![](https://g.infor.pl/p/_files/37871000/cit-2-37871084.jpg)
Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Suchej Beskidzkiej, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu Pana wniosku z dnia 17 maja 2005 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko w zakresie podatku dochodowego - jest nieprawidłowe - że jeżeli Pana firma przyjęła zakupione środki trwałe do użytkowania oraz amortyzuje je od wartości pomniejszonej o dotacje, to w związku z tym
dotacja nie stanowi przychodów i nie ma obowiązku odprowadzenia podatku dochodowego od osób fizycznych od otrzymanej dotacji.
UZASADNIENIE
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej otrzymał Pan dotacje bezzwrotną z Regionalnego Programu Wsparcia MSP - Regionalny Fundusz Dotacji Inwestycyjnych Phare na odnowienie starej linii technologicznej poprzez zakup nowej wtryskarki do tworzyw sztucznych. W nawiązaniu do art. 23 ust. 1 pkt 56 oraz art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Pana firma przyjęła zakupione środki trwałe do użytkowania i amortyzuje je od wartości pomniejszonej o dotacje, w związku z czym, dotacja nie stanowi przychodów i nie ma obowiązku odprowadzenia podatku dochodowego od otrzymanej dotacji.Pana stanowisko w tej sprawie jest:
że ponieważ dokonuje Pan amortyzacji środków trwałych od wartości pomniejszonej o dotację, w związku z tym
dotacja nie stanowi przychodów i nie ma obowiązku odprowadzania podatku dochodowego od otrzymanej dotacji.
Pana stanowisko jest prawidłowe w tym zakresie, że bezzwrotne dotacje są zwolnione od podatku dochodowego.Natomiast w zakresie dokonywania odpisów amortyzacyjnych Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. Dotacje stają się przychodem podatkowym w momencie faktycznego ich otrzymania.
Jednocześnie, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, dochody otrzymane przez podatnika są wolne od
podatku, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.
Z kolei art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodu odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o ustawy, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo
zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.
Sposób rozliczania nabywanych środków trwałych, w zakresie których podatnik otrzymał częściową lub całkowitą refundację kosztów jest uzależniony od sposobu, w jaki dotacja została zakwalifikowana do przychodów. Jeżeli w myśl przepisów podatkowych, nie została zaliczona do przychodów podatkowych, to również odpisy amortyzacyjne dokonywane od refundowanego środka trwałego nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż w związku z nabyciem we wskazanych uprzednio okolicznościach składników majątku stanowiących środki trwałe, w świetle przytoczonych poprzednio przepisów prawa podatkowego, obowiązany jest Pan objąć nowoprzyjęte do używania środki trwałe prowadzoną ewidencją środków trwałych, ustalając ich wartość początkową w cenie nabycia.
Nie ma tym samym podstawy do pomniejszania wartości początkowej tych składników majątku o dotację.
Od tak ustalonej wartości początkowej należy
dokonywać odpisów amortyzacyjnych oraz wykazywać te odpisy odpowiednio w ewidencji środków trwałych.
W tym przypadku obejmować one będą:
- zarówno odpisy z tytułu zużycia środków trwałych, dokonywane od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie tych środków w części niemającej pokrycia w formie otrzymanej dotacji, jak też
- odpisy z tytułu zużycia środków trwałych, dokonywane od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie tych środków zwróconym w formie dotacji.
Następnie, dokonując na podstawie tak prowadzonej ewidencji środków trwałych zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów, dotyczących kosztów amortyzacji używanych środków trwałych, trzeba sporządzić, z uwzględnieniem danych wynikających z ewidencji środków trwałych, dowód wewnętrzny, w którym należy określić tę część odpisów (tj. bez dotacji), która stanowi koszty uzyskania przychodu.
Reasumując, otrzymana przez Pan dotacja jest zwolniona
z opodatkowania, natomiast fakt otrzymania dotacji nie wpłynie na wielkość wartości początkowej ani na wielkość odpisów amortyzacyjnych wykazywanych w ewidencji środków trwałych. Podatnik powinien jedynie wydzielić z odpisów amortyzacyjnych taką ich część, która będzie równa kwotowo otrzymanej dotacji. Ta wydzielona część odpisów nie może być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.
Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,
- nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.
W dacie wydania niniejszego postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie
przed sądem administracyjnym.
Pouczenie:
Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Suchej Beskidzkiej w terminie siedmiu dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.