Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), po rozpatrzeniu wniesionego w... - Interpretacja - Pdf-415/46/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 07.12.2004, sygn. Pdf-415/46/04, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), po rozpatrzeniu wniesionego w dniu 9.11.2004 r. zapytania uzupełnionego pismem z dnia 22.11.2004 r. ,w którym zapytuje pan:

  1. czy wydatki poniesione w 2004 r. na kontynuację budowy rozpoczętej przed dniem 1.01.2002 r. podlegają pomniejszeniu o 10 % wydatków poniesionych na tę budowę finansowanych przychodem zwolnionym z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli sprzedaż nieruchomości nastąpiła w 2004 r.,
  2. czy prawidłowe będą faktury dokumentujące wydatki mieszkaniowe wystawione na jednego z małżonków, przy założeniu, że sprzedawana nieruchomość stanowiła wspólność majątkową małżeńską, a oświadczenia o przeznaczeniu przychodu zostały złożone przez współmałżonków oddzielnie oraz czy te same faktury mogą służyć do udokumentowania wydatków poniesionych na budowę w ramach dużej ulgi budowlanej i do udokumentowania wydatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości,

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie informuje:

Ad 1. Z dniem 1.01.2002 r. w związku ze zmianą art. 27a ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), wprowadzoną przez art. 1 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 21.11.2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509) została zniesiona tzw. duża ulga budowlana, określona w art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31.12.2001 r. Jednocześnie jednak w art. 4 ust. 2 cyt. ustawy z dnia 21.11.2001 r. ustanowiono, że podatnikom, którzy w latach 1997 - 2001 nabyli prawo do odliczenia od podatku wydatków poniesionych na cele określone w art. 27a ust. 1 pkt 1 lit. a -f ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1.01.2002 r. przysługuje, na zasadach określonych w tej ustawie, prawo do odliczania od podatku dalszych wydatków na kontynuację danej inwestycji - poniesionych od dnia 1.01.2002 r do dnia 31.12.2004 r.

Artykuł 27a ust. 1 pkt 1 lit. a -f ustawy z dnia 26.07.1991 r. w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1.01.2002 r. stanowił, iż podatek dochodowy od osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, obliczony zgodnie z art. 27, obniżony zgodnie z art. 27b o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne zmniejsza się na zasadach określonych w ust. 2 - 17, jeżeli w roku podatkowym podatnik poniósł wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na:

  1. zakup gruntu lub odpłatne przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego,
  2. budowę budynku mieszkalnego,
  3. wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej,
  4. zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej,
  5. nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne,
  6. przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym do dnia zasiedlenia tego lokalu.

Przepis ust. 17 powołanego art. 27a mówi, iż kwotę przysługujących odliczeń od podatku na cele określone w ust. 1 pkt 1 lit. a - f wymienione wyżej, pomniejsza się o 10 % wydatków poniesionych na te cele, pokrytych przychodami zwolnionymi z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy. Należy zaznaczyć, że nie podlega pomniejszeniu limit wydatków, co sugerował pan w swoim piśmie, lecz kwota przysługującego odliczenia. Jeśli kwoty uzyskane ze sprzedaży, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przeznaczone na realizację celów mieszkaniowo-budowlanych mogłyby być w pełnej wysokości zaliczane do obniżenia wysokości podatku z tytułu "dużej ulgi budowlanej", to podatnik miałby "podwójną korzyść". Najpierw nie płaciłby zryczałtowanego podatku dochodowego od kwoty uzyskanej ze sprzedaży, a następnie otrzymałby zwrot 19 % tej samej kwoty, która była wydatkowana na cele mieszkaniowe. Artykuł 27a ust. 17 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzasadniony jest założeniem, że z jednego tytułu nie można uzyskiwać dwóch preferencji podatkowych, tj. w tym konkretnym przypadku zwolnienia podatkowego i prawa do odliczenia wydatków w ramach tzw. dużej ulgi budowlanej.

Tak więc, skoro na zasadzie praw nabytych przysługuje państwu prawo do odliczenia wydatków na kontynuację inwestycji - budowa budynku mieszkalnego, tj. na mocy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1.01.2002 r., to również z konsekwencjami dotyczącymi pomniejszenia odliczenia na ten cel o wydatki sfinansowane przychodami korzystającymi ze zwolnienia (art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), gdyż tak stanowił ust. 17 art. 27a ustawy w brzmieniu obowiązującym właśnie przed 1.01.2002 r.

Ad 2. Przychód ze sprzedaży rzeczy wspólnej, jako dochód ze wspólnej własności, opodatkowuje się osobno u każdego z małżonków, przyjmując w braku dowodu przeciwnego, że ich udziały w tym dochodzie są równe. Takie uregulowanie opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów ze wspólnej własności oznacza, iż obowiązek podatkowy z tytułu tego przychodu obciąża każdego z małżonków z osobna i to niezależnie od tego, że sam ten przychód jako "dochód z majątku wspólnego" stanowi nadal majątek dorobkowy małżonków (art. 32 § 2 pkt 2 kodeksu rodzinnego i opiekuńczego), którym to majątkiem mogą oni razem rozporządzać, wydatkowując go wspólnie np. na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a ustawy podatkowej, powodując - przy spełnieniu dalszych warunków - iż będzie on zwolniony od podatku dochodowego. Złożenie oświadczenia przez każdego z małżonków uzyskujących przychód ze sprzedaży stanowiących ich wspólną własność nieruchomości lub prawa majątkowego określonego w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a - c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oznacza też, że jakkolwiek przychód uzyskany z tej sprzedaży stanowi nadal ich majątek dorobkowy, to warunek wydatkowania tego przychodu, w części przypadającej na każdego z nich po myśli art. 28, jako warunek zwolnienia od podatku dochodowego, odnosi się do każdego z małżonków z osobna. Jednak w przypadku małżonków pozostających we wspólności majątkowej, realizacja obowiązku wydatkowania przychodu na cele mieszkaniowe czyniące go wolnym od podatku - może nastąpić łącznie, niezależnie od tego, na którego z małżonków wystawiane są faktury, przy zgodnym oświadczeniu stron.

Wydatki na cele mieszkaniowe odliczane w ramach dużej ulgi budowlanej ustala się na podstawie faktury wystawionej wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku, lub dowodu odprawy celnej (art. 27a ust. 6 pkt 1), natomiast warunkiem zwolnienia przychodu ze sprzedaży nieruchomości jest wydatkowanie tego przychodu, udokumentowane m.in. również fakturami.

Jednocześnie informujemy, że w piśmie uzupełniającym z dnia 22.11.2004 r. prosi pan cyt. "o udzielenie informacji czy z tytułu ww. sprawy ciążyć może na nas jakieś inne zobowiązanie podatkowe, o czym nie zostaliśmy dotychczas poinformowani przez tutejszy Urząd Skarbowy oraz czy istnieje możliwość jakiejkolwiek rekompensaty zapłaty przez nas wprowadzonego aż 22-procentowego podatku VAT na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych", przy czym nie przedstawił pan wyczerpująco stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w przedmiotowej sprawie. Taki obowiązek nakłada na podatnika składającego zapytanie art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa. O ile więc złoży pan zapytanie zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, Naczelnik Urzędu Skarbowego, na mocy art. 14a § 1 powołanej ustawy, udzieli panu pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w pana indywidualnej sprawie.

Urząd Skarbowy w Krośnie