POSTANOWIENIE - Interpretacja - PW-2/4111/415-0047/40210/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 12.08.2005, sygn. PW-2/4111/415-0047/40210/05, Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.216, art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 8 z 2005r., poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.06.2005r. (wpływ do tut. organu w dniu 30.06.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie odliczenia od dochodu 2004r. darowizn przekazanych na rzecz kościelnych osób prawnych

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Pani (...) w 2004r. przekazała na rzecz dwóch parafii rzymsko-katolickich w (...) darowizny na działalność charytatywno-opiekuńczą. Podatniczka posiada pokwitowania odbioru darowizny oraz otrzymała od obdarowanych sprawozdania o przeznaczeniu darowizn na działalność charytatywno-opiekuńczą prowadzoną przez parafie.

Pani (...) pyta, czy darowizny przekazane w 2004r. na rzecz kościelnych osób prawnych można odliczyć od dochodu bez ograniczeń.

Zdaniem podatniczki spełnia ona wszystkie warunki odliczenia darowizn podane w uchwale NSA z dnia 14 marca 2005r., zatem ma ona prawo do odliczenia od dochodu 2004r. całej kwoty przekazanych darowizn.

Zgodnie z treścią art.26 ust.1 pkt 9 lit.a) i b) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz.176 z późn.zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2004r. podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art.24 ust.3, art.28-30 oraz art.30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art.9, art.24 ust.1,2,4, 4a-4e, ust.5c,6,8, ust.10-12 lub art.24b ust.1 i 2 lub art.25, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele:

  • określone w art.4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art.3 ust.2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele,
  • kultu religijnego

  • - w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż 350 zł.

Warunkiem koniecznym do odliczenia darowizny od dochodu jest przeznaczenie jej na wsparcie celów preferowanych przez ustawodawcę, do których zalicza się, stosownie do art.4 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz.873) zadania publiczne w zakresie działalności charytatywnej.

Z kolei w art.3 ust.3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie ustawodawca sformuował wprost, że działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez:

  • osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,
  • stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Zatem jeśli osoba prawna, taka jak parafia katolicka prowadzi działalność w zakresie zadań publicznych preferowanych przez państwo, to darowizny wspierające taką działalność mogą być odliczane od dochodu podatnika.

Łączna kwota odliczeń z tytułów określonych w art.26 ust.1 pkt 9 nie może przekroczyć w roku podatkowym 350 zł (art.26 ust.5 ustawy o podatku dochodowym).

Odliczenie stosuje się, jeżeli wysokość darowizny jest udokumentowana dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego, a w przypadku darowizny innej niż pieniężna ? dokumentem, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczeniem obdarowanego o jej przyjęciu (art.26 ust.7 w/w ustawy).

Ponadto, zgodnie z art.26 ust.6a cyt. ustawy - za darowizny, o których mowa w ust.1 pkt 9 nie uważa się wpłat, o które zmniejsza się podatek zgodnie z art.27d lub ryczałt od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art.14a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do treści art.55 ust.7 ustawy z dnia 17 maja 1989r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz.154) darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym i podatkiem wyrównawczym, jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru oraz ? w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny ? sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność. W odniesieniu do darowizn na inne cele mają zastosowanie ogólne przepisy podatkowe.

Z analizy powyższych regulacji wynika, iż przepisy ustawy o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej w części dotyczącej darowizn na działalność charytatywno-opiekuńczą prowadzoną przez kościelne osoby prawne stanowią przepisy szczególne w odniesieniu do regulacji zawartej w art.26 ust.1 pkt 9 lit.a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że darowizny przekazane na powyższe cele przez osoby fizyczne są w całości wyłączone z podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże koniecznym warunkiem wyłączenia darowizny z podstawy opodatkowania jest spełnienie łącznie dwóch przesłanek tj. pokwitowania odbioru darowizny i sprawozdania dotyczącego jej przeznaczenia.

Nawiązując do powyższych uregulowań prawnych należy stwierdzić, że darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą podlegają odliczeniu od dochodu w wysokości faktycznie poniesionej.

W świetle powyżej przywołanych przepisów prawnych oraz stanu faktycznego przedstawionego przez podatnika ? postanowiono jak na wstępie.

Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni