Towar handlowy, to towar nabyty w określonym celu - uzyskanie przychodu z jego odsprzedaży. Wartość takiego towaru stanowi zatem koszt uzyskania przyc... - Interpretacja - PD.I/415-39/03

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 02.04.2004, sygn. PD.I/415-39/03, Urząd Skarbowy w Głogowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Towar handlowy, to towar nabyty w określonym celu - uzyskanie przychodu z jego odsprzedaży. Wartość takiego towaru stanowi zatem koszt uzyskania przychodu. Przez podatników prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów wartość ta jest ewidencjonowana jako zakup towarów handlowych i materiałów według cen zakupu. Przekazanie towaru na potrzeby osobiste podatnika spowoduje, że zamierzony cel nie zostanie osiągnięty. Zdarzenia te muszą zatem znaleźć odzwierciedlenie w zapisach podatkowej księgi przychodów i rozchodów poprzez zmniejszenie kosztów zakupu towarów o wartość towarów pobranych na wyżej wymienione potrzeby tzn. należy dokonać zmniejszenia kosztów w okresie faktycznego pobrania towarów. Ważne jest aby zapisy oprzeć na dowodach księgowych. Zasada taka wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475). Poza wskazaniem katalogu dokumentów, jakie mogą stanowić podstawę zapisów w księdze, z rozporządzenia nie wynika, który z nich stanowi podstawę udokumentowania operacji pobrania przez podatnika towarów na osobiste potrzeby podatnika. W kwestii tej znaczenie mają uregulowania wynikające z przepisów dotyczących podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 32 ust. 4 w związku z art. 2 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) m. in.:
- przekazanie towarów na potrzeby reprezentacji albo reklamy,
- przekazanie przez podatnika towarów na potrzeby osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, a także zatrudnionych przez niego pracowników oraz byłych pracowników,
- darowizna towarów na rzecz podmiotów innych niż wyżej wymienione,stanowią czynności dokumentowane fakturą wewnętrzną.
Wystąpienie wyżej wymienionych okoliczności skutkuje koniecznością korekty kosztów w związku z wycofaniem towarów ze sprzedaży. Z uwagi na to, że do czynności przekazania lub zużycia towarów na ww. potrzeby stosuje się przepisy o podatku VAT i w ramach obowiązków z nich wynikających zdarzenia te podlegają udokumentowaniu fakturą wewnętrzną, dokumentem uprawniającym do dokonania zmniejszenia kosztów zakupu o wartość wycofanych towarów jest wystawiona faktura. Towar przeznaczony na potrzeby osobiste oraz przekazany osobom trzecim w formie darowizny nie stanowi bowiem kosztu uzyskania przychodu.Warunkiem niezbędnym do kontynuacji rozpoczętej inwestycji np.: budowy domu mieszkalnego, było nabycie prawa do ulgi mieszkaniowej do końca 2001 roku. W ramach praw nabytych, na mocy art. 4 ustawy z dnia 21 listopada 2001 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 134, poz. 1509) zachowano to prawo, czyli możliwość odliczania od podatku 19 % wydatków poniesionych na kontynuację rozpoczętej inwestycji, jednak przez okres nie dłuższy niż do 31 grudnia 2004 r.

W myśl art. 27a ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z tym że:1) wydatki na cele wymienione w ust. 1 pkt 1 i pkt 2 lit. d), ustala się na podstawie faktury, o której mowa w art. 32 ust. 4 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. z 1993 r. Nr 11, poz. 50 ze zm.) wystawionej wyłącznie przez podatnika tego podatku, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku lub dowodu odprawy celnej, a w przypadku wpłat na wyodrębniony fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej - na podstawie dowodu tej wpłaty.
Reasumując wystawienie faktury wewnętrznej w ww. przypadkach jest obowiązkowe, a zatem nie zależy od woli nabywcy towarów lub usługobiorcy i jest odmienne od tego, które dotyczy faktur VAT w przypadku gdy nabywcą towaru lub usługobiorcą jest osoba fizyczna niebędąca przedsiębiorcą. Odmienność ta jest wynikiem tego, że faktura wewnętrzna wystawiana jest przez podatnika samemu sobie, nie zaś na rzecz innego podmiotu, ale stanowi podstawę odliczeń od podatku dochodowego z tyt. wydatków poniesionych na budowę budynku mieszkalnego i art. 27a ust. 6 ustawy podatkowej będzie miał zastosowanie.

Urząd Skarbowy w Głogowie