Postanowienie - Interpretacja - PDIA-415/3a/2005

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 20.06.2005, sygn. PDIA-415/3a/2005, Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu działając na podstawie przepisów art. 14a § 1, § 3 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) w związku z Pana pismem z dnia 23.03.2005 r. (data wpływu 04.04.2005 r.) oraz pismem z dnia 09.06.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Pana indywidualnej sprawie

postanawia

uznać za prawidłową interpretację dotyczącą przyjętej przez firmę "X" zasady zaliczania w koszty uzyskania przychodów naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu zakupu paliwa, oleju napędowego i gazu do samochodów osobowych i ciężarowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych firmy.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 23.03.2005 r. (data wpływu 04.04.2005 r.) oraz pismem uzupełniającym z dnia 09.06.2005 r. zwrócił się Pan o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przez sądem administracyjnym.

W złożonym piśmie pyta Pan, czy postąpił prawidłowo zaliczając do kosztów uzyskania przychodów podatek naliczony VAT z tytułu zakupu paliwa, oleju napędowego i gazu do następujących samochodów:

osobowych marki

    . Ford Escort, rok produkcji 1995, rok zakupu 1996
    . Ford Transit, rok produkcji 1994, data zakupu XI 2004

ciężarowych marki

    . Marcedes Benz, rok produkcji 1987, rok zakupu 2003
    . Pegeout Partner, rok produkcji 2002

oraz nie ewidencjonując w kosztach firmy podatku naliczonego VAT z tytułu zakupu paliwa do niżej wymienionych samochodów ciężarowych:

    . Lublin II, rok produkcji 1998
    . Jelcz 3W-317, rok produkcji 1988, rok zakupu 2002
    . IVECO Magirus, rok produkcji 1990, rok zakupu 2005
    . Volkswagen, rok produkcji 1976, rok zakupu 2002
    . Liaz, rok produkcji 1989, rok zakupu 2003
    . Fiat DUCATO, rok produkcji 1983, data zakupu XI 2004

Stosownie do przepisu art. 14a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Podatnik składając zapytanie do właściwego urzędu zgodnie z art. 14a § 2 w/w ustawy jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan przedsiębiorstwo budowlane w zakresie robót drogowych. Dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystuje Pan wyżej wskazane samochody ciężarowe i osobowe stanowiące majątek firmy, które wprowadzone zostały do ewidencji środków trwałych.

Twierdzi Pan, iż postąpił słusznie zaliczając do kosztów uzyskania przychodów podatek naliczony VAT z tytułu zakupu paliwa, oleju napędowego i gazu do samochodów takich jak: Ford Escort, Ford Transit, Pegeout Partner, Mercedes Benz, dla których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast w przypadku nabywania do pozostałych pojazdów paliw, oleju napędowego lub gazu odliczono podatek naliczony VAT i nie księgowano go w kosztach firmy.

Tutejszy organ podatkowy stwierdza, co następuje:

W myśl ogólnej zasady wyrażonej w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.Co do zasady podatek od towarów i usług naliczony jest podatkiem neutralnym i nie stanowi kosztów uzyskania przychodów w podatku dochodowym. Od tej generalnej reguły wprowadzono jednakże wyjątki.

Zgodnie z zapisem art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a cytowanej ustawy podatek naliczony jest kosztem uzyskania przychodów:

    - w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.
    - jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odsprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z wyliczeniem zawartym w art. 23 ust. 1 pkt 43 lit. a ustawy, kosztem uzyskania przychodów jest podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy tego podatku.

Podkreślić jednak należy, że zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów ww części podatku od towarów i usług zależy nie tylko od faktu, że naliczony podatek nie podlega odliczeniu na mocy ustawy o podatku od towarów i usług, ale również od tego, czy wydatek, przy którym naliczony został ten podatek, w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi koszt uzyskania przychodów tj. będzie istniał związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu.

W związku z poniesionymi wydatkami na zakup paliwa, oleju napędowego i gazu do wyżej wskazanych samochodów oraz biorąc pod uwagę treść udzielonej przez tutejszy organ odpowiedzi w postanowieniu z dnia 20.06.2005 r. Nr PP/406-46/MM/05 i Nr PP/406-47/MM/05, dla takich samochodów jak:

    . Lublin II, rok produkcji 1998
    . Jelcz 3W-317, rok produkcji 1988, rok zakupu 2002
    . IVECO Magirus, rok produkcji 1990, rok zakupu 2005
    . Volkswagen, rok produkcji 1976, rok zakupu 2002
    . Liaz, rok produkcji 1989, rok zakupu 2003
    . Fiat DUCATO, rok produkcji 1983, data zakupu XI 2004

przysługuje Panu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony i z prawa tego Pan skorzystał a podatek naliczony słusznie nie został zaliczony od kosztów uzyskania przychodu firmy.

Natomiast w stosunku do samochodów:

osobowych marki

    . Ford Escort, rok produkcji 1995, rok zakupu 1996
    . Ford Transit, rok produkcji 1994, data zakupu XI 2004

ciężarowych marki

    . Marcedes Benz, rok produkcji 1987, rok zakupu 2003
    . Pegeout Partner, rok produkcji 2002

nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, zatem podatek naliczony stanowi koszt uzyskania przychodu i został słusznie uznany przez Pana za koszt uzyskania przychodu firmy.

Zatem, przedstawione w tej kwestii własne stanowisko organ podatkowy uznaje za prawidłowe.

W związku z powyższym postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja stosownie do przepisu art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast organ podatkowy i organy kontrolni skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z dyspozycją art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.Zażalenie zgodnie z przepisem art. 222 Ordynacji podatkowej, powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazać dowody uzasadniające to żądanie.

Urząd Skarbowy w Kędzierzynie-Koźlu