Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 maja 2005 r., o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej definicji pozarolniczej działalności gospodarczej zawartej w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 maja 2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Złotoryi wpłynął Pani wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi
art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w miesiącu wrześniu 2004 r. "przerwała" Pani prowadzenie działalności gospodarczej. Wyjaśniła Pani, iż nie złożyła w Urzędzie Miasta oświadczenia o likwidacji działalności gospodarczej, natomiast organ podatkowy poinformowała
na piśmie o jej "zawieszeniu", a więc o tym, że nie wykonuje działalności zarobkowej w sposób zorganizowany i ciągły. Według Naczelnika Urzędu Skarbowego w Złotoryi w przedmiotowym wniosku zapytuje Pani, czy w okresie wskazanym w złożonym oświadczeniu jako okres "zawieszenia działalności" prowadzi Pani działalność gospodarczą, o której mowa w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wyrażając swoje stanowisko w sprawie stwierdziła Pani, że złożenie oświadczenia o zawieszeniu działalności gospodarczej oznacza, iż nie wykonuje Pani działalności zarobkowej w sposób zorganizowany i ciągły, a zatem - jak należy sądzić - nie prowadzi działalności gospodarczej.
Oceniając przedstawiony we wniosku z dnia 4 maja 2005 r. stan faktyczny w świetle obowiązujących przepisów prawa oraz ustosunkowując się do wyrażonego przez Panią stanowiska Naczelnik Urzędu Skarbowego w Złotoryi stwierdza, co następuje.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Powyższa definicja została sformułowana na potrzeby opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy jest więc działalność o charakterze:
- zarobkowym,
- zorganizowanym,
- ciągłym.
Zarobkowy charakter działalności oznacza, że działalnością gospodarczą będą wyłącznie czynności odpłatne, ekwiwalentne, bez względu na faktycznie osiągnięty zysk. Zorganizowany charakter działalności gospodarczej oznacza konieczność organizacyjnego i prawnego wyodrębnienia podatnika. Wyrazem prawnego wyodrębnienia jest wpis do ewidencji
działalności gospodarczej. Ciągłość prowadzonej działalności oznacza powtarzalność podejmowanych czynności, przy czym za działalność gospodarczą może być uznane nawet jednorazowe wykonanie czynności, jeżeli jej celem było osiągnięcie korzyści finansowych, a zamiarem podatnika było wykonywanie tej czynności wielokrotnie w dłuższym lub krótszym okresie czasu.
Organ podatkowy nie zgadza się z Pani stanowiskiem wyrażonym w przedmiotowym wniosku. Złożone przez Panią oświadczenie o zawieszeniu działalności gospodarczej nie jest równoznaczne z jej zaprzestaniem. Zawieszenie działalności gospodarczej nie jest instytucją prawną, bowiem ani przepisy prawa podatkowego, ani przepisy innych gałęzi prawa nie zawierają regulacji prawnych w tym zakresie, w tym nie nakładają na podatnika obowiązku powiadomienia organu podatkowego o tym fakcie. W związku z powyższym złożenie oświadczenia o zawieszeniu działalności gospodarczej nie powoduje żadnych skutków prawnych, nie wpływa w żaden
sposób na zakres praw i obowiązków podatnika wynikających z przepisów prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1996 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (j. t. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.) podatnicy wymienieni w art. 6 ust. 1 mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego określonego w art. 4 nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych. Aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym dokonuje się na formularzach, których wzory określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie wzorów formularzy zgłoszeń identyfikacyjnych (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1959). Przepisy ww. rozporządzenia przewidują - w przypadku osób fizycznych - dwa formularze zgłoszenia identyfikacyjnego:
- zgłoszenie identyfikacyjne osoby
fizycznej prowadzącej samodzielnie działalność gospodarczą (NIP-1);
- zgłoszenie identyfikacyjne osoby fizycznej nieprowadzącej samodzielnie działalności gospodarczej (NIP-3).
Z objaśnień do zgłoszenia identyfikacyjnego oznaczonego symbolem NIP-1 wynika, że aktualizacja dotycząca zakończenia działalności gospodarczej odbywa się przez złożenie zgłoszenia aktualizacyjnego NIP-3. W związku z powyższym dopóki nie złoży Pani zgłoszenia aktualizującego NIP-3, dopóty będzie Pani traktowana jak osoba prowadząca samodzielnie działalność gospodarczą.
W przedmiotowym wniosku zaznaczyła Pani, że nie złożyła w Urzędzie Miasta oświadczenia o likwidacji działalności gospodarczej, które skutkowałoby wykreśleniem wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Oznacza to, że niezależnie od złożonego oświadczenia o zawieszeniu działalności, jest Pani nadal osobą prowadzącą działalność gospodarczą. Przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych nie przewidują
żadnych przerw w prowadzeniu działalności gospodarczej. Działalność gospodarczą prowadzi Pani od dnia oznaczonego w zgłoszeniu aktualizacyjnym NIP-1 jako dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej do dnia, w którym zgłosi Pani jej likwidację.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego zarówno w dacie zaistnienia zdarzenia, jak i w dniu wydania postanowienia.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Legnicy w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał
postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.