Temat interpretacji
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, działając na podstawie art. 14b § 5 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu z dnia 22.08.2005 r. (znak: US.XV/415-33/05) w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ten sposób, że uznaje stanowisko podatnika przedstawione we wniosku za nieprawidłowe.
Pismem z dnia 16.06.2005 r. Starostwo Powiatowe zwróciło się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie (art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa). Zapytanie wnioskodawcy dotyczyło możliwości zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w przypadku przekazania pracownikowi gotówki z ZFŚS za zakupione przez niego towary, udokumentowane fakturą VAT, wystawioną na zakład pracy. Przedstawiając swoje stanowisko w sprawie, Starostwo stwierdziło, iż świadczenie to jest zwolnione z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, dokonując oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy w tym przedmiocie, postanowieniem z dnia 22.08.2005 r. (znak: US.XV/415-33/05), uznał, iż jest ono prawidłowe.
Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie, dokonując analizy obowiązujących przepisów prawa w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku, stwierdza, co następuje:
Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń i świadczeń częściowo odpłatnych. Zatem przyznane pracownikowi ze środków ZFŚS środki na poczet pokrycia poczynionych przez niego wydatków stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 ustawy. W myśl art. 21 ust. 1 pkt 67 tej ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracowników, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.
Na mocy tego przepisu ustawodawca zwolnił od podatku wartość rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracownika, jeżeli spełnione zostaną łącznie następujące przesłanki:
- świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego,
- źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub związków zawodowych,
- wartość tych rzeczowych świadczeń nie przekracza 380 zł.
Należy podkreślić, iż użyte w tym przepisie sformułowanie "sfinansowane w całości z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych" oznacza, że pracodawca, bądź związki zawodowe są ze swej strony zobligowane do finansowania lub współfinansowania świadczeń na rzecz pracownika wyłącznie z wymienionych w tym przepisie funduszy.
Przepis ten zatem określa źródło finansowania świadczeń rzeczowych, uznając, że dla zastosowania zwolnienia od podatku konieczne jest, aby pracodawca, bądź związek zawodowy, nie sfinansował tych świadczeń z innych źródeł niż zakładowy fundusz świadczeń socjalnych lub fundusz związków zawodowych. Zauważyć również należy, że świadczeniem jest świadczenie o charakterze materialnym - nieodpłatnym, odpłatnym bądź częściowo odpłatnym. Natomiast refundacja, ze środków wyżej wymienionych wydatków poniesionych przez pracownika na zakup artykułów spożywczych i przemysłowych jest świadczeniem pieniężnym pracodawcy, który nie podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż towar został udokumentowany fakturą VAT wystawioną na zakład pracy, a wydatkowana przez pracownika kwota została mu zwrócona po przedstawieniu faktury zakupu.
Powyższe skutkuje zmianą przedmiotowego postanowienia w trybie art. 14b § 5 pkt 2 ordynacji podatkowej, albowiem postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Przemyślu z dnia 22.08.2005 r. (znak: US XV/415-33/05) rażąco narusza prawo.