POSTANOWIENIE - Interpretacja - P-1/415/38/2005

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.09.2005, sygn. P-1/415/38/2005, Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie uznaje przedstawione stanowisko w złożonym w dniu 06.07.2005 r. wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za prawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 06.07.2005 r. wpłynął Pana wniosek (uzupełniony w dniu 25.07.2005 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:W dniu 11.12.2003 r. zawarł Pan przedwstępną umowę sprzedaży lokalu mieszkalnego z firmą .............. W dniu 27.04.2004 r. został podpisany akt notarialny dot. umowy zobowiązującej ww. firmę do wybudowania domu mieszkalnego oraz ustanowienia odrębnej własności lokalu i sprzedaży.

Z załączonych do wniosku dokumentów wynika, że wszelkie prace wykończeniowe w lokalu będącym przedmiotem tych umów Kupujący może prowadzić dopiero po protokolarnym przekazaniu mu lokalu przez Sprzedającego i uregulowaniu przez Kupującego wszystkich zobowiązań finansowych wobec Sprzedającego. Zaś prace wykończeniowe wykonane przez Kupującego przed przekazaniem lokalu będą uznane za wykonane na koszt Sprzedającego, a Kupujący będzie nimi obciążony w części lub całości wg cen obowiązujących u Sprzedającego. Z umów wynika również, że koszty związane z eksploatacją lokalu Kupujący ponosi od dnia przekazania lokalu protokołem zdawczo-odbiorczym.

Ponadto określono, że ustanowienie odrębnej własności lokalu i przeniesienie własności przedmiotowego lokalu mieszkalnego nastąpi w formie aktu notarialnego.

W złożonym wniosku oświadczył Pan, że tytuł prawny do ww. lokalu otrzyma w IV kwartale 2005 r. i że w latach 2003-2004 nie korzystał Pan z "ulgi remontowej".

W związku z powyższym wniosek o interpretację prawa podatkowego złożony przez Pana zawiera następujące zapytanie:

Czy przysługuje Panu odliczenie od podatku wydatków poniesionych na wykończenie przedmiotowego lokalu mieszkalnego, które zamierza Pan wydać w 2005 roku w ramach obowiązującej ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego do wysokości obowiązującego w latach 2003-2005 limitu, mimo że w latach 2003-2004 nie korzystał Pan z odliczeń z tego tytułu ?

Zdaniem Pana przysługuje Panu prawo do skorzystania w 2005 r. z ulgi remontowej na podstawie art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) bez względu na rok poniesienia pierwszych wydatków i do wysokości limitu 5.670 zł, w związku z planowanymi wydatkami na remont mieszkania oraz wykonanie instalacji gazowej.

Zgodnie z art. 14a § 1 cyt. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:

Zgodnie z zapisami art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) wydatki na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację - zajmowanego na podstawie tytułu prawnego - (...) lokalu mieszkalnego (...) poniesione w latach 2004-2005 podlegają odliczeniu od podatku w wysokości i na zasadach określonych w art. 27a i art. 45 ust. 3a pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2003 roku.

Warunkiem skorzystania z ulgi na remont i modernizację lokalu mieszkalnego jest:
#61623; zajmowanie remontowanego lokalu na podstawie tytułu prawnego, co wynika wprost z zapisów art. 27a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
#61623; przedmiotowe wydatki muszą mieścić się w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r. w sprawie określenia rodzaju wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788) a o czym stanowi art. 27a ust. 17 ustawy o podatku dochodowym,
#61623; udokumentowanie, zgodnie z art. 27a ust. 6 pkt 1 powołanej już ustawy o podatku dochodowym, poniesienia wydatków na remont lokalu mieszkalnego fakturą wystawioną wyłącznie przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodów wpłat,
#61623; wydatki te nie zostały odliczone od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone wydatki zostały zaliczone do przychodów podlegających opodatkowaniu, co wynika z art. 27a ust. 7 pkt 1 przedmiotowej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
#61623; zgodnie z art. 27a ust. 7 pkt 2 wydatki muszą dotyczyć budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych znajdujących się na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Za tytuł prawny do budynku lub lokalu mieszkalnego, o którym mowa wyżej, uważa się między innymi:
- własność lub współwłasność
- umowę użyczenia
- umowę najmu lub dzierżawy
- inny stosunek zobowiązaniowy, z którego wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu mieszkalnego.

Tytułem prawnym do zajmowania lokalu mieszkalnego będzie więc na przykład poza aktem notarialnym własności lokalu lub umową o ustanowieniu spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, formalne jego przyjęcie przed uzyskaniem tytułu własności udokumentowane np. protokołem odbioru, czy przedwstępną umową sprzedaży z której wynika prawo podatnika do korzystania z lokalu.

Dzień podpisania któregokolwiek z wyżej wymienionych dokumentów będzie uważany za moment uzyskania tytułu prawnego oraz prawa do ulgi z tyt. poniesienia wydatków na remont i modernizację lokalu mieszkalnego a wydatki poniesione przed tą datą nie będą podlegały odliczeniu w ramach przedmiotowej ulgi podatkowej.

Z przedłożonych dokumentów wynika, że do chwili obecnej nie posiada Pan tytułu prawnego do remontowanego lokalu, a stosowny dokument w postaci protokołu zdawczo-odbiorczego uzyska Pan ewentualnie w IV kwartale 2005 r. Dopiero od tego momentu spełniony zostanie podstawowy warunek uprawniający Pana do odliczeń od podatku wydatków poniesionych do końca 2005 r., na własne cele mieszkaniowe w ramach ulgi remontowej przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z przepisów prawa podatkowego.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów rok 2005 jest ostatnim okresem ulgi remontowo-modernizacyjnej obejmującej lata 2003-2005. Likwidowana ulga jest ulgą trzyletnią a rok 2003 był pierwszym z kolejnego trzyletniego okresu.

Mając na uwadze treść art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 12.11.2003 r. gwarantującego prawa nabyte do odliczeń wydatków z tego tytułu ponoszonych w latach 2004-2005, aby skorzystać z ulgi remontowo-modernizacyjnej zaczętej w roku 2005 nie jest konieczne poniesienie pierwszych wydatków w roku 2003. Aby jednak do niej przystąpić minimalny wydatek na wykończenie otrzymanego lokalu musi wynosić 567 zł.

Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie