Temat interpretacji
Przedstawiając swoje stanowisko stwierdza Pan iż drobne niedopłaty wynagrodzeń lub składek na ubezpieczenie społeczne , Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych nie uniemożliwiają zaksięgowania pełnoprawnych opłat w koszty uzyskania przychodów z uwagi na § 11 ust. 4 pkt. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów / Dz. U. z 2003r. nr 152 z zm./ .
Organ podatkowy zauważa że przywołany przez Pana przepis odnosi się do kwestii uznania księgi podatkowej za rzetelną. Według przywołanego przez Pana przepisu księgę uznaje się za rzetelną również, gdy
1) niewpisane lub błędnie wpisane kwoty przychodu nie przekraczają łącznie 0,5 % przychodu wykazanego w księdze za dany rok podatkowy lub przychodu wykazanego w roku podatkowym do dnia, w którym naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej stwierdził te błędy, lub
2) brak właściwych zapisów jest związany z nieszczęśliwym wypadkiem lub zdarzeniem losowym, które uniemożliwiło podatnikowi prowadzenie księgi, lub
3) błędy spowodowały podwyższenie kwoty podstawy opodatkowania, z wyjątkiem błędów polegających na niewykazaniu lub zaniżeniu kosztów zakupu materiałów podstawowych, towarów handlowych oraz kosztów robocizny, lub
4) podatnik uzupełnił zapisy lub dokonał korekty błędnych zapisów w księdze przed rozpoczęciem kontroli przez naczelnika urzędu skarbowego lub przez organ kontroli skarbowej, lub
5) błędne zapisy są skutkiem oczywistej omyłki, a podatnik posiada dowody księgowe odpowiadające warunkom, o których mowa w § 12 ust. 3.
Drobne kwoty różnic pomiędzy faktycznie opłaconymi składkami ZUS czy wynagrodzeniami, o których Pan pisze w piśmie, a wpisanymi do księgi / przy spełnieniu warunków wymienionych w cyt. § 11 ust. 4 pkt. 5/ nie będą stanowiły o nierzetelności ksiąg, ale nie oznacza to, że za koszt uzyskania przychodu uważa się wydatek w kwocie błędnie wpisanej do księgi
Zapłacone składki na ubezpieczenie społeczne finansowane przez pracodawcę będą stanowiły koszt uzyskania przychodu w dniu ich opłacenia. Podstawą wpisania do księgi przychodów i rozchodów w kol. 14 będą dowody zapłaty, prawidłowo sporządzona lista płac zwierająca informacje o wysokości składek finansowanych przez płatnika, rachunek zleceniobiorcy zawierający rozliczenie składek na ubezpieczenie społeczne jak również deklaracje rozliczeniowe / DRA/ składane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Zapisy w księdze powinny być dokonywane na podstawie prawidłowych i rzetelnych dowodów.