Temat interpretacji
Pismem z dnia 07.03.2005r (data wpływu 09.03.2005r) zwróciła się Pani z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny :
W dniu 16.08.2004r wspólnie z Panem Mariuszem P., podpisała Pani umowę ze Spółdzielnią Mieszkaniową w Kleosinie na realizację lokalu mieszkalnego. Termin odbioru lokalu mieszkalnego planowany jest na wrzesień 2005 roku. Mieszkanie oddane będzie w stanie surowym, więc konieczne będzie poniesienie nakładów, które pozwolą w nim zamieszkać.
Strona zwraca się z następującym zapytaniem :
- czy w przypadku nowego mieszkania może skorzystać z ulgi remontowej,
- czy potrzebny jest akt notarialny, czy też wystarczy protokół odbioru lokalu,
- czy można odliczyć wydatki poniesione na zakup paneli, glazury, tarakoty i ich położenie, na zakup wanny (jej obudowanie), umywalek i sedesu, na malowanie ścian (zakup farb), na zakup kuchni gazowej,
- kto powinien figurować jako odbiorca faktury ?
Sformułowała Pani własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać z ulgi remontowej w przypadku nowego lokalu mieszkalnego. Sam protokół odbioru lokalu również jest wystarczającym tytułem prawnym, by móc już dokonywać pewnych prac podlegających odliczeniu, a wszystkie wydatki wymienione w piśmie podlegają odliczeniu, jeśli zostaną potwierdzone fakturą VAT wystawioną choćby na jedną osobę, np. na Mariusza P.
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 27 a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych ( Dz. U. z 2000r Nr 14, poz. 176 ze zm. ) odliczeniu od podatku podlegają poniesione przez podatnika w roku podatkowym wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego, budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.
Pojęcie "tytuł prawny" nie zostało zdefiniowane w prawie podatkowym.
W związku z tym tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, uważa się między innymi : własność, umowę użyczenia, umowę najmu lub dzierżawy, inny stosunek
zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystanai z lokalu mieszkalnego, np. postanowienia z umowy, po spełnieniu których, podatnik nabywa prawo do dysponowania lokalem i wykonywania w nim prac budowlanych, przed podpisaniem umowy o ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.
Zatem w sytuacji, gdy podatnik nie posiada jeszcze umowy o ustanowienie na jego rzecz odrębnej własności lokalu, ale posiada zawartą ze SM umowę przedwstępną na wybudowanie lokalu oraz posiada protokół odbioru lokalu, nabywa prawo do skorzystania z odliczeń z tytułu wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego. Podpisanie protokołu stanowi ten moment, z którym nabywa Pani prawo do skorzystania z odliczeń z tytułu ponoszonych wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego. Korzystanie z ulgi przysługuje niazależnie od posiadanego tytułu prawnego do całości bądź części lokalu mieszkalnego.
Wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21.12.1996r (Dz. U. Nr 156, poz. 788), w świetle którego wydatki poniesione na zakup paneli, glazury, terakoty, farb oraz ich położenie, a także zakup oraz montaż wanny (wraz z zabudową), umywalek, sedesu oraz kuchni gazowej można zakwalifikować do wydatków remontowych. Wyżej wymienione rozporządzenie z dniem 1 lipca 2004r przestało obowiązywać lecz pomocniczo celowym wydaje się korzystanie z wykazu robót i usług zawartych w tym rozporządzeniu do czasu wprowadzenia nowych przepisów w tym zakresie.
Zgodnie z art. 27 a ust. 6 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wysokość wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, nie korzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej. Skorzystanie przez Panią
z ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego jest możliwe tylko w przypadku wydatków udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Pani imię i nazwisko. Wydatki poniesione przez współwłaścicieli na modernizację lokalu mieszkalnego podlegają odliczeniu, jeżeli :
- faktycznie zostały poniesione przez każdego z podatników,
- udokumentowane odrębnie przez każdego z nich.
Zgodnie z art. 14 b § 1 Ordynacji podatkowej, interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla wnioskodawcy. Wydana interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów właściwych dla wnioskodawcy - art. 14 b § 2 w/w ustawy.
Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany przepisów prawa, które były przedmiotem interpretacji.