Temat interpretacji
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie, po rozpatrzeniu wniosku wniesionego w dniu 21.02.2005 r. w sprawie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie działając na podstawie art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 21 ust. 1 pkt 11 (w brzmieniu obowiązującym w 2004 r.), pkt 11a (w brzmieniu obowiązującym w 2005 r.) ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), postanawia stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę uznać za prawidłowe.
Wnioskiem z dnia 21.02.2005 r. (uzupełnionym w dniu 21.03.2005 r.) jednostka zwróciła się z zapytaniem czy wartość świadczeń rzeczowych (w postaci posiłków i napojów) oraz ekwiwalenty przysługujące żołnierzom w związku z wykonywanymi całodobowo służbami dyżurnymi oraz odbywających intensywne szkolenia wojskowe na poligonie na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 18.02.2004 r. w sprawie bezpłatnego wyżywienia żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 40, poz. 365) korzystają ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z zm.).
Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób (zwana dalej updof) w brzmieniu obowiązującym w 2004 r. wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń rzeczowych wynikających z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy oraz ekwiwalenty za te świadczenia wypłacane zgodnie z przepisami wydanymi przez Radę Ministrów lub właściwego ministra, a także ekwiwalenty pieniężne za pranie odzieży roboczej, za używanie odzieży i obuwia własnego zamiast roboczego oraz wartość otrzymanych przez pracowników bonów, talonów, kuponów lub innych dowodów uprawniających do otrzymania na ich podstawie napojów bezalkoholowych, posiłków oraz artykułów spożywczych, w przypadku gdy pracodawca, mimo ciążącego na nim obowiązku wynikającego z przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy, nie ma możliwości wydania pracownikom posiłków i napojów bezalkoholowych.
Stosownie do postanowień art. 66 ust. 1 ustawy z dnia 11.09.2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 179, poz. 1750 ze zm.) żołnierze zawodowi w określonych przypadkach otrzymują wyżywienie albo równoważnik pieniężny za to wyżywienie. Powyższe prawa realizowane są na podstawie rozporządzeń Ministra Obrony Narodowej:
- z dnia 18.02.2004 r. w sprawie bezpłatnego wyżywienia żołnierzy zawodowych i kandydatów na żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 40, poz. 365),
- z dnia 27.02.2004 r. w sprawie określenia wysokości równoważnika pieniężnego w zamian za wyżywienie przysługujące żołnierzom zawodowym i kandydatom na żołnierzy zawodowych (Dz. U. Nr 43, poz. 396).
Z opinii Ministra Obrony Narodowej z dnia 1.10.2004 r. (znak: 3530/4/OB) wynika, iż świadczenia dostarczane żołnierzom odbywającym służbę w szczególnych warunkach w celu podtrzymania właściwej kondycji psychofizycznej (chodzi o żołnierzy zawodowych: wchodzących w skład personelu latającego, załóg pływających, skoczków spadochronowych, pełniących dyżury bojowe, służby dyżurne oraz odbywających intensywne szkolenia wojskowe), wynikają z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Tym samym wartość otrzymywanych przez żołnierzy zawodowych świadczeń żywnościowych, jak i ekwiwalentów pieniężnych w zamian tych świadczeń, wynikających z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy - korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2004 r. Powyższe jest zgodne ze stanowiskiem Ministra Finansów wyrażonym w piśmie z dnia 31.12.2004 r. (znak: PB5/KD-033-109-2361/04). Z dniem 1.01.2005 r. wszedł w życie przepis art. 21 ust. 1 pkt 11a, który jednoznacznie stanowi, że wolne od podatku dochodowego są świadczenia rzeczowe i ekwiwalenty za te świadczenia, wynikające z zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, w tym ze względu na szczególne warunki i charakter pełnionej służby, przysługujące osobom pozostającym w stosunku służbowym, przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Przedstawiona interpretacja jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jednakże wiąże właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Organ podatkowy dokonujący interpretacji nie jest uprawniony ani zobowiązany do badania, czy przedstawione we wniosku zaszłości są zgodne ze stanem faktycznym.