Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r., Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza, że stanowisko (...) w sprawie ilości deklaracji PIT-4 oraz uprawnień do uwzględniania składek na ubezpieczenie społeczne oraz zmniejszania zaliczki na podatek dochodowy obliczony według skali 19% o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne jest
nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W skierowanym do organu podatkowego piśmie z dnia 08.02.2005 r. Strona wniosła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60): "Stosownie do swoich właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym."
Z uwagi na brak we wniesionym wniosku wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w przedmiotowej sprawie, organ podatkowy wezwaniem Nr (...) z dnia 22.02.2005 r. wezwał Stronę do uzupełnienia złożonego wniosku.
Strona w dniu 07.03.2005 r. złożyła pismo uzupełniające, w którym przedstawiła stan faktyczny oraz własne stanowisko w przedmiotowej sprawie.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Strona z uwagi na zmianę przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przejmuje zobowiązania płatnika od wypłaconych należności ściągniętych od pozwanego na rzecz powoda.
Mając na uwadze powyższe zdaniem Strony:
I) należy przesyłać dwie odrębne deklaracje PIT-4 w przypadku:
1) gdy płatnikiem składek na podatek dochodowy jest sam komornik,
2) gdy komornik działa za płatnika,
II) wypełniając deklarację PIT-4 i PIT-11 należy wpisywać dane komornika,
III) nie jest uprawniona do uwzględniania składek na ubezpieczenie społeczne oraz zmniejszania zaliczki na podatek dochodowy obliczony według skali 19% o
kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Ponieważ wniosek Strony dotyczy następujących zagadnień z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych tj.:
- jakie dane należy wpisać w deklarację PIT-4 i PIT-11,
- czy należy przesyłać dwie odrębne deklaracje PIT-4,
- czy komornik jest uprawniony do uwzględniania składek na ubezpieczenie społeczne oraz zmniejszania zaliczki na podatek dochodowy obliczony według skali 19% o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne,
tutejszy Organ podatkowy wyda dwa odrębne postanowienia w przedmiotowych sprawach.
Postanowienie niniejsze dotyczy ilości wypełnionych deklaracji PIT-4, uprawnień do uwzględniania składek na ubezpieczenie społeczne oraz zmniejszania zaliczki na podatek dochodowy obliczony według skali 19% o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne.
W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu wyjaśnia:
Z dniem 01.01.2005 r.
ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych po zmianie wynikającej z ustawy z dnia 18.11.2004 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 263, poz. 2619) nałożyła na komorników sądowych nowe obowiązki jako płatników podatku dochodowego od osób fizycznych. Zgodnie z przepisami art. 42e ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w przypadku gdy za płatnika, o którym mowa w art. 31, wypłaty świadczeń określonych w art. 12 dokonuje między innymi komornik sądowy, jest on obowiązany do poboru zaliczki na podatek dochodowy obliczonej według stawki 19%. Jak stanowi ust. 2 art. 42e przy obliczeniu zaliczki uwzględnia się:
1)koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 pkt 1,
2)składki na ubezpieczenie społeczne, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), potrącone w danym miesiącu, zgodnie z odrębnymi przepisami.
Stosownie do ust. 3 art. 42e ww.
ustawy zaliczkę obliczoną w sposób określony w ust. 1 i 2 zmniejsza się o kwotę:
1) o której mowa w art. 32 ust 3,
2) składki na ubezpieczenie zdrowotne, pobranej w danym miesiącu, zgodnie z odrębnymi przepisami, z zastrzeżeniem art. 27b ust. 1 pkt 2 i ust.2.
Zgodnie z ust. 4 art. 42e przepisy art 38 ust. 1 i art. 39 ust. 1 i 2 ustawy stosuje się odpowiednio, co oznacza, że:
1) komornik sadowy przekazuje kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrał zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, przesyłając równocześnie deklarację PIT-4 - jedną od łącznej kwoty dokonanych wypłat (bez względu czy komornik jest płatnikiem pracowników, czy działa za płatnika w wyniku ściągniętych należności),
2) w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, komornik sądowy obowiązany jest przekazać
podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika informację PIT-11, jeżeli zaś obowiązek poboru zaliczki ustał w ciągu roku, komornika obowiązuje termin do dnia 15 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrana została ostatnia zaliczka.
Zatem przepisem art. 42e ww. ustawy wprowadzony został obowiązek poboru zaliczki na podatek dochodowy przez komorników, ze źródła przychodów wymienionego w art. 12 ww. ustawy, to jest szeroko rozumianego stosunku pracy, wyegzekwowane po 01.01.2005 r. wg reguł w nim ustalonych. Dokonując wypłaty osobom fizycznym kwot wyegzekwowanych - komornik ustanowiony został zastępcą płatnika do obliczania, poboru i wypłat zaliczek na podatek dochodowy.
Odnośnie obliczania oraz potrącania z dochodu składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz wynikających z tego tytułu obowiązków płatników tych składek, Organ podatkowy informuje, że
regulują to odrębne przepisy lecz do ich interpretacji tutejszy Urząd nie jest uprawniony.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.
Zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.
Zgodnie z przepisem art. 222 w związku z art. 239 ww. ustawy, zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw temu postanowieniu, określać istotę i zakres żądania
będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.
W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w wysokości 5,00 zł od wniosku oraz po 0,50 zł od każdego załącznika.