P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - RP/415-12/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 21.11.2005, sygn. RP/415-12/05, Urząd Skarbowy w Bochni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Skarbowego działając na podstawie art. 14a par. 1 oraz par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku złożonego w dniu 12 lipca 2005 r., a uzupełnionego w dniu 20 września 2005 r. - w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że sp. j., której współwłaścicielem jest podatnik, w związku z możliwością skorzystania z dotacji z programu PHARE na zakup środków trwałych, wystąpiła do firmy doradczej o sporządzenie i opracowanie w imieniu sp. j. wniosku i biznesplanu niezbędnego do korzystania z dotacji. Firma doradcza po wykonaniu zlecenia wystawiła fakturę vat.
W uzupełnieniu stanu faktycznego wniosku (w dniu 20 września 2005 r.) podana została informacja, że spółka nie uzyskała jeszcze dotacji, że stara się o środki pomocowe - dotację z programu PHARE.
Przedmiotem wniosku jest zapytanie, czy wydatek związany z usługą sporządzenia i opracowania wniosku i biznesplanu, niezbędnych w staraniach o dotację z programu PHARE, stanowi koszt uzyskania przychodu.

Sformułowane stanowisko jest takie, iż dotacja zwolniona jest z podatku dochodowego, natomiast wydatki związane z opracowaniem wniosku i sporządzeniem biznesplanu przez firmę doradczą (w kwocie netto) stanowią koszt uzyskania przychodów z działalności gospodarczej, ponieważ:
1. poniesione zostały w chwili, kiedy nie było wiadome, czy spółka otrzyma dotację;
2. faktura za doradztwo zapłacona została ze środków firmy, a nie z dotacji.

Podstawy materialnoprawne w kwestii będącej przedmiotem wniosku stanowią przepisy art. 22 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 46 oraz art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 ze zm. - zwanej w dalszej części updof). Stosownie do przepisu wskazanego art. 22 ust. 1 updof, kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23, stanowiącym katalog wydatków definitywnie wyłączonych z kosztów uzyskania oraz wydatków, co do których istnieją szczególne uregulowania.

Wydatki poniesione na opłacenie usługi wykonanej przez firmę doradczą na rzecz podatnika uzyskującego przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, z definicji, nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. O ich uznaniu za koszt przesądzać będzie ogólna reguła wskazana w art. 22 ust. 1 updof. Brzmienie tego przepisu powoduje, że aby konkretne wydatki zaliczyć można było do kosztów uzyskania przychodów należy wykazać, że pomiędzy poniesionym wydatkiem, a powstaniem lub zwiększeniem przychodu istnieje związek przyczynowo - skutkowy. Generalnie przyjąć można, iż kosztami uzyskania przychodu są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane ze źródłem przychodów, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie tego źródła przychodów.W tym świetle podjęcie przez firmę starań o uzyskanie dotacji z programu PHARE (udzielanej przedsiębiorcom na cele związane z działalnością gospodarczą) oraz poniesienie koniecznych przy tym wydatków należy uznać za gospodarczo uzasadnione. Są to bez wątpienia działania zmierzające do zabezpieczenia, zachowania czy też rozwoju tego źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza. Zatem wydatek, o którym mowa w zapytaniu, poniesiony w toku starań o dotację, uzyskanie której jest uzależnione od spełnienia szeregu warunków a więc do końca niepewne, poniesiony z własnych środków stanowi koszt uzyskania przychodów.

Jednakże w sytuacji uzyskania środków z dotacji będą miały zastosowanie przepisy wspomnianych na wstępie art. 21 ust. 1 pkt 46 i art. 23 ust.1 pkt 31 updof. Dotacja z programu PHARE stanowi pomoc w ramach Wspólnoty Europejskiej na finansowanie działań objętych programem. Jest więc ta dotacja dochodem wolnym od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 updof, spełnia bowiem określone w nim warunki. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy (...).
Konsekwencją powyższego jest konieczność uwzględnienia w kwestiach kosztów uzyskania przychodów przepisu art. 23 ust.1 pkt 31 updof. W myśl tego przepisu nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, kosztów uzyskania przychodów ze źródeł przychodów znajdujących się na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł w ogóle nie podlegają opodatkowaniu albo są zwolnione od podatku dochodowego.

Zatem, z chwilą uzyskania dotacji, środków pomocowych z PHARE, wydatki poniesione bezpośrednio w celu jej uzyskania, nie będą stanowiły kosztu uzyskania opodatkowanych przychodów z działalności gospodarczej, ze względu na ich związek z przychodami zwolnionymi. Nie ma znaczenia źródło finansowania ponoszonych wydatków, nie mogą być one zaliczone do kosztów, ponieważ bezpośrednio dotyczą dochodów wolnych od podatku dochodowego.

Powyższa interpretacja :
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podmiotu podatnika/ płatnika/ inkasenta/ następcy prawnego podatnika/ osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika tyt. Urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Urząd Skarbowy w Bochni