Zgodnie z art. 14a § 1 wyżej cytowanej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości Naczelnik Urzędu Skarbow... - Interpretacja - UP-II-1A-415-32/70/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 25.08.2005, sygn. UP-II-1A-415-32/70/05, Urząd Skarbowy w Kołobrzegu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 14a § 1 wyżej cytowanej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kołobrzegu na pisemny wniosek podatnika udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawie w sposób następujący:

Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, że wykonuje usługi na podstawie umowy o dzieło na rzecz podmiotów gospodarczych, organizacji pozarządowych, instytucji samorządowych oraz osób fizycznych nieprowadzących pozarolniczej działalności gospodarczej. Świadczone usługi polegają na wypełnianiu wniosków i załączników do wniosków według schematów określonych przez instytucję finansującą. Wypełniane wnioski i załączniki mają określone wzory dla poszczególnych typów działań i w celu prawidłowego ich wypełnienia, wypełniający musi znać podstawy prawne dotyczące dotacji, a także zasady funkcjonowania poszczególnych beneficjentów pomocy oraz specyfiki prowadzonej przez nich działalności. W ramach tworzenia poszczególnych punktów wniosków występują zasadnicze różnice dla każdego indywidualnego beneficjenta pomocy, dotyczące zarówno charakterystyki samego beneficjenta, jak również opisu proponowanego projektu, wyznaczenia celów projektu, metodologii ich realizacji oraz sposobów rozwiązywania problemów wskazanych w projektach. W związku z występowaniem tych różnic podatnik musi indywidualizować poszczególnie sporządzone opisy zarówno we wnioskach, jak i w załącznikach.

Uwzględniając powyższy stan faktyczny podatnik stoi na stanowisku, że wypełnianie indywidualnych wniosków wraz z niezbędnymi załącznikami o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej na podstawie określonych przez instytucję finansująca schematów, należy traktować jak tworzenie działa na zasadzie autorskiej umowy o dzieło i dlatego w przypadku osiągnięcia tego rodzaju przychodów mają do nich zastosowanie koszty uzyskania przychodów w wysokości 50 %.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kołobrzegu po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego stwierdza, że stanowisko podatnika jest niezgodne z prawem.

Specyfikę kosztów uzyskania przychodów reguluje rozdział 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zwanej dalej "ustawą". W art. 22 ust. 1 ustawy ustawodawca zawarł ogólną definicję kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z którą kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy. Jednakże w ust. 9 tego artykułu koszty uzyskania przychodu z niektórych źródeł przychodu zostały uregulowane odmiennie. Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy koszty uzyskania przychodu z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów z praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzenia przez nich tymi prawami - w wysokości 50 % uzyskanego przychodu z tym, że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenia chorobowe.

Z powyższego widać, że określając wysokość kosztów uzyskania przychodu ze źródła przychodu jakimi są prawa majątkowe ustawodawca odwołuje się do odrębnych przepisów zawartych w ustawie z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 ze zm.). W ustawie tej w art. 1 ust. 1 wskazano definicję przedmiotu prawa autorskiego, którym jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Zgodnie z powyższym określone dzieło aby mogło być przedmiotem prawa autorskiego musi posiadać następujące cechy:

  • mieć źródło w pracy człowieka (twórcy),
  • stanowić przejaw działalności twórczej,
  • posiadać indywidualny charakter.

W art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych ustawodawca podaje przykładową listę utworów będących przedmiotem prawa autorskiego. Użycie w tym przepisie określenie "utwory" wskazuje, że dla zakwalifikowania rezultatu określonej działalności jako przedmiotu prawa autorskiego konieczne jest spełnienie przesłanek utworu określonych w art. 1 ust. 1 tej ustawy, tzn. aby był on przejawem działalności twórczej oraz miał indywidualny charakter. Tylko w razie spełnienia tych przesłanek przysługują twórcy prawa autorskie zarówno osobiste, jak i majątkowe. Cecha indywidualności przejawia się więc w samym procesie twórczym i oznacza oryginalność i niepowtarzalność. Aby rezultat określonej działalności stanowił utwór w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych musi stanowić więc kreacyjny, subiektywnie nowy i oryginalny wytwór intelektu wywołany niepowtarzalną osobowością twórcy. Natomiast sam twórca w czasie tworzenia dzieła powinien dysponować swobodą w kształtowaniu zarówno treści, jak i formy tego utworu.

W przedstawionym stanie faktycznym podatnik świadczy usługi polegające na wypełnianiu formularzy wniosków o dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej w celu uzyskania pomocy publicznej i formularzy załączników do tych wniosków, według określonych przez instytucję finansującą schematów i wzorów. Przychód z wypełniania takich druków nawet w sytuacji indywidualizacji i dostosowania do poszczególnych grup, na rzecz których wypełniane są wnioski, nie stanowi - zgodnie z powyższym - utworu, a tym samym nie spełnia warunków do zastosowania kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50 % uzyskanego przychodu. Wykonywane przez podatnika czynności są wprawdzie wykonywane samodzielnie i dostosowują stan faktyczny do określonych beneficjentów środków pomocowych, lecz w oparciu o schematy i wzory określone przez instytucję finansową zajmująca się przyznawaniem tych środków. Dlatego też - zdaniem tutejszego organu podatkowego - wypełnianie zarówno samych formularzy wniosków, jak i formularzy załączników do tych wniosków, nie ma charakteru twórczego, a jest jedynie efektem działań typowych zawierających powtarzalne, nieoryginalne rozwiązania według obowiązujących zasad i procedur postępowania. Wypełniany wniosek według określonych schematów nie podlega również ochronie prawnej na podstawie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. O zastosowaniu kosztów uzyskania przychodu w wysokości 50 % decyduje wyłącznie fakt uzyskania przychodu za wykonanie utworu będącego przedmiotem prawa autorskiego, pod warunkiem uzyskania przychodu z tego źródła.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kołobrzeg informuje ponadto, że w przypadku wątpliwości, czy określony przejaw działalności jest przedmiotem prawa autorskiego należy zwrócić się o opinię do Departamentu Prawno - Legislacyjnego w Ministerstwie Kultury.

Końcowo Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kołobrzegu informuje, że przedmiotowa interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).

Urząd Skarbowy w Kołobrzegu