POSTANOWIENIE - Interpretacja - DF/415-28/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.09.2005, sygn. DF/415-28/05, Urząd Skarbowy w Kościerzynie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r Ordynacja podatkowa /tekst jednolity: Dz.U. z 2005r Nr 8 poz. 60 z póżn.zm./ po rozpatrzeniu wniosku (...) z dnia 22.07.2005r o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zaliczenia do świadczeń rzeczowych zwolnionych z opodatkowania kosztów przewozu autokarowego do kina pracowników, finansowanego ze środków ZFŚS

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 22.07.2005r (...) zwrócił się z pytaniem - czy kwotę za przejazd autokarowy podzielić na 15 uczestniczących pracowników i zaliczyć ją do świadczeń rzeczowych zwolnionych z opodatkowania podatkiem dochodowym do wysokości nie przekraczającej 380,- zł w roku kalendarzowym w myśl art. 21 ust 1 pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych /tekst jednolity: Dz.U. z 2000r Nr 14 poz. 176 z późn. zm./ oraz przedstawiła następujący stan faktyczny:

"W wyjeździe do kina uczestniczyło 15 pracowników tutejszego (...) 37 osób towarzyszących. Bilety do kina finansowano ze środków ZFŚS tylko dla pracowników, pozostałe osoby opłacały bilety z własnych środków. Natomiast autokar opłacono ze środków ZFŚS.

Stanowisko podatnika:

"Zdaniem (...) kwota wydatkowana ze środków ZFŚS na przejazd autokarem do kina nie powinna być w ogóle doliczana do kwoty wolnej od podatku dla poszczególnych pracowników.

Ocena stanu prawnego:

Stosownie do treści art.9 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r o podatku dochodowym od osób fizycznych /tekst jednolity: Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./ opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art.21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy - w myśl art. 12 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

W powyższej definicji mieszczą się również świadczenia związane z organizacją różnego rodzaju imprez, gdy są imiennie adresowane do pracownika.

Zgodnie z art.21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych ? do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,- zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

Jeżeli jest możliwe określenie wartości świadczeń przypadających na poszczególnych pracowników to wartość tych świadczeń będzie zwolniona z podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380,- zł.

Natomiast, w przypadku sfinansowania przez zakład pracy imprezy w całości z funduszu socjalnego, gdzie nie jest możliwe określenie kwoty jaka przypada na poszczególnego pracownika, nie ustala się przychodu, o którym mowa w art.12 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedstawionej sytuacji przychodem nie może być takie świadczenie, które nie jest imiennie adresowane, tj, przypisane konkretnej osobie. Opłata za przejazd autokarem dotyczy całości usługi, bez względu na ilość osób uczestniczących w imprezie. W takim przypadku, kiedy nie jest możliwe określenie kwoty, która przypada na jednego pracownika, nie ustala się przychodu w rozumieniu art.12 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a wydatki te w całości korzystają ze zwolnienia podatkowego.

W świetle przedstawionego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kościerzynie stwierdza, że kosztów przewozu autokarowego do kina pracowników (...) i osób towarzyszących nie zalicza się do świadczeń rzeczowych zwolnionych z opodatkowania w myśl art. 21 ust.1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Urząd Skarbowy w Kościerzynie