Temat interpretacji
Postanowienie
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. ze zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z 27.06.2005 r. Spółki Wodnej Wodociągowej o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie płatnika w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym - w zakresie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych "diet" wypłacanych Członkom Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej Spółki Wodnej Wodociągowej nie jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 27.06.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek z 27.06.2005 r. Spółki Wodnej Wodociągowej o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
W treści wniosku z 27.06.2005 r. płatnik przedstawił następujący stan faktyczny:
Spółka Wodna Wodociągowa dokonuje wypłat "diet" Członkom Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej Spółki. Przedmiotowe "diety" wypłacane są na mocy art. 44 Statutu Spółki, który brzmi: "W razie wykonywania czynności poza miejscem zamieszkania, członkom Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej przysługuje zwrot kosztów podróży na zasadach określonych w przepisach w sprawie diet i innych należności za czas podróży na obszarze kraju. Członkom Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej za wykonywane czynności statutowe nie przysługuje wynagrodzenie, natomiast przysługują diety w wysokości określonej przez regulamin, jako rekompensata poniesionych kosztów związanych z funkcjonowaniem Spółki".
Zapytanie:
Czy słuszne jest stanowisko Spółki Wodnej Wodociągowej, iż przedmiotowe "diety" są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako diety otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2280zł.
Własne stanowisko w sprawie:
Zdaniem płatnika "diety" wypłacane Członkom Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej Spółki są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako diety otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich, do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2280zł.
Ocena prawna stanowiska pytającego dokonana przez Naczelnika tut. Urzędu (z przytoczeniem przepisów prawa):
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z 2000 r. ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z 2000 r. ze zm.) wolne od podatku dochodowego są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich - do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2280 zł.
Zgodnie z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym "diety" otrzymywane są przez Członków Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej Spółki Wodnej Wodociągowej. Zasady przyznawania przedmiotowych "diet" zostały uregulowane w art. 44 statutu ww. Spółki. "Diety" wypłacane Członkom Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej związane są z pełnieniem funkcji statutowych.
W orzecznictwie i doktrynie przyjęto zasadę, iż pełnienie obowiązku obywatelskiego związane jest ze stanami faktycznymi, w których dana osoba uczestniczy w zawiadywaniu sprawami państwowymi jako obywatel, zgodnie z zasadami demokratycznego państwa prawnego, sprawując funkcje w instytucjach publicznych. Natomiast pełnienie obowiązku społecznego związane jest ze stanami faktycznymi, w których dana osoba uczestniczy w pracach instytucji jako reprezentant pewnej społeczności i bierze udział w rozwiązywaniu problemów konkretnej społeczności, działając w jej interesie. Z treści wniosku wynika, iż przedmiotowe "diety" wypłacane są Członkom Zarządu i Komisji Rewizyjnej Spółki Wodnej Wodociągowej. Zgodnie z art. 1 ust. 3 ustawy z 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. Nr 115, poz. 1229 z 2001 r. ze zm.) gospodarowanie wodami uwzględnia zasadę wspólnych interesów i jest realizowane przez współpracę administracji publicznej, użytkowników wód i przedstawicieli lokalnych społeczności, tak aby uzyskać maksymalne korzyści społeczne. W myśl art. 164 ust. 1 cyt. ustawy spółki wodne, z zastrzeżeniem ust. 2 (...) są formami organizacyjnymi, które nie działają w celu osiągnięcia zysku, zrzeszają osoby fizyczne lub prawne i mają na celu zaspokajanie wskazanych ustawą potrzeb w dziedzinie gospodarowania wodami. W myśl natomiast art. 165 utworzenie spółki wodnej następuje w drodze porozumienia co najmniej 3 osób fizycznych lub prawnych, zawartego w formie pisemnej. Zgodnie z art. 173 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy wybór oraz odwołanie członków zarządu i członków komisji rewizyjnej należy do kompetencji walnego zgromadzenia.
Członkowie Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej Spółki Wodnej Wodociągowej nie reprezentują zatem całej społeczności mieszkańców zamieszkujących określony teren, reprezentują natomiast Spółkę Wodną Wodociągową i działają w interesie jej członków. Ww. osoby nie sprawują również funkcji publicznych - nie zawiadują sprawami państwowymi i nie uczestniczą w działaniu instytucji publicznej.
Ponadto do uznania określonego świadczenia, przyznanego przez Spółkę, za dietę nie wystarczy użycie w nazwie świadczenia słowa "dieta" przez podmiot dokonujący wypłaty, ale niezbędne jest by świadczenie o takiej nazwie miało oparcie w ustawie. Wymienione przez Spółkę Wodną Wodociągową "przysługujące diety w wysokości określonej przez regulamin, jako rekompensata poniesionych kosztów związanych z funkcjonowaniem Spółki" nie są świadczeniem określonym przez ustawę z 18 lipca 2001 r. Prawo wodne, ale świadczeniem wynikającym wyłącznie ze statutu Spółki.
Diety z ww. tytułu wypłacane przez Spółkę Wodną Wodociągową nie podlegają zatem pod dyspozycję przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z 2000 r. ze zm.).
Biorąc powyższe pod uwagę stanowisko płatnika, iż "przysługujące diety w wysokości określonej przez regulamin, jako rekompensata poniesionych kosztów związanych z funkcjonowaniem Spółki" wypłacane Członkom Zarządu oraz Komisji Rewizyjnej Spółki Wodnej Wodociągowej podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na mocy przepisu art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Niniejsze postanowienie zostało wydane w oparciu o aktualny stan prawny. W przypadku zmiany przepisów interpretacja stanie się nieaktualna.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji : Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.