Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18 stycznia 2005 r.(wpływ - 20 styczeń 2005 r.), o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego
postanawiam uznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 18 stycznia 2005 r. Spółka jako płatnik wystąpiła z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i zastosowania przepisów prawa podatkowego. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że:
- w 1995 r. spółka uzyskała status zakładu pracy chronionej,
- od dnia 8 grudnia 2004 r. spółka przestała spełniać warunki określone w art. 28 ust.1ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 97, poz. 123 ze zm.) ,
- na dzień złożenia przedmiotowego wniosku spółka nie otrzymała jeszcze decyzji Wojewody Kujawsko-Pomorskiego o utracie statusu zakładu pracy chronionej,
- zgodnie z treścią art. 33 ust. 7b cyt. ustawy o rehabilitacji zawodowej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych spółka zachowuje zakładowy fundusz rehabilitacji, ponieważ zatrudnia w dalszym ciągu osoby niepełnosprawne i przekracza minimalny wskaźnik ich zatrudnienia określony w tym przepisie na poziomie 25% gdyż faktyczny wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi ponad 50%.
Zdaniem spółki zostały wyczerpane przesłanki do zastosowania przepisu art. 38 ust. 2a pkt. d, ust. 2b oraz 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i że powinna 100% zaliczek na podatek dochodowy od przychodów zatrudnionych pracowników przekazywać na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych, który w związku ze spełnieniem warunku wyżej opisanego, a zawartego w art. 33 ust. 7b ustawy o rehabilitacji zachowała.
Pytanie dotyczyło potwierdzenia prawidłowości zachowania się w wyżej przedstawionych okolicznościach faktycznych. Ponadto spółka ma wątpliwości jak należy interpretować przepis art. 38 ust 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Do końca 2003r. odstępstwo od zasady odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy pobranych od dochodów pracowników do właściwego urzędu skarbowego dotyczyło wyłącznie zakładów pracy chronionej lub zakładów aktywności zawodowej.
Z dniem 1 stycznia 2004 r. wyjątek ten rozszerzono również o zakłady pracy, które utraciły status zakładu pracy chronionej zatrudniającej osoby niepełnosprawne o czym stanowi przepis art. 38 ust. 2a, 2b i 2c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).
Przepisy art. 11 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowią m.in., że przychodami są otrzymywane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Oznacza to, że o zasadach naliczania i odprowadzania zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń stanowią przepisy obowiązujące w chwili wypłaty wynagrodzenia lub pozostawienia go do dyspozycji.
Na podstawie art. 38 ust. 1 płatnicy o których mowa w art. 31 i art. 33-35 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przekazują z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek, na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, przesyłając równocześnie deklarację według ustalonego wzoru; jeżeli między kwotą potrąconego podatku a kwotą wpłaconego podatku występuje różnica, należy ją wyjaśnić w deklaracji.
Zgodnie z art. 38 ust. 2a powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, którzy utracili status zakładu pracy chronionej zatrudniający osoby niepełnosprawne, kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy od przychodów tych osób z tytułu wypłaconych wynagrodzeń przekazują:
1. za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie w którym dochód osoby niepełnosprawnej uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej, o której mowa a art. 27 ust. 1, przekazują w wysokości:
a) 25 % na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych - w przypadku płatników osiągających wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości od 25 do 30%,
b) 50% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych - w przypadku płatników osiągających wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości od 30 do 35%,
c) 75 % na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych - w przypadku płatników osiągających wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości od 35 do 40%,
d) 100 % na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych - w przypadku płatników osiągających wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 40 %
- w pozostałej części na
zasadach określonych w ust. 1,
2. za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód osoby niepełnosprawnej uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę, o której mowa w pkt. 1, kwoty pobranych zaliczek na podatek płatnicy przekazują na zasadach określonych w ust. 1.
2b. Wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych, o których mowa w art. 2a, ustala się na podstawie art. 21 ust. 1 i 5 oraz art. 28 ust. 3 ustawy o rehabilitacji zawodowej.
2c. Przepisy art. 2a i 2b stosuje się w okresie 5 lat, licząc od końca roku, w którym płatnik utracił status zakładu pracy chronionej, jeżeli spełnia ww. warunki określone w przepisach powołanej wyżej ustawy o rehabilitacji zawodowej.
Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny opisany w piśmie i zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym na dzień udzielenia odpowiedzi. Jednocześnie wskazuję, że zgodnie z art. 14 b § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest dla spółki wiążąca. Jeżeli jednak spółka zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia. Interpretacja ta jest bowiem wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, o czym stanowi art. 14 b § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa.
Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia. Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 cyt. wyżej ustawy Ordynacja podatkowa powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.