- Interpretacja - US.I.1.415/3/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.03.2005, sygn. US.I.1.415/3/05, Urząd Skarbowy w Rawie Mazowieckiej

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 11 stycznia 2005 r. o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa w indywidualnej sprawie, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rawie Mazowieckiej stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione w złożonym wniosku jest nieprawidłowe.

W dniu 11 stycznia 2005 r. do tut. Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek o interpretację przepisu dotyczącego sprzedaży mieszkania własnościowego, którego okres użytkowania wynosił 2 lata.Ze stanu faktycznego opisanego w piśmie wynika, że pieniądze uzyskane ze sprzedaży mieszkania własnościowego Podatnik przeznaczy na wykończenie mieszkania dzierżawionego od konkubiny. Zdaniem Podatnika w przypadku złożenia oświadczenia w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży, że uzyskane pieniądze przeznaczy na wykończenie mieszkania dzierżawionego od konkubiny, będzie zwolniony od 10% zryczałtowanego podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), podatek od dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) -c) ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika, chyba, że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że przychód ze sprzedaży wyda na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy.

W myśl powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są przychody z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej na nabycie na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, budynku mieszkalnego lub jego części, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego,gruntu, albo prawa użytkowania wieczystego gruntu pod budowę budynku mieszkalnego, lub na nabycie prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej oraz na budowę, rozbudowę albo remont i modernizację własnego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.

Z powyższego wynika, że warunkiem skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodu ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych wymienionych w ustawie jest wyłącznie wydatkowanie otrzymanych środków pieniężnych na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy, tj. między innymi na remont i modernizację własnego lokalu mieszkalnego.

Przepisy dotyczące wszelkiego rodzaju ulg i zwolnień podatkowych jako odstępstwo od zasady powszechności opodatkowania, powinny być interpretowane ściśle, z wyłączeniem wykładni rozszerzającej. Użyte w powyższym przepisie słowo -"własnego" oznacza, że przedmiotowe zwolnienie odnosi się tylko do tych podatników, którzy dokonali budowy, remontu lub modernizacji własnego budynku mieszkalnego lub własnego lokalu mieszkalnego.

Z literalnego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) wynika, że zawarte w tym przpisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania kwot przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych, ma charakter wyczerpujący a nie przykładowy.

Skoro zatem przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy o podatku cochodowym od osób fizycznych nie zawiera zwolnienia od podatku, przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych w części wydatkowanej na remont lub modernizację lokalu mieszkania dzierżawionego, to ze zwolnienia takiego podatnik skorzystać nie może.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona bądź uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5.

Urząd Skarbowy w Rawie Mazowieckiej