Stosownie do treści przepisu art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26. 07. 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176... - Interpretacja - PD-III/415-2/13/04

Shutterstock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 04.03.2004, sygn. PD-III/415-2/13/04, Pierwszy Urząd Skarbowy w Kaliszu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stosownie do treści przepisu art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26. 07. 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j. t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) do przychodów z działalności wykonywanej osobiście zalicza się przychody otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powołania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7 tego artykułu.

Biorąc po uwagę pogląd znajdujący również odzwierciedlenie w orzecznictwie sądowo - administracyjnym, że z pełnieniem obowiązków społecznych mamy do czynienia wówczas, gdy dana osoba nie świadczy usług w celach zarobkowych lecz uczestniczy w pracy instytucji (w szczególności pracy samorządu terytorialnego lub zawodowego) i jako reprezentant pewnej społeczności bierze udział w rozwiązywaniu problemów tej społeczności - należy uznać, że działalność osób/działaczy związkowych na rzecz swojego związku zawodowego jest wykonaniem obowiązków społecznych. Z tych względów przychody otrzymywane przez ww osoby należy zakwalifikować do przychodów w rozumieniu wyżej cytowanego art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 tej ustawy opodatkowaniu podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych między innymi w art. 21. W ust. 1 pkt 17 tego artykułu określono, iż wolne od podatku są diety oraz kwoty stanowiące zwrot kosztów, otrzymane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych i obywatelskich do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 2.280 zł. W tym przypadku ustawodawca nie zdefiniował pojęcia "diet" i "zwrotu kosztów", nie odsyła również do odrębnych aktów prawnych, wprowadza jedynie miesięczne ograniczenie kwotowe. Jednakże pomimo braku zdefiniowania ww pojęć, nie można ich interpretować w sposób dowolny. Wykładnia przepisów ustanawiających zwolnienia, jako wyjątki od reguły, musi być wykładnia ścisłą.

Zatem do uznania danego świadczenia za "dietę" lub "kwotę stanowiącą zwrot kosztów" nie wystarczy takie nazwanie świadczenia przez świadczeniodawcę lub stronę świadczącą.

Rozumieć przez to należy, że na podstawie wyżej powołanych przepisów art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnieniu będą podlegać diety wypłacone działaczom związkowym uprawnionym na podstawie statutu związkowego do otrzymywania tego rodzaju świadczenia do wysokości miesięcznej kwoty, o której mowa w tych przepisach.

Informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej sporządzenia.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Kaliszu