Temat interpretacji
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 13.04.2005 r., który wpłynął do tutejszego Urzędu w dniu 14.04.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych wypłacanych członkom zarządu zwroty kosztów związanych z wykonywaniem przez nich obowiązków jest prawidłowe.
W dniu 14.04.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W dniu 13.06.2005r organ podatkowy wezwał telefonicznie wnioskodawcę do skonkretyzowania pytania zawartego we wniosku. Powyższe wyjaśnienia zostały zawarte w piśmie Spółki z dnia 13.06.2005 r. (data wpływu 15.06.2005 r.). Następnie w dniu 5.07.2005r. organ podatkowy wezwał telefonicznie stronę do uzupełnienia stanu faktycznego, które zostały uzupełnione przez Spółkę pismem z dnia 07.07.2005r.(data wpływu dnia 11.07.2005r.)
Jak stanowi art. 14a § 1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę oraz jego stanowisko w sprawie.
Stan faktyczny opisany przez Wnioskodawcę: Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Spółka zawarła z członkiem zarządu umowę cywilnoprawną - kontrakt menedżerski, na podstawie którego zleca mu zarządzanie przedsiębiorstwem Spółki za wynagrodzeniem. Do obowiązków Spółki (zleceniodawcy) należy min. " pokrywanie uzasadnionych kosztów związanych z wykonywaniem umowy" przez zleceniobiorcę . Zgodnie z postanowieniami łączącej strony umowy Zleceniobiorca będzie wykonywał swoje obowiązki w siedzibie Spółki jak również, gdy będzie to wymagane, w innych miejscach w Polsce lub za granicą . W ramach zarządzania Spółki, członek zarządu wyjeżdża służbowo aby uczestniczyć w konferencjach związanych z działalnością Spółki, rozmowach i negocjacjach handlowych, zawierać kontrakty, dokonywać przeglądu i nadzoru budowy Spółki położonych na terytorium całego kraju np. Opole, Rybnik, Płock. W związku z powyższym ponosi wydatki udokumentowane fakturami lub rachunkami wystawionymi na Spółkę, takie jak między innymi: faktury za paliwo do samochodu służbowego, bilety za przejazd pociągiem, faktury za usługi hotelowe, bilety za udział w targach branżowych, faktury za zakupione kwiaty dla kontrahenta, faktury za poczęstunek dla gości Spółki, itp. Jednocześnie Spółka nie traktuje zwrotu kosztów dla członków zarządu jako zwrotu kosztów z tytułu podróży służbowej, nie nalicza członkowi zarządu należności z tytułu jej odbycia takich jak diety, ryczałty.Ponadto w piśmie nr 978/FK/05 z dnia 13.06.2005r. (data wpływu 15-06-2005r.) Spółka przedstawiła informację, iż powyższa sytuacja dotyczy tych członków zarządu, z którymi Spółka zawarła kontrakt menedżerski. Natomiast z pisma nr 113/FK/05 z dnia 07.07.2005r.(data wpływu 11.07.2005r.) Spółka wyjaśniła, iż członkowie zarządu z którymi Spółka zawarła umowy cywilnoprawne - kontrakty menedżerskie nie wykonują tych umów w ramach działalności gospodarczej.
Pytanie Wnioskodawcy :Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy wypłacane członkom zarządu, z którymi Spółka zawarła umowy cywilnoprawne - kontrakty menedżerskie (uzupełnienia zawarte w piśmie z dnia 13.06.2005r.) - zwroty kosztów związanych z wykonywaniem przez nich obowiązków nie stanowią dla nich podstawy do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego?
Stanowisko Wnioskodawcy : Zdaniem Spółki zwracane członkowi zarządu uzasadnione koszty związane z wykonywaniem umowy nie stanowią dla niego przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Ponadto Spółka stwierdziła, iż prawidłowo nie wypłaca członkowi zarządu należności z tytułu podróży służbowej gdyż z treści samej umowy wynika, iż do obowiązków zleceniobiorcy należy nie tylko wykonywanie ich w siedzibie spółki ale też w innych miejscach na terenie Polski i za granicą. Nie ma zatem potrzeby dokumentować zwracanych wydatków drukiem "polecenie wyjazdu służbowego".
Ocena prawna stanowiska pytającego.Na podstawie art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych /jednolity tekst Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz.176 ze zmianami/za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art.10 ust.1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów , o których mowa w pkt 7 .Kontrakt menedżerski jest typem umowy nienazwanej, opartej zgodnie z art. 750 k.c. na umowie zlecenia (mają do niego zastosowanie przepisy art. 734-751 k.c.). Przez zawarcie kontraktu menedżerskiego przyjmujący zlecenie zobowiązuje się za wynagrodzeniem do stałego wykonywania czynności zarządu (zarządzania przedsiębiorstwem) zleceniodawcy w jego imieniu i na jego rzecz. Konieczność ponoszenia przez Spółkę wydatków na rzecz członka zarządu musi wynikać z prawidłowo zawartej umowy. Kwestię procedury zwrotu kosztów, noclegów i innych wydatków związanych z wyjazdami służbowymi osób niebędących pracownikami należy rozpatrywać na tle przepisów bądź postanowień regulaminów i statutów osoby prawnej, określających ich prawa i obowiązki, zakres oraz warunki zwrotu w/w należności. Bardzo ważne jest przy tym dokładne określenie i sprecyzowanie tytułu prawnego dla każdorazowej wypłaty czy otrzymania świadczenia na rzecz członka zarządu. Przychodem członków zarządu jest również, wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, jakimi mogą być :przyznanie samochodu, usługi hotelowe, przejazdy pociągiem, bilety za udział w targach . Nie w każdym przypadku otrzymane przez członków zarządu zwroty kosztów podróży będą opodatkowane. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 16 wyżej cyt. ustawy, wolne od podatku są diety i inne należności za czas:
- 1)podróży służbowej pracownika,2)podróży osoby niebędącej pracownikiem
do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust.13.
Ww. zwolnienie stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenie nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione :
- 1.w celu osiągnięcia przychodów lub 2.w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub3.przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub4.przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art.13 ust.5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.
Zwolnienie, o którym mowa w art.21 ust.16 wyżej cyt. ustawy przysługuje do wysokości wynikającej z przepisów :
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990),
- rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).
W związku z powyższym jeżeli Spółka przyznaje zleceniobiorcy świadczenia z tytułu wydatków związanych z wyjazdami służbowymi na podstawie zawartej umowy o zarządzanie, to otrzymane z tego tytułu świadczenia w ramach powyższych przepisów korzystają ze zwolnienia o którym mowa w art. 21 ust. 16 wyżej cyt. ustawy. Natomiast art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż przychodami z zastrzeżeniem art. 14-19, art. 17 ust.1 pkt 6 i 9 , art. 19 i art. 20 ust.3 powołanej ustawy są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. Zwrot wydatków poniesionych przez zleceniobiorcę na rzecz zleceniodawcy nie stanowią w rozumieniu powyższego przepisu dla niego przychodu. Z ww. przepisu wynika, że do świadczeń w naturze odnosi się wyłącznie pojęcie "otrzymanych" . Zakup kwiatów dla kontrahenta lub poczęstunku dla gości Spółki na podstawie faktury wystawionej na Spółkę, nie może być rozumiane jako świadczenia na rzecz zleceniobiorcy. Zwrot gotówkowy poniesionych wydatków na rzecz Spółki stanowi jedynie rozliczenie z czynności dokonanej na rzecz firmy, przy czym zwrot taki powinien być odpowiednio opisany przez Spółkę. Powyższa wypłata menedżerowi powinna być udokumentowana w taki sposób by dokumenty wewnętrzne Spółki potwierdzały przyczynę wypłaty pieniędzy jako zwrotu świadczenia przez niego na rzecz firmy. W związku z powyższym zwrot gotówkowy dotyczący zakupu kwiatów dla kontrahenta i poczęstunku dla gości Spółki nie stanowi przychodu dla członka zarządu. Oceniając przedstawiony przez Spółkę stan faktyczny na gruncie obowiązujących przepisów, należy stwierdzić, że stanowisko zaprezentowane przez płatnika jest prawidłowe.