Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzy... - Interpretacja - PD I 415/45/04

shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 24.12.2004, sygn. PD I 415/45/04, Urząd Skarbowy w Oleśnicy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.
W świetle art. 23 ust. 1 pkt 23 powołanej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.
W przypadku wydatków ponoszonych na reprezentację i reklamę, które są pojęciami nie definiowanymi w przepisach prawa podatkowego, może pojawić się problem, czy wydatki ponoszone na konkretną działalność o charakterze co najmniej informacyjnym są wydatkami na reklamę, czy też bezpośrednimi kosztami działalności gospodarczej. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego Witolda Doroszewskiego reklama jest rozpowszechnianiem informacji o usługach, towarach, miejscach i możliwościach nabyciach towarów i usług, zwykle za pomocą plakatów, ogłoszeń w prasie, radiu, telewizji itp. Obecnie utrwalił się pogląd, że reklamą są informacje, o których mowa, jeżeli zawierają one dodatkowo element wartościujący przekazywane informacje. Słownik definiuje "reprezentację" jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związaną ze stanowiskiem, pozycją danego podmiotu. "Reprezentacją" jest także wystawianie na pokaz, prezentowanie. Trzeba więc uznać, że reprezentacja jest sposobem pokazywania, kreowania (pozytywnego) wizerunku danego podmiotu.
Ozdobne koperty do pakowania skierowań na oferowane usługi zawierają jedynie informacje dotyczące firmy (jej siedziby, numeru telefonu, pod którym można kontaktować się z firmą, logo biura oraz zakres sprzedawanych usług). Mają więc charakter informacyjny - zatem zakup ich nie jest związany z reprezentacją czy reklamą.
W związku z powyższym zdaniem tutejszego Urzędu wydatki ponoszone na zakup ozdobnych kopert do pakowania skierowań na oferowane usługi należałoby uznać do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej bez ograniczeń.

Urząd Skarbowy w Oleśnicy