Temat interpretacji
W dniu 4 kwietnia 2005 roku do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze wpłynął wniosek Pana X o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczącego zwolnienia z podatku dochodowego dochodu uzyskanego z tytułu bezpośredniego wykonywania prac przy inwestycji współfinansowanej ze środków pomocowych pochodzących z zagranicy w ramach programu PHARE. Powyższy wniosek zawierał braki formalne, które zostały usunięte w dniu 2 maja 2005 roku. Do wniosku załączono umowę JV/Konsorcjum z dnia 1 czerwca 2004 roku oraz Umowę na roboty współfinansowane ze środków programu PHARE z dnia 26 października 2004 roku.
Z wniosku wynika, że Pan X prowadzi działalność gospodarczą - Zakład Usług Remontowo-Budowlanych i Instalacyjnych. W związku z przetargiem ogłoszonym przez Gminę P. na wykonanie robót współfinansowanych ze środków pomocowych pochodzących z zagranicy w ramach programu PHARE, oraz z uwagi na rozmiar inwestycji i warunki przystąpienia do przetargu, zawarł umowę konsorcjum z firmą Y. W ramach zawartej umowy konsorcjum ustalone zostało, że "Liderem" będzie spółka Y a Pan X "Partnerem".Konsorcjum reprezentowane przez "Lidera" zawarło umowę z Gminą P. na wykonanie ww. robót współfinansowanych ze środków z programu PHARE. Pan X prowadzący działalność pod firmą Zakład Usług Remontowo-Budowlanych i Instalacyjnych występuje w tej umowie jako "Partner" Konsorcjum.
Pan X we wniosku wyjaśnia, iż realizacja robót w ramach prowadzonej inwestycji przez gminę następuje bezpośrednio przez niego i przez firmę Y. Zgodnie z umową konsorcjum, spółka Y wystawia faktury na rzecz gminy za wykonane roboty, a Pan X w celu otrzymania wynagrodzenia za wykonane przez siebie usługi wystawia faktury spółce Y, która dokonuje zapłaty ze środków otrzymanych od gminy P.W związku z opisaną sytuacją Pan X zadał pytanie, czy dochody uzyskane przez niego z tytułu wykonania prac dla gminy, w części sfinansowanej ze środków pomocowych pochodzących z zagranicy w ramach programu PHARE, korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Zdaniem podatnika korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze postanowieniem z dnia 31 maja 2005 roku Nr PD-I-415/1/77/05, na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej udzielił odpowiedzi, że stanowisko podatnika, iż dochody uzyskane przez niego z tytułu wykonywania prac w ramach konsorcjum, przy inwestycji współfinansowanej ze środków w ramach programu PHARE, jest nieprawidłowe. Według oceny Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze zakład Pana X, ze względu na system rozliczeń ze spółką Y, występuje jako podwykonawca. A zatem nie otrzymując należności od bezpośredniego beneficjenta środków pomocowych tj. Gminy P., nie spełnia warunku bezpośredniej realizacji celu programu.
Pismem z dnia 13 czerwca 2005 roku Pan X wniósł zażalenie na powyższe postanowienie wnosząc o jego zmianę. W uzasadnieniu zażalenia Pan X nie zgadza się ze stanowiskiem organu I instancji, że to spółka Y była generalnym wykonawcą prowadzonych robót, finansowanych przez program PHARE, a on tylko podwykonawcą. Podatnik wyjaśnia, że zawarł ze spółką Y umowę konsorcjum i wystąpili wspólnie o udzielenie zamówienia publicznego. Roboty objęte zamówieniem są wykonywane przez każdego z nich oddzielnie. Podatnik stwierdza, że prezentowane przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze stanowisko mogłoby dotyczyć sytuacji, w której spółka Y zawarłaby umowę na wykonanie inwestycji a następnie kolejną umowę z Panem X jako podwykonawcą, co w niniejszej sprawie nie miało miejsca.W związku z powyższym Pan X uważa za nieprawidłowe stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze, iż dochody uzyskane przez niego z tytułu wykonywania prac w ramach konsorcjum, przy inwestycji współfinansowanej ze środków w ramach programu PHARE, nie są zwolnione z podatku dochodowego.
Po przeanalizowaniu sprawy oraz zarzutów zawartych w zażaleniu Dyrektor Izby Skarbowej we Wrocławiu stwierdza, co następuje.Na mocy art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a) pochodzą od rządów
państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
Z powyższego wynika, że osoby fizyczne korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że bezpośrednio realizują cel programu finansowanego ze środków z bezzwrotnej pomocy.
Ocena posiadanych dokumentów źródłowych w przedmiotowej sprawie pozwala na stwierdzenie, iż podatnik realizuje bezpośrednio cel programu współfinansowanego ze środków programu PHARE. Świadczą o tym warunki umowy konsorcjum zawartej pomiędzy Y a Panem X prowadzącym Zakład Usług Remontowo-Budowlanych i Instalacyjnych w Jeleniej Górze, oraz Umowa na roboty zawarta pomiędzy Gminą P. a Konsorcjum, w ramach którego wymienia się "Lidera" tj. Y i "Partnera" tj. Pana X prowadzącego działalność gospodarczą pod firmą Zakład Usług Remontowo-Budowlanych i Instalacyjnych.
Zgodnie z § 1 umowy Konsorcjum strony Umowy zgodnie tworzą Konsorcjum dla potrzeb złożenia Oferty, a w przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia przetargu na realizację projektu "Rozwój turystyki w P. - 2002/000-580-06.08"
Liderem Konsorcjum ustanawia się Y.Zgodnie z § 5 i § 7 umowy Konsorcjum strony upoważniają Y do podpisania oferty i występowania w imieniu Konsorcjum wobec zleceniodawcy oraz ustalają, że po przyznaniu kontraktu dokonają szczegółowego podziału robót w następujący sposób:
1. Lider - spółka Y - 60 % robót i pełnienie funkcji generalnego wykonawcy
2. Zakład Pana X - 40 % robót.Powyższe ustalenia świadczą, że obie te jednostki tj. i Pan X i spółka Y jako odrębne podmioty realizują cel programu finansowanego ze środków programu PHARE, wykonują różne prace związane z tym projektem, które są od siebie niezależne. Powyższe wskazuje, że Pan X mimo zawartej umowy konsorcjum, faktycznie bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego ze środków programu PHARE, które są przekazywane przez beneficjenta środków na odrębnie wydzielone w tym celu konto bankowe.
W świetle powyższego w niniejszej sprawie środki finansowe pochodzące z programu PHARE, uzyskane przez Pana X za pośrednictwem spółki Y, podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Biorąc powyższe pod uwagę organ odwoławczy stwierdza, że stanowisko Pana X przedstawione w piśmie z dnia 29 marca 2005 roku, uzupełnionym pismem z dnia 2 maja 2005 roku, jest prawidłowe. Ponieważ Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze uznał stanowisko podatnika za nieprawidłowe, koniecznym stała się zmiana postanowienia wydanego przez ten organ w niniejszej sprawie.Niniejsza decyzja wydana została na podstawie stanu prawnego, obowiązującego na dzień złożenia wniosku przez podatnika.
Zgodnie z art. 14b § 6 tej ustawy wykonanie decyzji podlega wstrzymaniu do dnia upływu terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego, a jeżeli na decyzję zostanie złożona skarga do sądu administracyjnego - do czasu zakończenia postępowania przed sądem administracyjnym. Wstrzymanie wykonania decyzji nie pozbawia podatnika prawa do wykonywania takiej decyzji. Zgodnie z art. 53 § 1 i 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 roku - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz.U. nr 153, poz.1270 ze zm.) skargę można wnieść w terminie trzydziestu dni, od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze, ul. Wzgórze Kościuszki 2. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach.