Temat interpretacji
Stan faktyczny opisany przez wnioskodawcę: Ze złożonego przez Urząd Miasta wniosku wynika, iż powołana uchwałą Rady Miejskiej - Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych składa się z 7 osób, które otrzymują wynagrodzenie w kwocie brutto 127,25 zł miesięcznie. Pięciu członków tej komisji to osoby, które nie są pracownikami Urzędu i nie wiąże ich żadna inna umowa z Urzędem, jeden członek tejże komisji jest dodatkowo radnym Rady Miejskiej i pobiera należną dietę, zaś pozostały członek jest pracownikiem Urzędu Miasta i pobiera w związku z tym wynagrodzenie za pracę.
Stanowisko podatnika: W powyższym wniosku Urząd Miasta zajął stanowisko, iż dla członków ww. komisji niebędących pracownikami Urzędu, jak i osoby będącej pracownikiem Urzędu, którym przysługują miesięczne wynagrodzenia należy naliczać 20% kosztów uzyskania przychodu, stosować 19% podatek; natomiast dla członka komisji, który jest jednocześnie radnym Rady Miejskiej stosować koszty uzyskania w wysokości 102,25 zł i naliczyć podatek w wysokości 19%. Ponadto wnioskodawca stwierdza, iż pobrany podatek należy wykazać w poz. 50 w deklaracji miesięcznej PIT- 4, zaś po roku podatkowym wystawić wszystkim członkom komisji informację podatkową PIT- 11/8B wraz z informacją PIT- R.
Ocena prawna stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa: Zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku od osób fizycznych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 roku Nr 14 poz. 176 ze zm.) za przychód z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powołanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9. Nie ulega wątpliwości, że należą do nich wynagrodzenia członków Miejskiej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, i odnosi się to do wynagrodzeń wszystkich członków komisji - zatrudnionych w Urzędzie Miasta i osób spoza Urzędu m. in. radnego. Ustawodawca wyraźnie wyodrębnił poszczególne źródła i rodzaje przychodów, jednoznacznie kwalifikując świadczenia otrzymane przez członków komisji powoływanych przez organy samorządowe (art. 13 pkt 6 ww. ustawy); wynagrodzenia takie nie mogą być zaliczane do przychodów otrzymywanych przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich (art. 13 pkt 5), czy wręcz równocześnie do źródeł przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 5 i pkt 6 (...) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku członków komisji ma więc zastosowanie przepis art. 41 ust. 1 powyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zgodnie z którym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, z tytułu działalności określonej w art. 13 pkt 2 i 4 - 9 oraz art. 18, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4 zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b. Wysokość kosztów uzyskania przychodu określa art. 22 ust. 9 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wynoszą one 20% uzyskanego przychodu, z tym że koszty te oblicza się od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), których podstawę wymiaru stanowi ten przychód. Obliczone w powyższy sposób zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych płatnik wykazuje w poz. 50 deklaracji PIT- 4 i przekazuje do dnia 20-go miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (art. 42 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) na rachunek urzędu skarbowego właściwego wg siedziby płatnika. Ponadto płatnik przekazuje imienną informację PIT-11 członkowi komisji będącemu pracownikiem Urzędu Miasta, jak i urzędowi skarbowemu właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika w terminie do końca lutego następującego po roku podatkowym, a pozostałym członkom komisji nie będącym pracownikami Urzędu Miasta, jak i radnemu - imienną informację PIT-8B. Jednocześnie zauważa się, iż konsekwencją ww. ustaleń jest m.in. wyłączenie stosowania wobec członków komisji samorządowych zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 cytowanej ustawy (diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich) - zwolnienie to odnosi się wyłącznie do przychodów wymienionych w pkt 5 art. 13 ustawy, a więc płatnik nie sporządza informacji PIT-R. W związku z powyższym, nie podziela się stanowiska zajętego przez Urząd Miasta odnośnie naliczania radnemu z tytułu wypłaconego wynagrodzenia z tytułu udziału w ww. komisji kosztów uzyskania przychodu w wysokości 102,25 zł oraz obowiązku wypełnienia przez płatnika (dla wszystkich członków komisji) informacji PIT-R. Natomiast w pozostałych zagadnieniach poruszonych we wniosku podziela się stanowisko zawarte przez Urząd Miasta.