Temat interpretacji
Stan faktyczny: z wniosku wynika, że Urząd Miasta w dniu 21.01.2005 r. zawarł umowę zlecenie z osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą na wykonanie zadań związanych z zarządzaniem Projektem "UrBike" - Polityka rowerowa miast - wykorzystanie możliwości w ramach programu INTERREG III C finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Według § 3 pkt 1 umowy zlecenie nr 27/05 za wykonanie zadań Zleceniodawca zapłaci Zleceniobiorcy wynagrodzenie wg stawki godzinowej w wysokości 50 zł brutto za jedną godzinę pracy nad Projektem, jednak nie więcej niż 800 zł brutto za jeden miesiąc i nie więcej niż 9.600 zł brutto za cały czas trwania umowy. Zleceniobiorca jest zobowiązany do przedstawiania do akceptacji sprawozdań miesięcznych, o których mowa w § 2 ust. 1 lit. j, zawierających szczegółowy opis spraw załatwionych w danym miesiącu oraz informujących o ilości przepracowanych godzin w danym miesiącu nad Projektem.
Pytanie strony: Czy do przedmiotowej umowy należy zastosować przepisy wynikające z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia) czy też z art. 13 pkt 9 (przychody uzyskane na podstawie kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze) w/w ustawy?
Zdaniem Urzędu Miasta przychody uzyskiwane z zawartej umowy należy traktować jako przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia, zgodnie z art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zmianami) - z zastosowaniem 20% kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 w/w ustawy.
Ocena prawna stanu faktycznego: Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach wyjaśnia - zgodnie z art. 13 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz. 176 ze zm.), za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej.
Koszty uzyskania przychodów z tytułu umowy zlecenia (art. 13 pkt 8) zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 4 ustawy wynoszą 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenia chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b, których podstawę wymiaru stanowi ten przychód.
Stosownie do art. 41 ust. 1 w/w ustawy - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenia chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b.
Zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy płatnicy nie są obowiązani do poboru zaliczek od wypłaconych należności z tytułu umów o dzieło lub umów zlecenia, o których mowa w art. 13 pkt 2 i 8, jeżeli podatnik złoży oświadczenie, że wykonywane przez niego usługi wchodzą w zakres prowadzonej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3.
Z dokumentów przedłożonych przez wnioskodawcę wynika, że zleceniobiorca oświadczył jedynie, że osiąga przychody z działalności gospodarczej oraz opłaca składki na ubezpieczenia społeczne.Powyższe nie jest równoznaczne ze złożeniem oświadczenia, o którym mowa w powołanym art. 41 ust. 1 pkt 2 ustawy.
W związku z powyższym słusznie Urząd Miasta uznał, iż ma obowiązki płatnika wynikające z art. 41 ust. 1 ustawy i winien pobrać zaliczkę w wysokości 19% i zastosować koszty uzyskania przychodu tak jak od umowy zlecenia.
W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego stanowisko zawarte we wniosku z dnia 17 lutego 2005 r. jest prawidłowe.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika / płatnika / inkasenta / następcy prawnego podatnika / osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.