Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a, 216 § 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zmian.), Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek
postanawia
uznać stanowisko wnioskodawców przedstawione we wniosku złożonym w dniu 24.01.2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, jako nieprawidłowe.
Z
przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w 2003r. zakupili Państwo mieszkanie od developera na podstawie umowy przedwstępnej. Do umowy został podpisany aneks dotyczący wykończenia mieszkania przez developera. Miało być to wykończenie pod klucz obejmujące między innymi takie elementy jak: glazura, terakota, parkiet, sanitariaty, tynki itd. Wartość mieszkania liczona była od metrażu bez rozbijania na poszczególne elementy. Cała wartość mieszkania wraz z kosztami wykończenia została przez Państwa wpłacona na konto developera. Dopiero wtedy nastąpił protokolarny odbiór mieszkania. Wszystkie wydatki zostały poniesione przez Państwa przed nabyciem tytułu prawnego do powyższego lokalu.
Zdaniem Państwa w opisanej sytuacji, mają Państwo prawo odliczyć od podatku wydatki poniesione na wykończenie lokalu mieszkalnego przed otrzymaniem tytułu prawnego do lokalu w ramach ulgi na remont i modernizację.
Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa - Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza co następuje:
Nowelizacją ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązującą od 1 stycznia 2002r. zostały wykreślone tytuły ulg związanych z wydatkami mieszkaniowymi wymienionymi w art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. a-f ustawy z dnia 26 lipca 1997r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zmian.) w tym również wydatki poniesione na wykończenie lokalu mieszkaniowego.
Natomiast zgodnie z art. 27a ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1.01.2004r., zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 12 listopada 2003r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003r. Nr 202, poz. 1956) odliczeniu od podatku podlegają wydatki poniesione przez podatnika na własne potrzeby mieszkaniowe przeznaczone na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zajmowanego na podstawie tytułu prawnego oraz wpłaty na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej utworzonej na podstawie odrębnych przepisów.
Za tytuł prawny do lokalu mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się m.in.:
1. własność,
2. umowę użyczenia,
3. umowę najmu lub dzierżawy,
4. umowę podnajmu i poddzierżawy,
5. inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie określa, co rozumie się przez "remont i modernizację". Pojęcia te zostały użyte w znaczeniu powszechnie stosowanym w zakresie inwestycji. W związku z tym za "remont" uważa się w szczególności wykonanie robót budowlanych w istniejącym budynku mieszkalnym lub lokalu mieszkalnym wraz z wymianą dotychczas użytkowanych, zużytych składników wyposażenia technicznego budynku lub lokalu, natomiast za "modernizację" uważa się trwałe ulepszenie - unowocześnienie istniejącego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego wyrażające się w poprawie standardu użytkowego bądź technicznego lub obniżce kosztów eksploatacji.
Rodzaje wydatków na remont i modernizację zostały określone w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 roku w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).
W związku z powyższym podatnik może dokonywać odliczeń w ramach ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego, jeżeli posiada tytuł prawny do lokalu, którym jest protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania lub umowa, która zawiera postanowienie o udostępnieniu podatnikowi lokalu mieszkalnego przed ustanowieniem na jego rzecz odrębnej własności lokalu.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wydatki dotyczące modernizacji lokalu mieszkalnego zostały przez Państwa poniesione przed protokolarnym odbiorem lokalu, a zatem w momencie ponoszenia wydatku nie posiadali Państwo tytułu prawnego do lokalu mieszkalnego.
Jednocześnie organ podatkowy informuje, że powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa -Targówek w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.