Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ostrowcu Św., działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. Nr 8 poz. 60 z 2005 r.), po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 16.11.2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie
podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
Wnioskiem z dnia 16.11.2005 r. podatnik wystąpił o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik zakupił towary handlowe od podmiotu, który jak się później okazało nie prowadzi działalności gospodarczej (podmiot fikcyjny). Na zakup towarów wystawiona była faktura VAT. Pytanie brzmi: czy wspomniane faktury powinny być wyksięgowane z podatkowej księgi przychodów i rozchodów, z remanentu na 30.06.2005 r. oraz czy koszty zakupu towarów powinny być pomniejszone o wartość netto z faktur? A jeżeli nie, to czy nieodliczony VAT stanowi koszt uzyskania przychodu? Zdaniem podatnika można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów zarówno wartość netto zakupionych towarów jak i nieodliczony podatek VAT.
Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zmianami) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Natomiast na podstawie art. 23 ust. 1 pkt. 43 nie uważa się za koszty uzyskania przychodów podatku od towarów i usług, z tym, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług.
Na podstawie § 12 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152 poz. 1475 ze zmianami) podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są faktury VAT, dokumenty celne, rachunki oraz faktury korygujące i noty korygujące zwane dalej "fakturami", odpowiadające warunkom określonym w odrębnych przepisach. Przepisami regulującymi powyższe warunki jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24.12.2002 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania zaokrągleń oraz zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (obowiązywało do 31.08.2005 r.), a od 1.09.2005 r. jest rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22.08.2005 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, a także zakresu informacji, które muszą być zawarte w rachunkach (Dz. U. Nr 165 poz. 1373) w zakresie dowodów w postaci rachunków, a rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 25.05.2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 95 poz. 798) w zakresie dowodów w postaci faktur VAT.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, jeżeli wystawione faktury spełniają warunki wymienione w rozporządzeniach, stanowią one podstawę do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów jako wydatki poniesione w celu uzyskania przychodu z tytułu ich dalszej odsprzedaży z uwzględnieniem art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.