Temat interpretacji
Postanowienie
Na podstawie art.14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (jedn. tekst Dz.U.Nr 8, z 2005 r., poz.60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 23 lutego 2005 r. uzupełnionego 18 marca 2005 r. i 25 marca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych za 2004 rok rekompensat pieniężnych wypłaconych ławnikom sądowym
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
Uzasadnienie
Sąd ... w 2004 roku wypłacał rekompensaty pieniężne ławnikom sądowym nie pozostającym w stosunku pracy, których kadencja wygasła z dniem 31 grudnia 2003 r., biorącym udział w roku 2004 w rozpoznawaniu spraw rozpoczętych wcześniej z ich udziałem. Stosownie do treści art.165 § 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U.Nr 98, poz.1070, ze zmian.) po upływie kadencji ławnik może brać udział jedynie w rozpoznawaniu sprawy rozpoczętej wcześniej z jego udziałem, do czasu jej zakończenia. W myśl art.170 § 1 cyt. ustawy ławnik może być wyznaczony do udziału w rozprawach do dwunastu dni w ciągu roku; liczba tych dni może być zwiększona przez prezesa sądu tylko z ważnych przyczyn, a zwłaszcza w przypadku konieczności zakończenia rozprawy z udziałem tego ławnika. Zgodnie z postanowieniem art.172 § 3 ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych, w brzmieniu obowiązującym w 2004 roku - ławnik za czas wykonywania czynności w sądzie, otrzymuje rekompensatę pieniężną. Wysokość rekompensaty dla ławników biorących udział w rozpoznawaniu spraw w sądach powszechnych, za jeden dzień pełnienia obowiązków ławnika wynosi 3% kwoty bazowej; stanowiącej podstawę ustalania wynagrodzenia zasadniczego asesora sądowego (art.172 § 4 wyżej wymienionej ustawy, w brzmieniu obowiązującym w 2004 r.). Nadto ławnicy zamieszkali poza siedzibą sądu, otrzymują diety oraz zwrot kosztów przejazdu i noclegu według zasad ustalonych w tym zakresie dla sędziów (art. 173 cyt. ustawy - Prawo o ustroju sądów powszechnych). Jak wynika zatem z przywołanego powyżej przepisu art.172 § 3, § 4 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych, w brzmieniu obowiązującym w 2004 roku - wypłacane ławnikom sądowym rekompensaty pieniężne nie są wypłacane jako zwrot kosztów lecz są świadczeniami pieniężnymi mającymi charakter wynagrodzeń za czynności sądowe wykonane przez ławników. Przechodząc na grunt przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.Nr 14 z 2000 r., poz.176, z późn.zmian.) w myśl art.10 ust.1pkt 2 źródłem przychodu jest działalność wykonywana osobiście. Tym samym wypłacane ławnikom sądowym rekompensaty pieniężne zgodnie z art.13 pkt 5 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów o których mowa w pkt.7. Przedmiotowe dochody nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Koszty uzyskania przychodów z tego tytułu wynoszą 102,25 zł miesięcznie a za rok podatkowy nie więcej niż 1.227,- zł (art.22 ust.9 pkt 5 ustawy). W związku z powyższym Sąd Rejonowy wypłacając w 2004 roku ławnikom przedmiotowe rekompensaty pieniężne obowiązany jest jako płatnik na zasadach określonych w art.41 ust.1 i 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy. Kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych Sąd Rejonowy jako płatnik przekazuje w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu właściwy według siedziby płatnika, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru - PIT-4 (art.42 ust.1 ustawy). Natomiast w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnik jest obowiązany przesłać podatnikom oraz urzędom skarbowym właściwym według miejsca zamieszkania podatników - imienne informacje o wysokości dochodu, sporządzone według ustalonego wzoru - PIT-11/8B (art.42 ust.2 pkt 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Na podstawie sporządzonych imiennych informacji o uzyskanych w roku 2004 dochodach z tytułu wypłat rekompensat pieniężnych podatnicy (ławnicy sądowi) kumulują przedmiotowe dochody z dochodami z innych źródeł i rozliczają je w rocznych zeznaniach podatkowych za 2004 rok. Końcowo podkreślenia wymaga fakt, iż stosownie do unormowań art.172 § 4 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych, w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku ławnik, który nie pozostaje w stosunku pracy, za czas wykonywania czynności w sądzie otrzymuje rekompensatę pieniężną. Tym samym postanawia się jak w sentencji.