POSTANOWIENIE - Interpretacja - POI/005-13/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.07.2005, sygn. POI/005-13/05, Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 16.06.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku z dnia 16.06.2005 r. uzupełnionego pismem z dnia 06.07.2005 r. stanu faktycznego wynika, że w dniu 20.04.2005 r. została zakupiona nieruchomość wraz z lokalem użytkowym. Lokal ten został wprowadzony do ewidencji środków trwałych z dniem 20.04.2005 r. Wątpliwości Pana dotyczą możliwości zaliczenia bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodu wymiany stolarki okiennej, która została dokonana po wprowadzeniu lokalu do ewidencji środków trwałych.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Przepisy art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. c ww. ustawy stanowią, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust. 17 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.

Środki trwałe uważa się za ulepszone, jeżeli suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500,00 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. Przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji remontu, dlatego w odniesieniu do remontowanych obiektów budowlanych należy stosować definicję sformułowaną w przepisach prawa budowlanego.

Zgodnie z definicją remontu, określoną w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.), remontem jest wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Tak więc wyroby użyte do wymiany zużytych elementów środka trwałego na nowe, wykonane z nowocześniejszych materiałów, nie zmieniają charakteru wykonanych prac, należy bowiem uwzględnić zmieniającą się rzeczywistość gospodarczą i postęp techniczny.
Różnica pomiędzy remontem a ulepszeniem polega na tym, że remont przywraca jedynie pierwotną wartość użytkową, ulepszenie zwiększa jego wartość.
Poniesienie wydatków na prace mające charakter odtworzeniowy, przywracający jedynie pierwotną zdolność użytkową tego środka, a więc remont, uprawnia podatnika do zaliczenia ich w całości do kosztów uzyskania przychodów, bez względu na wielkość tych wydatków.

Odnosząc powyższe uregulowania do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wydatki poniesione przez Pana w związku z wymianą stolarki okiennej, stanowią wydatki na remont i jako takie mogą być zaliczone w dniu poniesienia, do kosztów uzyskania przychodów.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Tarnowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Drugi Urząd Skarbowy w Tarnowie