Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 z 1997 r., poz. 926 ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Koszalinie na pisemne zapytanie z dnia 13.08.2004 r. udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje:
Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że w dniu 30.07.2004 r. sprzedał:
- niezabudowaną nieruchomość oznaczoną nr 182/16 o pow. 1,4511 ha,
- nieruchomość nr 182/15 o pow. 1,6039 ha zabudowaną budynkiem o pow. 39 m#178; i zbiornikami MPS,
- udział wynoszący 1/2 w niezabudowanej działce nr 182/17 o pow.0,0935 ha stanowiącej drogę,
- udział wynoszący 2/7 w niezabudowanej działce nr 182/9 o pow. 0,1304 ha stanowiącej drogę.
Podatnik wnosi zapytanie, czy:
- Zobowiązany jest do zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu sprzedaży nieruchomości rolnej w przypadku wydatkowania uzyskanego dochodu na rozbudowę własnego budynku mieszkalnego,
- Zobowiązany jest do zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego z tytułu sprzedaży nieruchomości rolnej częściowo zabudowanej budynkiem.
Na tle opisanych okoliczności podatnik formułuje stanowisko, iż przepisy prawa podatkowego skutkują zwolnieniem z obowiązku zapłaty zryczałtownego podatku dochodowego.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Koszalinie stwierdza, że stanowisko podatnika odnośnie pkt 1 jest prawidłowe, zaś odnośnie pkt 2 - nieprawidłowe.
Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy prawa podatkowego - art. 2 ust. 4, art. 21 ust. 1 pkt 28, pkt. 32 lit. a, e ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14 z 2000 r., poz. 176 ze zm.).
Zastosowanie powołanej normy skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący:
Ad. 1 Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny. Oznacza to, że osoba kupująca grunty w dalszym ciągu będzie je wykorzystywać rolniczo i opłacać z tego tytułu podatek rolny.
W myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym - ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym. Według brzmienia art. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. Nr 94 z 1993 r., poz. 431 ze zm.) za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, w tym spółki, niemającej osobowości prawnej .
Z przedłożonych przez podatnika dokumentów wynika, że przedmiotem sprzedaży były następujące działki: nr 182/15 i 182/16 oznaczone w rejestrze gruntów symbolem Bi B-R oraz nr 182/17 i 182/19 oznaczone w rejestrze gruntów symbolem dr. Powyższe działki zgodnie z § 68 ust. 2 rozporządzenia Mnistra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454 ze zm.) sklasyfikowane są w grupie gruntów zabudowanych i zurbanizowanych jako "inne tereny zabudowy" i "teren komunikacji - droga".
Opierając się na ww. rozporządzeniu do innych terenów zabudowanych zalicza się grunty zajęte pod budynki i urządzenia związane z administracją, służbą zdrowia, handlem, kultem religijnym, rzemiosłem, usługami, nauką, oświatą, kulturą, wypoczynkiem itp., natomiast niezabudowane tereny zurbanizowane to grunty przeznaczone w planach zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę wyłączoną z produkcji rolniczej i leśnej.
Z powyższego wynika, że nieruchomości oznaczone w rejestrze gruntów jak wyżej, nie wchodzą w skład użytków rolnych lub gruntów zadrzewionych i zakrzewionych, a więc nie stanowią gospodarstwa rolnego w rozumieniu cytowanej wyżej ustawy o podatku rolnym, co w konsekwencji nie powoduje zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wobec powyższego podatnik winien uiścić podatek dochodowy w formie ryczałtu w wysokości 10 % uzyskanego ze sprzedaży przychodu w terminie 14 dni od dnia sprzedaży, chyba, że w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży nieruchomości wydatkuje uzyskany przychód (dochód) na cele wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a lub lit. e ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych lub na spłatę kredytu lub pożyczki zaciągniętych na ww. cele. W powyższym przypadku zastosowane zostanie zwolnienie ze zryczałtowanego podatku dochodowego.
Ad. 2 Nieruchomość rolna częściowo zabudowana budynkiem o pow. 39 m#178; i zbiornikami tj. nieruchomość oznaczona nr 182/15, stanowi "inne tereny zabudowane" wg § 68 ust. 3 pkt 3 ww. rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa - zgodnie z oznaczeniem w rejestrze gruntów Starostwa Powiatowego.
Oznacza to, że stanowi ona teren zabudowany, a więc nie przeznaczony na działalność rolniczą.
W związku z powyższym dochód ze sprzedaży opisanej nieruchomości nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Niniejsza wykładnia nie stanowi urzędowej interpretacji w rozumieniu art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej.