vat. W sformułowanym stanowisku twierdzi Pan, że 60% dochodów uzyskiwanych tytułem wynagrodzenia na podstawie umowy o pracę korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mówiący o przychodach pochodzących ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.
Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.
j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm. - zwanej dalej updof) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie
określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z treści wskazanego przepisu wynika, że zwolnione od podatku są środki ze źródeł wymienionych w tym przepisie, przyznane podmiotom, które są albo beneficjentami takiej pomocy, albo bezpośrednimi wykonawcami celu, jakiemu ta pomoc ma służyć, przy czym art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b jednoznacznie stanowi, iż zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów uzyskiwanych przez osoby zatrudniane (bez względu na rodzaj umowy) przez wykonawców zadań finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy. Powyższe wskazuje, że wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymywane przez podatnika z bezzwrotnych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie kryteria wymienione pod lit. a i b. Przedmiotowe zwolnienie jest przewidziane wyłącznie dla podatnika, który bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotów uprawnionych do rozdziału środków bezzwrotnej pomocy realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. A więc w
przypadku, gdy wynagrodzenie za zlecone czynności wykonywane na podstawie umowy o pracę, związane bezpośrednio z realizacją programu pomocowego wypłaca beneficjent tj. osoba, która "pierwsza" otrzymała bezzwrotną pomoc, wynagrodzenie to jest zwolnione od podatku dochodowego na podstawie w/w przepisu. Natomiast w przypadku, gdy wynagrodzenie za pracę związaną z realizacją programu pomocowego wypłaca podmiot realizujący cel programu, któremu beneficjent zlecił określone czynności, wynagrodzenie to nie korzysta ze zwolnienia od opodatkowania, gdyż nie jest spełniony wymóg bezpośredniej realizacji celu programu.
Wskazał Pan, że firma, w której jest Pan zatrudniony realizuje kontrakt budowlany (jest jego Generalnym Wykonawcą), co nie wskazuje jednoznacznie, że firma jest bezpośrednim beneficjentem środków pomocowych w związku z bezpośrednią realizacją zadań finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy. W tych okolicznościach brak podstaw do zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 updof.
W związku z powyższym orzeczono jak w sentencji.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
Ustalono, iż w dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Kraowie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu, w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.