Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) oraz art. 9ust. 1 i 1a, art. 10 ust. 1 pkt 9, art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 38, art. 30 ust. 1 pkt 4, art. 42a ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), po rozpatrzeniu podania z dnia 16.03.2005 r. w sprawie interpretacji prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, stwierdza, że przedstawione w podaniu stanowisko jest prawidłowe.
Dnia 16.03.2005 r. zwrócił się pan do tut. Urzędu z prośbą o zaniechanie opodatkowania przychodu z tyt. zastosowania cen i stawek taryfy pracowniczej - wykazanego w informacji PIT-8C wystawionej przez R. S.A. Jednocześnie w tym samym dniu oświadczył pan, iż przedmiotowe pismo należy potraktować jako zapytanie o interpretację przepisów podatkowych. W piśmie tym oświadczył pan, iż jako emeryt korzysta z postanowienia art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podając, że uprawnienie do pracowniczej taryfy za energię elektryczną uzyskują pracownicy energetyki polskiej w wyniku postanowienia układu zbiorowego dla pracowników przemysłu energetycznego i z przyczyn technicznych "konsumują" je w miejscu zamieszkania niezależnie od tego, jakiemu Z. to miejsce podlega. Do pisma dołączył pan informację o przychodach PIT-8C wystawioną przez R. S.A, w którym wykazano przychód z tyt. zastosowania cen i stawek taryfy pracowniczej w wys. 917,34 zł.
Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W myśl art. 11 cyt. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3 są otrzymane lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Artykuł 12 ust. 1 stanowi, iż za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy, uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, (...) a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty (...), a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Oznacza to, że do przychodów pracownika zaliczyć należy wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, wynikające bezpośrednio lub pośrednio ze stosunku pracy w tym również wartość przyznanej ulgi w opłacie za energię elektryczną. Jak wynika z cyt. wyżej przepisu art. 11 ust. 1 ustawy, przychód uzyskany przez pracownika powstaje w momencie (miesiącu) wykorzystania ulgi w opłacie za energię elektryczną.
Również przyznane przez zakład pracy emerytowi i renciście przedmiotowej ulgi z tytułu odpłatności za energię elektryczną stanowi jego przychód w miesiącu przyznania (postawienia do dyspozycji) przedmiotowego świadczenia i podlega opodatkowaniu. Jednak z uwagi na postanowienia art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w myśl którego wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe otrzymywane od emerytów i rencistów od zakładów pracy z tytułu poprzednio łączącego ich z nim stosunku służbowego, stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy oraz od związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, ta część wartości przyznanych emerytom i rencistom świadczeń rzeczowych, która łącznie nie przekracza w roku podatkowym kwoty 2.280 zł nie podlega opodatkowaniu. Natomiast nadwyżka ponad tę kwotę podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wys. 10 % (zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 ustawy).
Zatem jedynie w przypadku zastosowania ulg w opłacie za energię elektryczną wobec osób niebędących pracownikami danego zakładu energetycznego, stanowią one u tych osób przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej wyżej ustawy. Podmioty przyznające świadczenia o charakterze pieniężnym i niepieniężnym, w tym również ulgi w opłacie za energię elektryczną, na rzecz podatników, którzy nie są ich pracownikami ani emerytami i rencistami, są obowiązane do sporządzenia zgodnie z art. 42a ustawy imiennych informacji PIT-8C, o ile dokonane świadczenia lub wypłaty adresowane są do konkretnych osób i nie stanowią przychodów określonych w art. 12 - 14 i 17 ustawy oraz nie zostały wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, a w pana konkretnej sytuacji świadczenia z tytułu ulgi w opłacie za energię elektryczną dla emeryta zostały wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych (art. 21 ust. 1 pkt 38 ustawy).
W pana przypadku przysługująca panu ulga w opłacie za energię elektryczną wynika nie z indywidualnej decyzji R. S.A. - jako podmiotu przyznającego panu tę ulgę, lecz prawo do niej zostało panu - jako emerytowi Z. - przyznane przez ponadzakładowy układ zbiorowy pracy z dnia 13.05.1993 r., który m.in. przyznaje pracownikom, emerytom i rencistom zakładu objętym tym układem prawo do korzystania z ulgowej odpłatności za energię elektryczną z 80-procentowym upustem ogólnie obowiązującej taryfy dla gospodarstw domowych w ilości nieprzekraczającej 3.000 kWh rocznie.
Biorąc pod uwagę powyższe, przychód z tyt. ulgi w opłacie za energię elektryczną wykazany w otrzymanej przez pana informacji PIT-8C od ww. płatnika jest zwolniony od podatku na mocy art. 21 ust. 1 pkt 38 cyt. ustawy.
Powyższa interpretacja :
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.