POSTANOWIENIE - Interpretacja - PW-2/4111-415/0006/I/2532/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.04.2005, sygn. PW-2/4111-415/0006/I/2532/05, Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137, poz. 926 z późn.zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 17.01.2005r. - data stempla pocztowego (data wpływu do kancelarii podawczej tut. Organu: 21.01.2005r.; uzupełnione dnia 12.03.2005r. (data wpływu do kancelarii podawczej tut. Organu) oraz 24.03.2005r. - data stempla pocztowego) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania wynagrodzenia z tytułu umowy-zlecenia na ocenę projektów Inicjatywy Unii Europejskiej "Baltic Sea Region INTERREG III B".

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku nie jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że program "Baltic Sea Region INTERREG III B" jest Inicjatywą Unii Europejskiej (w ramach funduszy strukturalnych) świadczącą pomoc bezzwrotną polegającą na dofinansowaniu 50-75% kosztów projektów wielostronnych przedkładanych do oceny przez władze publiczne (lokalne, regionalne i krajowe) 11-tu państw wokół Bałtyku w zakresie planowania rozwoju przestrzennego i regionalnego. Rząd Polski jest oficjalnym uczestnikiem tej Inicjatywy. Za ocenę zgłoszonych projektów wyłączną odpowiedzialność wobec Komitetu Sterującego Inicjatywy ponosi Wspólny Sekretariat ulokowany w Rostoku (Niemcy), Rydze (Łotwa) i Karlskronie (Szwecja). Ostateczną decyzje o zatwierdzaniu projektów podejmuje Komitet Sterujący złożony z przedstawicieli rządów oraz samorządów regionalnych wszystkich krajów wokół Bałtyku na posiedzeniach plenarnych. Sekretariat ze względu na szczupłość personelu zwykle ucieka się do pomocy kilku fachowców z zewnątrz tworzących tzw. Zespół oceniający, których zadanie polega na zapoznaniu się z projektami i ich dogłębnym przedyskutowaniu z członkami sekretariatu, jak również zaproponowaniu wstępnej oceny poszczególnych projektów. Ocena ta może ale nie musi być później przyjęta przez wspólny Sekretariat i przedstawiona Komitetowi Sterującemu. Członkowie AT zapoznają się z projektami w domu po czym wykonują swoje zadanie wspólnie na terenie sekretariatu (w Karlskronie) na powierzonym sprzęcie i materiałach w czasie wyznaczonym przez sekretariat. Otrzymują za swoją pracę wynagrodzenie z funduszu tzw. Pomocy technicznej. Ocena projektów odbywa się w ramach umowy zlecenia określającego warunki jej wykonania, wynagrodzenie oceniającego oraz wyłączną odpowiedzialność zlecającego czyli Wspólnego Sekretariatu Inicjatywy UE "Baltic Sea Region INTERREG III B" za ostateczną ocenę projektów. Za pracę wykonywaną za granicą członkom AT nie przysługują diety i pokrywają oni z własnej kieszeni koszty utrzymania w Karlskronie. Wspólny Sekretariat zwraca jedynie koszty zakwaterowania i przejazdu. Wszelkie prawa autorskie dotyczące oceny projektów przechodzą na rzecz Sekretariatu.

Podatnik stoi na stanowisku, że wynagrodzenie z tytułu oceny projektów jako pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy organizacji międzynarodowych przyznanych na podstawie umów zawartych z tymi organizacjami przez Radę Ministrów i właściwego Ministra w sytuacji gdy podatnik bezpośrednio zrealizował cele programu finansowego z pomocy bezzwrotnej nie podlega również naliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych na terenie RP, zgodnie z art.46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 ze zm.) - dalej: u.p.d.o.f. - opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21 i zwolnionych na podstawie odrębnych przepisów.

Wśród dochodów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f. - w stanie obowiązującym w 2004r.- jako wolne od podatku dochodowego wymienia się dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f., aby skorzystać ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie tego przepisu muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki:

- środki finansowe muszą pochodzić od rządów państw obcych, instytucji finansowych itd.

- podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Przede wszystkim zauważyć jednak należy, że ustawodawca konstruując w ten sposób przedmiotowe zwolnienie, wyraźnie wskazał, że działa ono n i e wcześniej niż od m o m e n t u, gdy środki pomocy bezzwrotnej znajdą się u bezpośredniego beneficjenta tej pomocy. Wynika to stąd, że zwolniony od podatku został dochód otrzymany, który będąc - zgodnie z ustawową definicją - nadwyżką p r z y c h o d ó w nad k o s z t a m i ich uzyskania, może pojawić się tylko wówczas, gdy wcześniej pojawi się p r z y c h ó d z tytułu otrzymania przez podatnika przedmiotowych środków pomocowych.

Z otrzymanych środków pomocowych b e n e f i c j e n t albo sam zrealizuje c e l, na który pomoc została przyznana albo zleci wykonanie w ramach programu pomocowego określonych prac drugiej osobie prawnej lub fizycznej, opłacając ich wykonanie z tych środków.

W świetle przywołanego przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f., ze zwolnienia dochodu od podatku skorzysta tylko beneficjent oraz podmiot bezpośrednio realizujący cel programu, w ramach zawartej z beneficjentem umowy.

Reasumując powyższe nie są zwolnione od podatku (na mocy w/w przepisów) dochody uzyskane przez osoby fizyczne, które za wykonane prace uzyskały zapłatę nie ze środków pomocowych, otrzymanych przez beneficjenta pomocy.

Celem ustawodawcy było bowiem aby - czyniąc zadość ustaleniom Porozumienia Ramowego między Komisją Wspólnot Europejskich a Rządem RP, jako adresatem pomocy, tj. że od środków przekazywanych jako s u b w e n c j a dla Polskich podmiotów, nie będzie w Polsce pobierany podatek dochodowy - zwolnić z opodatkowania, w oparciu o w/w przepisy te konkretne kwoty, które podmioty otrzymały ze środków bezzwrotnej pomocy na realizację konkretnego zadania, wskazanego przez dawcę tych środków.

W przedmiotowej sprawie Investitionsbank Schleswig-Holstein pełni funkcje instytucji zarządzającej i instytucji płatniczej, jest wspierany przez Wspólny Sekretariat Techniczny i zapewnia obsługę techniczną programu. Jak wynika z załączonej Umowy Zlecenia, na spotkaniu Komitetu Monitorującego programu kraje członkowskie wskazały na potrzebę fachowego wsparcia zewnętrznego celem sprostania nowym wymaganiom, w szczególności w odniesieniu do systemu wskaźników programu. W nawiązaniu do tej decyzji zawarto Umowę Zlecenia z podatnikiem.

Z zapisów Umowy Zlecenia wyraźnie wynika, że jakkolwiek Podatnik otrzymał konkretną kwotę od instytucji będącej dysponentem środków pomocowych (Investitionsbank Schleswig-Holstein, Wspólny Sekretariat) - to kwota ta nie jest przyznaną bezzwrotną pomocą na realizację określonego c e l u, a zapłatą za wykonanie zadania objętego Umową Zlecenia, zawartą pomiędzy Investitionsbank Schleswig-Holstein, Wspólnym, Sekretariatem Bałtyckiego INTERREG-u III B Programu Dobrego Sąsiedztwa, a podatnikiem.

Potencjalnymi beneficjentami mogącymi otrzymać wsparcie finansowe w związku z uczestnictwem w projektach są władze publiczne (centralne, regionalne i lokalne), instytucje badawcze i szkoleniowe, fundacje, organizacje pozarządowe oraz instytucje non-profit.

W związku z powyższym, skoro Zleceniodawca (Investitionsbank Schleswig-Holstein, Wspólny Sekretariat) nie jest podmiotem, któremu została przyznana pomoc ze środków pomocowych (beneficjentem), to nie mogą skorzystać ze zwolnienia wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f. osoby fizyczne, którym Zleceniodawca zlecił - w ramach zawartych umów cywilnoprawnych - realizację określonych prac związanych z tym Programem. Osoby te bowiem nie wykonywały prac na rzecz podmiotu będącego beneficjentem pomocy, toteż otrzymane za wykonanie tych prac wynagrodzenie - jako nie zrealizowane ze środków pomocowych beneficjenta - nie może korzystać ze zwolnienia.

Ponadto, wyjaśnić należy, iż powyższe zwolnienie udzielone jest na mocy art.21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991r. (Dz. U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 ze zm.), a nie, jak podniósł Podatnik w swoim wniosku z dnia 17.01.2005r. - data stempla pocztowego (data wpływu do kancelarii podawczej tut. Organu: 21.01.2005r.), na mocy art. 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991r.

Wobec powyższego stanowisko Pana wyrażone w piśmie z dnia 17.01.2005r. nie jest prawidłowe.

      Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni