Temat interpretacji
Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.)koszty uzyskania przychodów z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami określa się w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) w/w ustawy, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Autorskie prawa majątkowe polegają na przysługującym twórcy prawie do korzystania z utworu i rozporządzania nim na wszystkich polach eksploatacji oraz prawie do wynagrodzenia za korzystanie z utworu. Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 904 ze zm.) przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).
O zastosowaniu 50% kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym, decyduje fakt uzyskania przychodu jako wynagrodzenia za wykonanie czynności, będącej przedmiotem prawa autorskiego. Forma stosunku prawnego, w omawianym stanie faktycznym umowa o dzieło, nie ma znaczenia dla kwalifikacji prac twórczych w zakresie wysokości kosztów uzyskania przychodów.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem umowy o dzieło, zawieranej między Stroną a przyjmującym zamówienie, jest przygotowanie i przeprowadzenie szkolenia w oparciu o autorski program, w indywidualny sposób określający cele i metody szkolenia. Czynność przygotowania i przeprowadzenia szkoleń jest zatem przedmiotem prawa autorskiego. Wobec powyższego przyjmujący zamówienie jako twórca korzysta z praw autorskich do utworu i z tego tytułu przysługuje mu wynagrodzenie. Dotyczy to zarówno sytuacji, gdy twórca prowadzi szkolenie według autorskiego scenariusza po raz pierwszy, jak i sytuacji, gdy prowadzi je dla kolejnej grupy kursantów. W konsekwencji w obu przypadkach należy zastosować 50% koszty uzyskania przychodów.
W przedmiotowej sytuacji źródłem przychodów z praw autorskich jest działalność wykonywana osobiście w rozumieniu art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potracone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b). Stosownie natomiast do art. 41a powołanej ustawy płatnicy ci na wniosek podatnika obliczają i pobierają w ciągu roku wyższe zaliczki na podatek dochodowy, stosując zamiast stawki 19% odpowiednio stawkę 30% lub 40%.
W omawianym stanie faktycznym Strona jest płatnikiem w zakresie zaliczek na podatek dochodowy od należności wypłacanych przyjmującemu zamówienie, uzyskującemu przychody z działalności wykonywanej osobiście z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy o dzieło zawartej ze Stroną. Wobec braku wniosku podatnika o zastosowanie wyższej stawki, płatnik obowiązany jest pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% podstawy ich obliczenia, także w sytuacji, gdy podatnikowi przysługują 50% koszty uzyskania przychodów.