POSTANOWIENIE - Interpretacja - PDF/415-25a/P/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 24.10.2005, sygn. PDF/415-25a/P/05, Urząd Skarbowy w Kwidzynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 1i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pani....... z dnia 04 sierpnia 2005r. (wpł. do urzędu skarbowego 10 sierpnia 2005r.), uzupełniony dnia 26 sierpnia 2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie odliczenia w ramach ulgi remontowej prac remontowo-modernizacyjnych tj. zakupu centralnego odkurzacza,

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Podatniczka wraz z mężem jest właścicielką budynku mieszkalnego jednorodzinnego, który został już oddany do użytku. Obecnie przeprowadza remont i modernizację budynku. W ramach prac remontowych zamierza: zakupić i zainstalować centralny odkurzacz przewody zostały wykonane wcześniej.

Pytanie Podatnika: czy koszty zakupu centralnego odkurzacza można odliczyć od podatku ?

Stanowisko Podatnika: koszty zakupu centralnego odkurzacza mam prawo odliczyć w ramach ulgi remontowo-modernizacyjnej..

Dokonując wnikliwej analizy przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego jaki obowiązujących w tym zakresie źródeł prawa , Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kwidzynie zważył , co następuje:

Uregulowania prawne w zakresie odliczeń wydatków poniesionych na remont i modernizację lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego zawiera ustawa z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / Dz. U. z 2000 r Nr 14 , poz.176 z późn. zmian. / w brzmieniu obowiązującym w 2003r oraz art. 12 ust.2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw / Dz. U. z 2003r. Nr 202 poz. 1956 /.

Zgodnie z treścią art.27a ust. 1 pkt 1 ustawy ? w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku ? podatek dochodowy od osób fizycznych , na których ciąży nieograniczony obowiązek podatkowy , obliczony zgodnie z art. 27 , obniżony zgodnie z art. 27 b o kwotę składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne , zmniejsza się na zasadach określonych w określonych w ust. 2-15 , jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe , przeznaczone na remont i modernizację ? zajmowanego na podstawie tytułu prawnego -budynku lub lokalu mieszkalnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej , utworzonych na podstawie odrębnych przepisów.

W myśl art. 27a ust. 3 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. kwota , o którą zmniejsza się podatek nie może przekroczyć w każdym okresie trzech kolejnych lat , poczynając od 1 stycznia 2003r. - w przypadku , o którym mowa w ust. 1 pkt 1 ? 19 % kwoty poniesionych wydatków , nie więcej jednak niż 3 % kwoty , o której mowa w ust. 2 z zastrzeżeniem ust. 2a ,obowiązującej w pierwszym roku każdego okresu trzyletniego - jeżeli wydatki dotyczą budynków mieszkalnych lub wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej, w latach 2003 ? 2005 kwota ta wynosi 5.670,00zł.

Stosownie do treści art. 27a ust. 5 ustawy z dnia 26.07.1991r. zmniejszenie podatku na zasadach określonych w ust. 3 pkt 2 i ust. 4 może być dokonane w roku podatkowym , w którym suma wydatków poniesionych przez podatnika od początku każdego okresu trzyletniego wynosi co najmniej 0,3% kwoty , o której mowa w ust.2 , obowiązującej w pierwszym roku tego okresu / minimalna kwota wydatków wynosi 567,00zł./

W świetle zapisu art. 27a ust.6 pkt 1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie , z tym że wydatki poniesione na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 ustala się na podstawie faktury wystawionej przez podatnika podatku od towarów i usług , niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku , lub dowodu odprawy celnej , a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej ? na podstawie tej wpłaty.

Z kolei art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw stanowi , że wydatki o których mowa w art. 27 a ust. 1 pkt 1 w brzmieniu obowiązującym w 2003roku , poniesione w latach 2004 ? 2005 podlegają odliczeniu od podatku w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3 a pkt. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym w 2003r.

Rodzaj wydatków poniesionych na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego określa załącznik do rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996r. w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego , o które zmniejsza się podatek dochodowy / Dz. U. Nr 156 , poz. 788 /.

W myśl postanowień § 1 tego rozporządzenia, za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na :

  1. zakup materiałów i urządzeń,
  2. zakup usług obejmujących:
    a) wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,
    b) transport materiałów i urządzeń,
    c) wykonawstwo robót,
  3. najem sprzętu budowlanego,
  4. opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów, w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.

Załącznik nr 1 wykaz robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego

  1. Remont lub modernizacja przyłączy, elementów przyłączy budynku lub wykonanie nowych przyłączy, obejmujące:
    1) przyłącza wodociągowe, hydrofornie,
    2) przyłącza kanalizacyjne, bezodpływowe zbiorniki ścieków, urządzenia do oczyszczania ścieków,
    3) przyłącza sieci cieplnej, węzły cieplne, kotłownie,
    4) przyłącza do linii elektrycznej.
  2. Wykonanie nowego przyłącza do sieci gazowej.
  3. Remont i modernizacja fundamentów, łącznie z izolacjami, obejmujące:
    1) wzmocnienie fundamentów lub ich zabezpieczenie,
    2) izolacje przeciwwodne, przeciwwilgociowe, cieplne,
    3) osuszanie fundamentów.
  4. Remont lub modernizacja elementów konstrukcyjnych budynku lub ich części, dotyczące:
    1) konstrukcji stropów,
    2) konstrukcji ścian nośnych i zewnętrznych,
    3) konstrukcji i pokrycia dachu,
    4) docieplenia stropów i stropodachów,
    5) kanałów spalinowych i wentylacyjnych,
    6) pozostałych elementów konstrukcyjnych budynku, jak np. słupów, podciągów, schodów, zadaszeń, balkonów, loggi, izolacji przeciwwodnych, dźwiękochłonnych.
  5. Remont lub modernizacja elewacji budynku, obejmujące:
    1) tynki i okładziny zewnętrzne,
    2) malowanie elewacji,
    3) docieplenie ścian budynku,
    4) obróbki blacharskie i elementy odwodnienia budynku.
  6. Wbudowanie nowych, wymiana lub remont okien oraz drzwi zewnętrznych.
  7. Przebudowa układu funkcjonalnego budynku, obejmująca:
    1) sanitariaty i kuchnie,
    2) dźwigi osobowe,
    3) wjazdy, podjazdy, zabezpieczenia i wykonanie innych elementów związanych z udostępnieniem i przystosowaniem obiektu oraz pomieszczeń ogólnodostępnych budynku dla osób niepełnosprawnych.
  8. Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji budynku, obejmujące rozprowadzanie po budynku instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:
    1) instalacji sanitarnych,
    2) instalacji elektrycznych, odgromowych i uziemienia,
    3) instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,
    4) instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,
    5) przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.
  9. Wykonanie nowych instalacji gazowych.
  10. Remont części wspólnej budynku (ciągów komunikacyjnych, piwnic, strychów, zsypów, magazynów, pralni, suszarni).

Załącznik nr 2 wskazanego rozporządzenia w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego wymienia:

  1. Remont, modernizację, lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym:
    1)ścianek działowych, sufitów, tynków i okładzin wewnętrznych,
    2)podłóg i posadzek,
    3)okien, świetlików i drzwi,
    4)powłok malarskich i tapet,
    5)elementów kowalsko-ślusarskich,
    6)izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych i cieplnych,
    7)pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników).
  2. Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych : wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:
    1) instalacji sanitarnych,
    2) instalacji elektrycznych,
    3) instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,
    4) instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,
    5) instalacji i urządzeń grzewczych,
    6) przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.

Jak wynika z przedstawionego stanu prawnego wydatki poniesione przez Podatniczkę na zakup centralnego odkurzacza, który służy do sprzątania budynku mieszkalnego nie zostały przez ustawodawcę wymienione w przytoczonym wyżej rozporządzeniu i tym samym nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi remontowej.

W tym stanie faktycznym i prawnym sprawy , wydatki poniesione przez Podatnika na zakup centralnego odkurzacza nie będą podlegały odliczeniu od podatku w wysokości 19% tych wydatków w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny jak i prawny znajdujący zastosowanie w przedmiotowej sprawie tut. Organ podatkowy nie zgadza się z Pani stanowiskiem, że wydatki poniesione na zakup centralnego odkurzacza, podlegają odliczeniu w ramach ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego.

Urząd Skarbowy w Kwidzynie