
Temat interpretacji
Środki, które otrzymują członkowie Spółdzielni z podziału majątku pozostałego w wyniku likwidacji Spółdzielni - dokonanego w uchwale ostatniego walnego zgromadzenia powodują powstanie przychód z kapitałów pieniężnych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 28 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych przez członków spółdzielni po dokonaniu czynności likwidacyjnych spółdzielni mieszkaniowej jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 marca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych przez członków spółdzielni po dokonaniu czynności likwidacyjnych spółdzielni mieszkaniowej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W związku z likwidacją spółdzielni mieszkaniowej w 2010 r. likwidatorzy spółdzielni po dokonaniu czynności likwidacji przedstawili sprawozdanie dla ostatniego Walnego Zgromadzenia Członków, który podjął uchwały o przeznaczeniu pozostałych środków finansowych, zgromadzonych na:
- funduszu udziałowym,
- funduszu zasobowym,
- funduszu remontowym.
Środki pieniężne pochodzą z indywidualnych wpłat członków spółdzielni na fundusz remontowy, z odsetek z lokat terminowych, pomniejszonych o podatek dochodowy od osób prawnych. Środki te były kumulowane w każdym roku obrachunkowym w wielkościach określonych w uchwałach Walnego Zgromadzenia Członków. Wyjątek stanowiły nadpłaty za centralne ogrzewanie, które były zwracane członkom spółdzielni po okresie sprawozdawczym bilansie.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy środki pieniężne pozostałe po przeprowadzeniu wszystkich czynności likwidacyjnych podlegają opodatkowaniu, jeżeli na mocy ostatniego Walnego Zgromadzenia Członków zostały rozdzielone członkom likwidowanej spółdzielni...
Zdaniem Wnioskodawcy przepisy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 10, nie będą miały w tym przypadku zastosowania z uwagi na fakt, iż są to kwoty zwrócone członkom Spółdzielni, wynikające z nadpłat. Spółdzielnia prowadziła jedynie działalność statutową, czyli gospodarkę zasobami mieszkaniowymi.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:
Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 wyżej cytowanej ustawy, źródłem przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych, innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).
Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się dywidendy i inne przychody z tytułu udziału w zyskach osób prawnych, których podstawą uzyskania są udziały (akcje) w spółce mającej osobowość prawną lub spółdzielni, w tym również:
- dywidendy z akcji złożonych przez członków pracowniczych funduszy emerytalnych na rachunkach ilościowych,
- oprocentowanie udziałów członkowskich z nadwyżki bilansowej (dochodu ogólnego) w spółdzielniach,
- podział majątku likwidowanej spółki (spółdzielni),
- wartość dokonanych na rzecz udziałowców i akcjonariuszy nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, określoną według zasad wynikających z art. 11 ust. 2-2b.
Natomiast w myśl art. 24 ust. 5 pkt 3 tej ustawy, dochodem (przychodem) z udziału w zyskach osób prawnych jest dochód (przychód) faktycznie uzyskany z tego udziału, w tym także wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej.
Jednocześnie opodatkowaniu nie podlega wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej w części stanowiącej koszt nabycia lub objęcia udziałów (akcji) albo wkładów w spółdzielni (art. 21 ust. 1 pkt 50a ww. ustawy).
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w związku z likwidacją spółdzielni mieszkaniowej w 2010 r. likwidatorzy spółdzielni po dokonaniu czynności likwidacji przedstawili sprawozdanie dla ostatniego Walnego Zgromadzenia Członków, który podjął uchwały o przeznaczeniu pozostałych środków finansowych, zgromadzonych na:
- funduszu udziałowym,
- funduszu zasobowym,
- funduszu remontowym.
Środki pieniężne pochodzą z indywidualnych wpłat członków spółdzielni na fundusz remontowy, z odsetek z lokat terminowych, pomniejszonych o podatek dochodowy od osób prawnych. Środki te były kumulowane w każdym roku obrachunkowym w wielkościach określonych w uchwałach Walnego Zgromadzenia Członków. Wyjątek stanowiły nadpłaty za centralne ogrzewanie, które były zwracane członkom spółdzielni po okresie sprawozdawczym bilansie.
Zgodnie z art. 1 ust. 7 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz.U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) w zakresie nieuregulowanym w ustawie do spółdzielni mieszkaniowej stosuje się przepisy ustawy z dnia 16 września 1982 r. - Prawo spółdzielcze.
Likwidacja spółdzielni następuje na podstawie przepisów art. 113 - art. 129 ustawy z dnia 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1848 ze zm.) - dalej jako Prawo spółdzielcze.
Zgodnie z art. 125 § 1 ww. ustawy należności przypadające od spółdzielni zaspokaja się w następującej kolejności:
- koszty prowadzenia likwidacji;
- należności ze stosunku pracy i należności, którym przepisy prawa przyznają taką samą ochronę jak należnościom ze stosunku pracy, oraz odszkodowanie z tytułu uszkodzenia ciała, wywołania rozstroju zdrowia lub pozbawienia życia, w tym również odszkodowanie z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych;
- podatki i inne należności, do których stosuje się przepisy o zobowiązaniach podatkowych, oraz należności z tytułu kredytów bankowych;
- inne należności.
W myśl art. 125 § 1 ww. ustawy, o ile należności nie są jeszcze wymagalne lub są sporne, kwoty potrzebne na ich pokrycie powinny być złożone do depozytu sądowego.
Zatem wyżej wskazane przepisy regulują kolejność zaspokajania roszczeń wobec wierzycieli likwidowanej spółdzielni i na tym etapie likwidacji powinny być zaspokojone również roszczenia członków spółdzielni jako wierzycieli - na przykład z tytułu nadpłat wynikających z rozliczeń czynszowych.
Na podstawie art. 125 § 3 - 5 Prawa spółdzielczego, z kwot pozostałych po spłaceniu wszystkich należności i po złożeniu do depozytu sądowego sum całkowicie zabezpieczających należności sporne lub niewymagalne dokonuje się stosunkowej wypłaty udziałów. Wypłaty tej nie można jednak dokonać przed upływem sześciu miesięcy od dnia ogłoszenia wzywającego wierzycieli. Wierzyciele, którzy zgłosili wierzytelności po upływie tego terminu, mogą ich dochodzić z nierozdzielnego majątku spółdzielni. Pozostały majątek spółdzielni zostaje przeznaczony na cele określone w uchwale ostatniego walnego zgromadzenia.
Wobec powyższych przepisów możliwe jest przekazanie członkom spółdzielni (lub na inny cel) majątku pozostałego po:
- zaspokojeniu roszczeń wierzycieli,
- złożeniu do depozytu sądowego sum całkowicie zabezpieczających należności sporne lub niewymagalne,
- dokonaniu stosunkowej wypłaty udziałów.
Wymagana jest w tym przypadku uchwała ostatniego walnego zgromadzenia - art. 125 § 5 Prawa spółdzielczego.
Jest to już jednak dochód z podziału majątku likwidowanej spółdzielni co skutkować będzie dla członków Spółdzielni powstaniem dochodu z udziału w zyskach osoby prawnej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 lit c wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który zalicza się do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czyli do kapitałów pieniężnych.
Reasumując, środki, które otrzymują członkowie Spółdzielni z podziału majątku pozostałego w wyniku likwidacji Spółdzielni - dokonanego w uchwale ostatniego walnego zgromadzenia powodują powstanie przychód z kapitałów pieniężnych na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W związku z powyższym stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Ponadto, Organ zauważa, iż wydając interpretację indywidualną przepisów prawa podatkowego dokonuje subsumcji stanu faktycznego na gruncie ustaw podatkowych, natomiast nie bada wniosku pod kątem zgodności z ustawami odrębnymi np. Prawem spółdzielczym. Zatem, poza polem zainteresowana Organu pozostaje kwestia czy środki pieniężne pochodzące z indywidualnych wpłat członków spółdzielni na fundusz remontowy mogą składać się na majątek, którym mowa w art. 125 § 5 Prawa spółdzielczego.
Jednocześnie tut. Organ informuje, że wydając indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego nie bada prawdziwości zdarzeń czy sformułowań przedstawionych we wniosku, tylko przyjmuje je za elementy opisu stanu faktycznego. Procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego, czy kontrolnego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi j. t. Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 772 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
