
Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Bałuty, działając na podstawie:
- art. 14 § 1 i § 4, art.217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja Podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.)
- art. 22 ust. 1, 22 g ust. 17, art. 23. ust. 1 pkt 1 lit c ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione przez Panią we wniosku z dnia 01.08.2005r w sprawie zakwalifikowania wydatków poniesionych na roboty budowlane w budynku stanowiącym Pani własność.
W dniu 01.08.2005 r został złożony w tutejszym organie podatkowym wniosek w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego dotyczących zakwalifikowania wydatków poniesionych przez Panią na remont bądź ulepszenie nabytego w celu wynajmu budynku.
Potrzeba wyjaśnienia sposobu stosowania tych przepisów powstała na tle następującego stanu faktycznego:
W marcu 2004 r nabyła Pani z myślą o przyszłym wynajmie nieruchomość, w której uprzednio funkcjonowało prywatne liceum plastyczne. Z uwagi na zły stan techniczny budynku podjęła Pani decyzję o przeprowadzeniu niezbędnych robót, dzieląc je na dwa etapy, tj.:
- w pierwszej kolejności prace na zewnątrz budynku, na parterze i pierwszym piętrze obejmujące m. in. wymianę dachu, okien, ocieplenie ścian oraz malowanie wnętrza i wymianę niektórych instalacji.
- w drugim etapie prace na wyższych kondygnacjach i strychu.Po zakończeniu prac określonych w pierwszym etapie mają zostać zawarte pierwsze umowy z najemcami.
W złożonym wniosku stoi Pani na stanowisku, że ponoszone nakłady których zgodnie z art. 22g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie można zakwalifikować jako przebudowy, rozbudowy czy modernizacji są remontemi powinny być odnoszone bezpośrednio w koszty, a te o charakterze ulepszenia winny zwiększać wartość początkowa budynku.
Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego należy się oprzeć na przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 22g ust. 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, (Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.)- jeżeli środki trwałe zostały ulepszone w wyniku przebudowy, rozbudowy, rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji wartość początkową tych środków powiększa się o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3.500,00 zł. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500,00 zł i wydatki te powodują wzrost ich wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.
W myśl przepisu art. 23 ust. 1 pkt. 1 lit. c w/w ustawy o podatku dochodowym nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22 g ust. 17 powiększają wartość początkową środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych.
Przepisy prawa podatkowego nie zawierają natomiast definicji remontu. Zgodnie zaś z definicją remontu zawartą w art. 3 pkt 8 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2003 r. Nr 207, poz. 2016 ze zm.)remontem jest wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu pierwotnego stanu technicznego i użytkowego środka trwałego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.
Ponoszone wydatki na remont bez względu na ich wysokość są zaliczane bezpośrednio do kosztów w dacie ich poniesienia zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że od kwalifikacji wydatków ponoszonych na roboty budowlane w przedmiotowym budynku zależy sposób zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.
Prawidłowa ocena, czy ponoszone wydatki dotyczą nakładów związanych z remontem środka trwałego, czy też z jego ulepszeniem należy do podatnika.Reasumując powyższe wydatki poniesione na remonty tj:roboty polegające na odtworzeniu pierwotnego stanu technicznego i użytkowego budynku stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Poniesione zaś wydatki na ulepszenie środka trwałego, które zgodnie z cytowanym wyżej art. 22 g ust. 17 ustawy o podatku dochodowym powiększają wartość początkową środka trwałego, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych winny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów poprzez odpisy amortyzacyjne.
Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r -Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawców. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do interpretacji organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia o którym mowa w art. 14 a § 4 jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
Interpretacja o której mowa w art. 14 a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5