Temat interpretacji
Stan faktyczny:
Gmina podjęła uchwałę o przeprowadzeniu remontów budynków mieszkalnych stanowiących własność osób fizycznych ze środków gminnych. Uchwała ta dotyczy budynków, które w 50% zajęte są przez lokatorów z tzw. kwaterunku i w których nie ma lokali użytkowych. Wszystkie prace związane z takim remontem prowadzić będzie Gmina.
Ocena prawna stanu faktycznego:
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r., nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art.21 i 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z pewnymi zastrzeżeniami, suma dochodów ze wszystkich źródeł przychodów.
W świetle zapisu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. źródłami przychodów są inne źródła, za które uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Wskazany przez ustawodawcę w art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. katalog przychodów zaliczanych do innych źródeł nie stanowi katalogu numerus clausus, zawiera on bowiem jedynie przykładowe wskazanie przychodów zaliczanych do innych źródeł.
W świetle powyższego równowartość kosztów remontu budynków mieszkalnych pokryta środkami gminy stanowi dla poszczególnych właścicieli tych budynków przychód z innych źródeł w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z treścią art. 42a ustawy z 26.07.1991r. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.
Urząd Miasta - nie będąc zobowiązany do poboru zaliczek od tych nieodpłatnych świadczeń - sporządza zatem jedynie informację (druk PIT-8C) o wysokości przychodów poszczególnych właścicieli tych budynków.
Z kolei właściciele remontowanych budynków uzyskujący dochody określone w powyższej informacji (PIT-8C) zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, są zobowiązani ująć je w zeznaniu podatkowym za rok, w którym wypłacono lub postawiono do dyspozycji przedmiotowe świadczenia.