Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14 a § 1i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pani....... z dnia 04 sierpnia 2005r. (wpł. do urzędu skarbowego 10 sierpnia 2005r.), uzupełniony dnia 26 sierpnia 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie odliczenia w ramach ulgi remontowej prac remontowo-modernizacyjnych tj. zakupu centralnego odkurzacza,
stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Podatniczka wraz z mężem jest właścicielką budynku mieszkalnego jednorodzinnego, który został już oddany do użytku. Obecnie przeprowadza remont i modernizację budynku. W ramach prac remontowych zamierza: zakupić i zainstalować centralny odkurzacz przewody zostały wykonane wcześniej.
Pytanie Podatnika: czy koszty zakupu centralnego odkurzacza można odliczyć od podatku ?
Stanowisko Podatnika: koszty zakupu centralnego odkurzacza mam prawo odliczyć w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej..
Dokonując wnikliwej analizy przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego jaki obowiązujących w tym zakresie źródeł prawa , Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kwidzynie zważył , co następuje:
Uregulowania prawne w zakresie odliczeń wydatków poniesionych na remont i modernizację lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego zawiera ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / Dz. U. z 2000 r Nr 14 , poz.176 z późn. zmian. / w brzmieniu obowiązującym w 2003r oraz art. 12 ust.2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw / Dz. U. z 2003r. Nr 202 poz. 1956 /.
Zgodnie z treścią art.27a ust. 1 pkt 1 ustawy ? w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku ? podatek dochodowy od osób fizycznych , na których ciąży nieograniczony obowiązek podatkowy , obliczony zgodnie z art. 27 , obniżony zgodnie z art. 27 b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne , zmniejsza się na zasadach określonych w określonych w ust. 2-15 , jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe , przeznaczone na remont i modernizację ? zajmowanego na podstawie tytułu prawnego -budynku lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej , utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.
W myśl art. 27a ust. 3 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. kwota , o którą zmniejsza się podatek nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat , poczynając od 1 stycznia 2003r. - w przypadku , o którym mowa w ust. 1 pkt 1 ? 19 % kwoty poniesionych wydatków , nie więcej jednak niż 3 % kwoty , o której mowa w ust. 2 z zastrzeżeniem ust. 2a ,obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, w latach 2003 ? 2005 kwota ta wynosi 5.670,00zł.
Stosownie do treści art. 27a ust. 5 ustawy z dnia 26.07.1991r. zmniejszenie podatku na zasadach określonych w ust. 3 pkt 2 i ust. 4 może być dokonane w roku podatkowym , w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku każdego okresu trzyletniego wynosi co najmniej 0,3% kwoty , o której mowa w ust.2 , obowiązującej w pierwszym roku tego okresu / minimalna kwota wydatków wynosi 567,00zł./
W świetle zapisu art. 27a ust.6 pkt 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie , z tym że wydatki poniesione na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 ustala się na podstawie faktury wystawionej przez podatnika podatku od towarów i usług , niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku , lub dowodu odprawy celnej , a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej ? na podstawie tej wpłaty.
Z kolei art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw stanowi , że wydatki o których mowa w art. 27 a ust. 1 pkt 1 w brzmieniu obowiązującym w 2003roku , poniesione w latach 2004 ? 2005 podlegają odliczeniu od podatku w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3 a pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r.
Rodzaj wydatków poniesionych na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego określa załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego , o które zmniejsza się podatek dochodowy / Dz. U. Nr 156 , poz. 788 /.
W myśl postanowień § 1 tego rozporządzenia, za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na :
- zakup materiałów i urządzeń,
- zakup usług
obejmujących:
a) wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,
b) transport materiałów i urządzeń,
c) wykonawstwo robót, - najem sprzętu budowlanego,
- opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów, w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.
Załącznik nr 1 wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego
- Remont lub modernizacja przyłączy, elementów przyłączy budynku lub wykonanie nowych przyłączy, obejmujące:
1) przyłącza wodociągowe, hydrofornie,
2) przyłącza kanalizacyjne, bezodpływowe zbiorniki ścieków, urządzenia do oczyszczania ścieków,
3) przyłącza sieci cieplnej, węzły cieplne, kotłownie,
4) przyłącza do linii elektrycznej. - Wykonanie nowego przyłącza do sieci gazowej.
- Remont i modernizacja fundamentów, łącznie z
izolacjami, obejmujące:
1) wzmocnienie fundamentów lub ich zabezpieczenie,
2) izolacje przeciwwodne, przeciwwilgociowe, cieplne,
3) osuszanie fundamentów. - Remont lub modernizacja elementów konstrukcyjnych budynku lub ich części, dotyczące:
1) konstrukcji stropów,
2) konstrukcji ścian nośnych i zewnętrznych,
3) konstrukcji i pokrycia dachu,
4) docieplenia stropów i stropodachów,
5) kanałów spalinowych i wentylacyjnych,
6) pozostałych elementów konstrukcyjnych budynku, jak np. słupów, podciągów, schodów, zadaszeń, balkonów, loggi, izolacji przeciwwodnych, dźwiękochłonnych. - Remont lub modernizacja elewacji budynku, obejmujące:
1) tynki i okładziny zewnętrzne,
2) malowanie elewacji,
3) docieplenie ścian budynku,
4) obróbki blacharskie i elementy odwodnienia budynku. - Wbudowanie nowych, wymiana lub remont okien oraz drzwi zewnętrznych.
- Przebudowa układu funkcjonalnego budynku, obejmująca:
1) sanitariaty i kuchnie,
2) dźwigi osobowe,
3) wjazdy, podjazdy, zabezpieczenia i wykonanie innych elementów związanych z udostępnieniem i przystosowaniem obiektu oraz pomieszczeń ogólnodostępnych budynku dla osób niepełnosprawnych. - Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji budynku, obejmujące rozprowadzanie po budynku instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:
1) instalacji sanitarnych,
2) instalacji elektrycznych, odgromowych i uziemienia,
3) instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,
4) instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,
5) przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych. - Wykonanie nowych instalacji gazowych.
- Remont części wspólnej budynku (ciągów komunikacyjnych, piwnic, strychów, zsypów, magazynów, pralni, suszarni).
Załącznik nr 2 wskazanego rozporządzenia w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego wymienia:
- Remont, modernizację, lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym:
1)ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych,
2)podłóg i posadzek,
3)okien, świetlików i drzwi,
4)powłok malarskich i tapet,
5)elementów kowalsko-ślusarskich,
6)izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych i cieplnych,
7)pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników). - Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych : wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:
1) instalacji sanitarnych,
2) instalacji elektrycznych,
3) instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,
4) instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,
5) instalacji i urządzeń grzewczych,
6) przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.
Jak wynika z przedstawionego stanu prawnego wydatki poniesione przez Podatniczkę na zakup centralnego odkurzacza, który służy do sprzątania budynku mieszkalnego nie zostały przez ustawodawcę wymienione w przytoczonym wyżej rozporządzeniu i tym samym nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi remontowej.
W tym stanie faktycznym i prawnym sprawy , wydatki poniesione przez Podatnika na zakup centralnego odkurzacza nie będą podlegały odliczeniu od podatku w wysokości 19% tych wydatków w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny jak i prawny znajdujący zastosowanie w przedmiotowej sprawie tut. Organ podatkowy nie zgadza się z Pani stanowiskiem, że wydatki poniesione na zakup centralnego odkurzacza, podlegają odliczeniu w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.